Kärlet sitter i väggen. Kollar lite närmare när jag är hemma igen.
 
Sitter det skruvat i väggen kan du pröva att bara lossa det lite tillfälligt och testa om ljuden förändras.
 
Så här. Ska testa, men ljudet verkar inte komma därifrån. Men stomljudet?
 
  • Expansionskärl och röranslutningar vid en vit vägg med frågeställning om ljudursprung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det hörs när VP är i drift , så inget tvivel var det kommer i från
Stomljud är lågfrekvent , ett ljud som finns men hörs inte i luften , det fortplantar sig i byggnadsdelarna som ett brum eller surr
och kan vara svåra att lokalisera , du får försöka hitta orsaken , kan även vara cirkulationpumparna som ger det
Blir till att krypa ner och lyssna på dom med
 
Det där skulle kunna ge stomljud, vårt expansionskärl hänger i gummibussning fäst i taket.
Men som tidigare noterats kan lågfrekventa stomljud ge ljud långt från där det alstras.
Men prova med att lossa väggfästet lite så att kärlet bara vilar lite på skruvarna. Ljudet kan försvinna, men du kan även få fram vibrationsljud vid infästningen som styrker att det är här problemet finns.
 
F
R rävlyan skrev:
Det hörs när VP är i drift , så inget tvivel var det kommer i från
Stomljud är lågfrekvent , ett ljud som finns men hörs inte i luften , det fortplantar sig i byggnadsdelarna som ett brum eller surr
och kan vara svåra att lokalisera , du får försöka hitta orsaken , kan även vara cirkulationpumparna som ger det
Blir till att krypa ner och lyssna på dom med
Cirkulationspumparna brukar ju vara exeptionellt tysta på dom där, tycker kopressorn är det som brummar mest. Det kan inte vara genom tassarna ner i golvet som ljudet fortplantar sig?
 
F fsn skrev:
Cirkulationspumparna brukar ju vara exeptionellt tysta på dom där, tycker kopressorn är det som brummar mest. Det kan inte vara genom tassarna ner i golvet som ljudet fortplantar sig?
Nu har jag lagt under ett gummi under de främre fötterna. Det blir knöligare i bakkant men ska försöka där också. Har även justerat i våg. Märkte att det blev lite mindre dovt ljud när jag tryckte övre vänster hörn inåt väggen så jag skruvade upp lite där. Ingen skillnad på kärlet men det borde kanske vara flexslang?
 
Jag testar alltid först innan jag börjar byta, är ju dumt att byta till flexslang om problemet inte finns där.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Har roat mig med att mäta ljudnivån med en enkel app på mobilen. Mätningen gjordes i sovrummet ovanför grovköket. Skillnaden mellan pumpens gång och stopp är ca 12 dB. Störande för mig även om appen säger ”Quiet street”
Jag föredrar ”Quiet whisper”.
 
  • Skärmbild av en ljudnivåmätarapp som visar ljudnivån i decibel med texten "Quiet Whisper".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump under sovrum kan vara lite knepigt, lite ljud alstras alltid.
Även vi har värmepumpen rakt under sovrummet men i källare och isolerat bjälklag.
Pumpen kan höras mycket svag vid uppstart efter stopp men försvinner när den kommit upp i varv.
Har huset isolering i bjälklaget för ett tomt bjälklag kan bidra?
Har du lossat expansionskärlet för att se om det påverkar?
 
Allmänt i bjälklag finns bara en 90-skiva. Golvspån och takskivor i enkelt lager. I grovköket tog jag ner taket och knökade i isolering så gott det gick. Skruvade ett lager gips och tillbaks med gamla innertaket. Det blev bättre (som det är idag vill säja).
Kärlet är lossat och testat men ger inget ljud ifrån sig. Nej, det är kompressorn helt klart och jag ska testa lite andra saker: bygga in med bilmattor? på vägg o golv, kanske ta ner taket igen och bygga efter ett tips i en annan tråd och göra nytt innertak som inte är fäst i bjälklag. Efter det måste jag nog gå ner varje natt för att kolla om den verkligen är igång ;)
 
Det är inte gummifötterna till kompressorn som är dåliga?
 
F
E Emanuel01 skrev:
Det är inte gummifötterna till kompressorn som är dåliga?

#21, #22
 
F fsn skrev:
#21, #22
Du förstod inte vad jag menade. Ja pratar inte om att lägga gummi under värmepumpen utan gummifötterna till själva kompressorn i värmepumpen.
Vet att nibe haft problem med dessa på frånluftsvärmepumpar förut.
Kan vara ett rent helvete att byta.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Jag har inte kollat dem. Verkar iofs lite bökigt men kanske värt att be någon titta på det. Men som sagt, killen som monterade lv-pump reagerade inte på ljudnivån utan tyckte det var normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.