Håller på att delvis (främre utskjutande spiselkrans) knacka ner öppna spisen. Kåken och spisen från 60-talet. Gjord av mexisten utvändigt och en del andra stenar andra tegelstenar innanför.

Är det sannolikt asbest i själva stenarna eller bruket? Dammade väldigt mycket och hela familjen är hemma.

Delvis nedknackad öppen spis av mexisten och tegelsten, damm och rivningsrester syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P plan-g skrev:
Håller på att delvis (främre utskjutande spiselkrans) knacka ner öppna spisen. Kåken och spisen från 60-talet. Gjord av mexisten utvändigt och en del andra stenar andra tegelstenar innanför.

Är det sannolikt asbest i själva stenarna eller bruket? Dammade väldigt mycket och hela familjen är hemma.

[bild]
Att det skulle vara asbest i bruket/teglet finner jag väldigt osannolikt.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/har-finns-asbest/
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Att det skulle vara asbest i bruket/teglet finner jag väldigt osannolikt.
[länk]
Tack för svar. Men in i murbruket?
 
P plan-g skrev:
Tack för svar. Men in i murbruket?
Skulle inte tro det men kolla med Anticimex eller någon som kan ge dig garanti
 
Jag har inte hört talas om att någon i Sverige som har använt asbest i sten/murbruk. Däremot kan det finnas eternit, men i just detta fallet tror jag inte det. Det kan finnas asbest i fig+fogarna runt klinkern.
Får jag bara fråga, vad och var kommer plattorna till höger ifrån? De ser ut som eternit om du tar et foto nära kanten på plattorna kanske jag kan se vad det är.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag har inte hört talas om att någon i Sverige som har använt asbest i sten/murbruk. Däremot kan det finnas eternit, men i just detta fallet tror jag inte det. Det kan finnas asbest i fig+fogarna runt klinkern.
Får jag bara fråga, vad och var kommer plattorna till höger ifrån? De ser ut som eternit om du tar et foto nära kanten på plattorna kanske jag kan se vad det är.
Tack. Du menar det stora gråa längs it till höger i bild? Det är lumppapp från byggmax för att skydda golvet (så det är säker asbest och skit o den) .

Det står ofta att asbest har använts för värmefast isolering kring kakelugnar och rökkanaler. Hur ser sådan isolering ut? Som stenull? Eller fast form som murbruk?
 
Släpp det där nu. Det finns ingen asbest i en dylik spis. Fanns liksom ingen anledning.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
På 50-60-talet användes asbest på alla möjliga ställen. T.o.m. I skruvplugg.
Sannolikheten i murbruk är väl låg om man inte där fått för sig att vara lite extra brandsäker eller tyckt att fiberarmering var en bra idé.
Men att kategoriskt avfärda kan man ju inte göra innan man gjort analys.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Det är lumppapp från byggmax
Jaha det var bra :)
Det såg väldigt likt eternit. Tur att det inte var det då! :)
Asbet är oftast gråvit och man kunde se fibrer sticka ut från det.
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Nästa kåk blir nybygge för vår del, det är ett som är säkert. Man kan ju fasen inte skriva upp en hylla i en gammal 60talskåk utan att riskera att ha ihjäl hela familjen.
 
  • Haha
Keviin
  • Laddar…
Du kan beställa en stor säck ifrån Sellpy.se så säljer de stenarna åt dig har jag läst här.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Nästa kåk blir nybygge för vår del, det är ett som är säkert. Man kan ju fasen inte skriva upp en hylla i en gammal 60talskåk utan att riskera att ha ihjäl hela familjen.
Tänker du på det viset är det nog inte asbesten i sig som är problemet utan att du oroar dig lite väl mycket. Dessutom är ett 60tals hus lite väl nytt för att man ska hitta asbest i allting. Man ska nog ner i 40-50tal innan man hittar det i "det mesta"
 
Innanflr stenarna hittade jag denna isolering. Ser misstänkt ut i mina ögon!?
Gamla, mögliga isoleringsmaterial mellan murbruksstenar, skadat av fukt och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamnackig isolering hålls mellan fingrarna, ser misstänksam ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P plan-g skrev:
Nästa kåk blir nybygge för vår del, det är ett som är säkert. Man kan ju fasen inte skriva upp en hylla i en gammal 60talskåk utan att riskera att ha ihjäl hela familjen.
Bygg ett hus med Fritzl-källare i så fall och lås in familjen där. Det finns så mycket andra risker ute i vilda världen så det är nog säkrast att hålla familjen inomhus
 
Ser ut som stenull.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.