Den ser grym ut, välbyggd och väldigt fin färg :ok:
 
Dålig uppdateringstakt kan det bli av att göra många olika saker samtidigt. Eller genom att sprida ut inläggen i andra trådar. Hur som helst har kvällarna i veckan använts väl.

Test av skruvhylla...
Trähylla med färgkodade förpackningar av skruvar ordnade efter storlek och typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paketen från VSB är färgkodade, blir tydligt vad som är vad.

Samma kväll sattes armar för damsugarslang och tryckluft upp.
Trähylla och armar för verktygsförvaring monterade i en verkstad med lysrör i taket och en trappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av en verkstad med en hemmagjord trähylla för förvaring och en upphängningsarm för sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är på sidan av skivförvaringen. Tanken är att dammsugaren skall stå direkt bakom den nedre armen. Med en 4m slang kommer jag nå tillräckligt stor del av verkstaden. Armen för tryckluft är stadig nog för att sätta en upprullare i änden. Skall testa först med en motviktskonstruktion. Har bara en liten kompressor. Den får plats på taket av virkesstället och kan nås för service från trappan. Kopplar ett par extra lysrör på samma brytare som kompressorn så kommer jag alltid ihåg att slå av den ;).

Under dammsugaren blir det en panel med fiffiga upphängningsanordningar för handmaskiner. Teorin är att koppla alla maskiner till en grenkontakt efter dammsugaren och sedan ha dem hängande. Alla i bekväm arbetshöjd förstås :thinking: (påminner mig om diskussioner med mitt ex om planering av kök. Kravlistan var att inte behöva sträcka sig efter något. Inte heller böja sig. Fullhöga kyl och frys, ugn i arbetshöjd, stora arbetsytor. Inget os i öppen planlösning och som slutkläm... allt detta på ca 6m2 av vardagsrummet.) Sladdarna dragna upp till dammsugararmen. Därmed ligger inga sladdar på golvet.

Ett orosmoment (av många) är att sladdarna efter en tid är inflätade i varandra. Jag är övertygad om att sladdar är onda och har egen vilja. Stoppa ner två maskiner med sladd i en verktygslåda får ni se. Tag upp en och hela innehållet i lådan måste packas ur för att reda ut röran som spontant uppstår.

Har jag bra dedikerade upphängningar kan det fungera. Då är det tänkbart att jag hela tiden använder och hänger tillbaka. Därmed borde sladdarna inte knypplas ihop. Nästa steg är en form av gyro på varje apparat som ger mig elstötar om jag går runt 360 grader innan den hängs tillbaka. Kanske jag slipper tvinnade sladdar då.

I går kväll började spjällen till spånsugsanläggningen ta form.
Mängden spjäll dikteras av tillgängligt spill.
Trädelar med urfrästa spår och cirkel på ett bordssåg i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade ihop alla i ett ämne i pressen. Ämnet till luckorna hyvlades ner några tiondelar för att löpa fritt utan egentligt glapp.
En hand som testar en skruvhylla med träplankor som dras ut ur ett grönt metallskåp med slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista rycket i går var att såga till ämnena. Nu återstår fräsning av hål för 110 rör.
Delar av trä limmade ihop för att skapa spjäll till spånsugsanläggning på ett arbetsbord i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parallellt pysslar jag med cyklonseparator :rofl:. Inga bilder här. Samlar ihop till ett eget inlägg om Thunderdoome cyklon av skräp. Informationen som går att hitta pekar delvis i olika riktningar. Många tvärsäkra åsikter och några balanserade. Ett solklart tillfälle att experimentera. Argument av typen ”det finns skäl att alla gör på ett visst sätt” är min personliga favorit om jag ser en möjlighet att få tvärtom-lösningen att bli bra. Det gör mig välmotiverad att få idioti att fungera bara för att...

Mvh Findus

PS. Ett projekt att prioritera när jag kan börja snickra produkter i verkstaden.
En emaljerad mugg vilar på en dammig blå och vit gasbehållare i ett mörkt rum med en campingstol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt brickbord vid frukostplatsen är under all kritik. En multifunktionsmöbel kanske... DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
Blir imponerad av allt du gör, men mest av allt på skruvhyllan.
Känner väldigt väl igen den där med att det blir massa onödigt om man har djupare hyllor
Gjorde själv en mini variant av en osb bit på 10cm som sattes upp på väggen.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Bara en kul grej

Mvh Findus
 
  • Gilla
Emil.P och 9 till
  • Laddar…
Efter att ha fixat till motviktsutdraget till tryckluften
Hemmafixad verkstad med motviktsutdrag för tryckluft och fräsutrustning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

började fräsandet av hål i spjällen.

Måttade in mallen och försåg den med klots för upprepning. Fans inte plats för tvingar så jag skruvade rakt igenom ner i bänken med spjället i rätt läge.
Trämall med cirkulärt utfräst hål fäst på arbetsbänk, rester av sågspån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste först ca 15mm ner. 110 avloppsrör passar precis i mallen. Pressade sedan ner en rörstump.
Träspjäll med utfräst hål och inpassat 110 avloppsrör på en arbetsbänk med verktyg och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träspjäll med utfräst cirkulär öppning och mall för precision monterad på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag sedan fräst rakt igenom innanför röret får jag ett spjäll med samma innerdiameter som rören jag tänker använda.
Bara att vända, fästa mallen på andra sidan och göra fläns även där så är spjället klart.
Trämall med urfräst cirkulär öppning fastsatt på arbetsbänk med skruv och tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret passar exakt. Kommer fungera bra.
Trämall med utfräst cirkulärt hål monterad på arbetsbänk, använd för att formge spjäll i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5st har jag gjort. Kan inte se att jag behöver fler än så.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
I går kväll ägnades en stor del av tiden åt ett test av närmast rak cyklon. Har skaffat ett gjutrör med innerdiameter på 302mm. Ett 160mm avloppsrör.

Nu diskuteras huruvida jag är dum i huvudet som inte kan låta bli att göra egna försök i en annan tråd. Här lägger jag upp hur jag bär mig åt för att göra den.

Stor omsorg måste ägnas åt mallen. Ytterradie och innerradie bör ligga inom tiondelar av mm för att resultatet skall bli tillfredsställande. Har inga bilder på processen. Man börjar med en platta att skruva på handöverfräsen. Alla stänger och fiffiga grejer som säljs är för veka. Slås av en enkel plyfaremsa när det gäller stabilitet och repeterbarhet.

Centrumhålen för de olika radierna mäter mn in med ögonmått och borrar med pelarborr.
Handritad skiss av en mall för fräsning med bokstäverna A, B, C och flera borrhål markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A är centrum fräs
B är innerradie
C är ytterradie
Några extrahål vid de olika radierna kan spara en vända att ta bort och göra om. Något av hålen borde vara tillräckligt bra.
Sedan kör man en testfräsning. I mitt fall var ytterradien spot on. Innerradien var en mm för trång. Använde en annan metod för att justera mallen. @Ola C Satte ett 24mm lager på ett 25mm notstål och kunde sålunda skava upp hålet 0,5mm runtom. Det är för övrigt ett jättebra knep för att justera för trånga mallar.

Då så. Då hade jag en mall och kunde börja kopiera. Spänna fast med tvingar bryr jag mig inte om när det är sådana här grovgrejer. Skruvar mallen på råmaterialet och fräser med min vanliga låskistfräs med en hel hög kullager.
Trämålar för cyklon med handöverfräs och skuren träbit på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler lager på axeln ger stadigare gång, sliter mindre på mallen och skyddar bit och mall om ett kullager skär ihop.
En hög med bitar senare.
Verktyg och trästycken för byggande av cyklon med precisionssågade trämallar och handöverfräs på ett arbetsbord fullt av spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Änden på varje skikt som ligger mot insugningsröret kapas tangentiellt med innerröret/acceptet.
En kapmaskin med en halvcirkelformad trämall fastklämd på en arbetsbänk, omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En klots fastspänd med tvingar kommer tillräckligt nära.
Sedan lade jag pussel genom att skruvlimma ihop bitar runt innerröret.
Arbetsbänk med gjutrör och träbitar formade som en spiralmall för cyklonkonstruktion, plywoodskikt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutade med att sätta på andningsskydd och skulptera fram spiralen med grov flapdisc.
Halvfärdigt träsnickeriprojekt som visar skurna plywoodskikt för att skapa en cyklons spiralform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord cylindrisk trästruktur med skurna segment för att skapa en cyklon, verktyg och mall synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skikten i plyfan (15mm kplyfa btw) är till stor hjälp visuellt. Det går att se ojämnheter i banan. Finputsen får givetvis styras genom att känna sig fram med händerna. Snickarfingrar är förvånansvärt exakta när det gäller ojämnheter.

Hoppas hinna ägna några timmar i dag åt insugningsrör.

Mvh Findus

PS. Om cyklonen version 1.0 mot förmodan visar sig fungera tillfredsställande. Då kommer den sitta ett tag. Spånen kommer slita ner spiralen så att den blir ojämn med fallande effekivitet som följd. Innan jag slår ihop den skall jag spackla ytan med plastpudding, kanske med en glasfiberremsa. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Varför inte ta en hålsåg till spjällen?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Trevlig fråga :D. Det ger mig chansen att lägga ut texten om en massa saker. Givetvis bara egna åsikter som i och för sig baserar sig på erfarenhet.

Hålsågar har inte den precision som jag önskar. Vill du ligga på tiondelar duger de inte.
Ytorna blir för råa.
De vill gärna vingla lite i början vilket ger rundade kanter. Möjligen till och med flisor och urslag.
En del av ovanstående kan lösas med fintandad dosborr.
Då sätter den igen och måste halas upp och ner i evighet och kanterna blir svarta.

En mer komplicerad hålstruktur med flänsar till exempel går inte att göra med hålsåg på ett enkelt sätt.
Skisser som jämför metoder för att skapa hål i material, en visar rundade kanter och den andra korrekt utförda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om alla ovanstående problem gick att lösa så är det fortfarande mindre påfrestande och snabbare att fräsa med mall.

Fräser alltid hål för låsbehör med samma mall som jag fräser ur låsstolpen med. Andra ägnar tid åt att måtta in var hålen är och köra med hålsåg. Sedan håller de på och lagar urslag och filar upp hålen där de kommer för snett.
Enkel handritad skiss av en låsdel med utsågade hål och skåror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina dörrar ser ut som om de är gjorda i CNC med den skillnaden att varenda kant, varenda detalj är tillverkad, synad och putsad för hand. Det är därför jag får hålla på som jag gör... så länge jag är snabbare än de andra, billigare killarna.

Kom håg. En man är aldrig bättre än sin senaste prestation (gammalt snickarordspråk).

Mvh Findus
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ok, måste kanske lära mig använda min fräs
:D
 
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Kom håg. En man är aldrig bättre än sin senaste prestation (gammalt snickarordspråk).
Tror det gäller idrottsmän också. :)
 
Gäller alla män överallt ;). Death smiles upon us all...

Har inte hunnit jobba på mina egna grejer:cry:. Var tvungen att röja igenom mallarna på det andra snickeriet. Skruvade ner alltihop och satte upp demlite mer kompakt.

Hängde upp en skiva på gångjärn som en lucka på sidan av mitt ställ för bra att ha grejer (mest skräp).
De mindre viktiga mallarna fick hänga utanpå.
Verkstadsinredning med upphängda trämallar och organiserad förvaring på plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De viktiga hänger dolt bakom.
Verkstadsinredning med upphängda trämallar och en plywoodskiva på gångjärn som lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla mallar används till olika dörrar och grejer.

Testar ett annat möbleringalternativ i min verkstad.
En verkstad med olika snickerimaskiner och organiserad förvaring av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Massivvirke längst in. Sedan kap, borr, Stenbergare och längst ut spånsug. Från sånsugen är det ca 2m till porten. Går utmärkt att ställa en järnbänk där som jag kan dra ut när jag skall slipa och svetsa. Tror att det kan bli bra flöde i verkstan med den här möbleringen.

Har hängt ett lysrör under armen för tryckluft. Den är kopplad så att kompressorn ligger på samma brytare. Därmed är risken för att glömma stänga av den mycket mindre.

Btw
Har ett slags koordinatbord som jag vill bli av med.
Grön maskin, som verkar vara ett koordinatbord, placerat på ett golv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer alldrig använda det. Så den som tror sig behöva det kan få det mot avhämtning.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Personligt meddelande skickat om långhålsborrmaskinen.
 
findus42 findus42 skrev:
Har hängt ett lysrör under armen för tryckluft. Den är kopplad så att kompressorn ligger på samma brytare. Därmed är risken för att glömma stänga av den mycket mindre.
Sådanna trix är ovärderliga för att överlista sitt trötta jag. Jag har lyckats lära mig vanan att stänga gasventilen först innan strömen på svetsen. Då svetsen brummar ganska högt påminner den mig om gasen vilket har sparat många kr läckt argon. Måste nog ta och montera en lampa på kompressorn också.
 
findus42 findus42 skrev:
Har ett slags koordinatbord som jag vill bli av med.
[bild]
Kommer alldrig använda det. Så den som tror sig behöva det kan få det mot avhämtning.
Synd att sälja en del av Stenbergsmaskinen, du tar ju bort en del av värdet på den om du stympar av långhålsborren. Självklart ditt val men det är lite ledssamt att se :(
I övrigt tycker jag att allt börjar se riktigt bra ut. (y)

Jag har ett justerbord till en sådan typ av maskin liggandes här hemma och skräpar, ser att du saknar det på bilderna också...
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Tack för omtanken. Det är bara det att jag inte vill lagra grejer som jag inte använder bara för att bevara värdet. Nu fick jag maskinen till ett bra pris så det är troligt att den är värd mer när jag säljer även utan långhålsborr. Särskilt som jag kommer att ha förbättrat fräsen. Möjligen med egen drivning.

Dessutom så har en annan forummedlem anmält intresse och jag ser mer än gärna att långhålsborren kommer till god användning :D.

I dag efter jobbet har jag gjort ett justerbart bord till bänkborren.
Började med att limma ett par torsionsboxar i pressen för att sätta som sidostöd.
Träplatta med fotavtryck och sidostöd i en snickarbod med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med en av mina gamla mallar fräste jag upp urtag i boxarna. Om ni undrar så är mallen gjord för att fräsa ner lagningsbitar över hål och skador efter lås.
Verktyg och trämaterial i en verkstad, inklusive en fräs på ett par träboxar som används som sidostöd vid tillverkning av ett justerbart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal verktygshurtsh får bli borrbänk. Måttade in gejdrar för sidostöden. Har monterat dem nästan helt utan glapp. Vill ha så lite rorelse som möjligt i bordet. Slog fast med dyckert först och skruvade sedan utan förborrning. Tanken är att det skall sitta still. Fick lossa skruven ett kvarts varv för att få rätt motstånd i rörelsen.
Justerbart bord till bänkborr i trä med limmade torsionsboxar, skruvar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har investerat i ett par spärringnycklar från Feltema. Jag vet att det strider mot principen att använda spill och skrot, men jag har aldrig haft anledning att äga sådana av dimensionen 11mm förut :rolleyes:.
Två 11mm spärrnycklar på ett träbord med genomgående hål, del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter de mellan ett par vinklar så att bordet går att höja och sänka.
Justering av bord till bänkborr med torsionsboxar, vinklar och spärrnycklar, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursprungliga planen var att ha enbart lyftande mutter och en vingmutter för låsning. Tänkte senare, under processen, att utan stopp uppåt kan bordet tilta vid ojämn last. Provar med långmutter klämd mellan vinklar istället. Ringnycklar för att de alltid skall sitta på plats.

Så nu har jag en bänkborr som går att använda :D.
Hemmagjord bänkborrstation med justerbart bord och verktygsskåp, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Strands eller Arboga skulle förstås vara bättre, men nu har jag en Ferm. Med ett stabilt bord i vinkel kommer den hålla toleranserna jag kräver.

Mvh Findus

PS. Fotavtrycken är en speciellt fin detalj DS
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.