50 764 läst · 204 svar
51k läst
204 svar
Ny lokal blir minisnickeri
Dålig uppdateringstakt kan det bli av att göra många olika saker samtidigt. Eller genom att sprida ut inläggen i andra trådar. Hur som helst har kvällarna i veckan använts väl.
Test av skruvhylla...
Paketen från VSB är färgkodade, blir tydligt vad som är vad.
Samma kväll sattes armar för damsugarslang och tryckluft upp.
Det här är på sidan av skivförvaringen. Tanken är att dammsugaren skall stå direkt bakom den nedre armen. Med en 4m slang kommer jag nå tillräckligt stor del av verkstaden. Armen för tryckluft är stadig nog för att sätta en upprullare i änden. Skall testa först med en motviktskonstruktion. Har bara en liten kompressor. Den får plats på taket av virkesstället och kan nås för service från trappan. Kopplar ett par extra lysrör på samma brytare som kompressorn så kommer jag alltid ihåg att slå av den .
Under dammsugaren blir det en panel med fiffiga upphängningsanordningar för handmaskiner. Teorin är att koppla alla maskiner till en grenkontakt efter dammsugaren och sedan ha dem hängande. Alla i bekväm arbetshöjd förstås (påminner mig om diskussioner med mitt ex om planering av kök. Kravlistan var att inte behöva sträcka sig efter något. Inte heller böja sig. Fullhöga kyl och frys, ugn i arbetshöjd, stora arbetsytor. Inget os i öppen planlösning och som slutkläm... allt detta på ca 6m2 av vardagsrummet.) Sladdarna dragna upp till dammsugararmen. Därmed ligger inga sladdar på golvet.
Ett orosmoment (av många) är att sladdarna efter en tid är inflätade i varandra. Jag är övertygad om att sladdar är onda och har egen vilja. Stoppa ner två maskiner med sladd i en verktygslåda får ni se. Tag upp en och hela innehållet i lådan måste packas ur för att reda ut röran som spontant uppstår.
Har jag bra dedikerade upphängningar kan det fungera. Då är det tänkbart att jag hela tiden använder och hänger tillbaka. Därmed borde sladdarna inte knypplas ihop. Nästa steg är en form av gyro på varje apparat som ger mig elstötar om jag går runt 360 grader innan den hängs tillbaka. Kanske jag slipper tvinnade sladdar då.
I går kväll började spjällen till spånsugsanläggningen ta form.
Mängden spjäll dikteras av tillgängligt spill.
Limmade ihop alla i ett ämne i pressen. Ämnet till luckorna hyvlades ner några tiondelar för att löpa fritt utan egentligt glapp.
Sista rycket i går var att såga till ämnena. Nu återstår fräsning av hål för 110 rör.
Parallellt pysslar jag med cyklonseparator . Inga bilder här. Samlar ihop till ett eget inlägg om Thunderdoome cyklon av skräp. Informationen som går att hitta pekar delvis i olika riktningar. Många tvärsäkra åsikter och några balanserade. Ett solklart tillfälle att experimentera. Argument av typen ”det finns skäl att alla gör på ett visst sätt” är min personliga favorit om jag ser en möjlighet att få tvärtom-lösningen att bli bra. Det gör mig välmotiverad att få idioti att fungera bara för att...
Mvh Findus
PS. Ett projekt att prioritera när jag kan börja snickra produkter i verkstaden.
Mitt brickbord vid frukostplatsen är under all kritik. En multifunktionsmöbel kanske... DS
Test av skruvhylla...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paketen från VSB är färgkodade, blir tydligt vad som är vad.
Samma kväll sattes armar för damsugarslang och tryckluft upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är på sidan av skivförvaringen. Tanken är att dammsugaren skall stå direkt bakom den nedre armen. Med en 4m slang kommer jag nå tillräckligt stor del av verkstaden. Armen för tryckluft är stadig nog för att sätta en upprullare i änden. Skall testa först med en motviktskonstruktion. Har bara en liten kompressor. Den får plats på taket av virkesstället och kan nås för service från trappan. Kopplar ett par extra lysrör på samma brytare som kompressorn så kommer jag alltid ihåg att slå av den .
Under dammsugaren blir det en panel med fiffiga upphängningsanordningar för handmaskiner. Teorin är att koppla alla maskiner till en grenkontakt efter dammsugaren och sedan ha dem hängande. Alla i bekväm arbetshöjd förstås (påminner mig om diskussioner med mitt ex om planering av kök. Kravlistan var att inte behöva sträcka sig efter något. Inte heller böja sig. Fullhöga kyl och frys, ugn i arbetshöjd, stora arbetsytor. Inget os i öppen planlösning och som slutkläm... allt detta på ca 6m2 av vardagsrummet.) Sladdarna dragna upp till dammsugararmen. Därmed ligger inga sladdar på golvet.
Ett orosmoment (av många) är att sladdarna efter en tid är inflätade i varandra. Jag är övertygad om att sladdar är onda och har egen vilja. Stoppa ner två maskiner med sladd i en verktygslåda får ni se. Tag upp en och hela innehållet i lådan måste packas ur för att reda ut röran som spontant uppstår.
Har jag bra dedikerade upphängningar kan det fungera. Då är det tänkbart att jag hela tiden använder och hänger tillbaka. Därmed borde sladdarna inte knypplas ihop. Nästa steg är en form av gyro på varje apparat som ger mig elstötar om jag går runt 360 grader innan den hängs tillbaka. Kanske jag slipper tvinnade sladdar då.
I går kväll började spjällen till spånsugsanläggningen ta form.
Mängden spjäll dikteras av tillgängligt spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmade ihop alla i ett ämne i pressen. Ämnet till luckorna hyvlades ner några tiondelar för att löpa fritt utan egentligt glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista rycket i går var att såga till ämnena. Nu återstår fräsning av hål för 110 rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parallellt pysslar jag med cyklonseparator . Inga bilder här. Samlar ihop till ett eget inlägg om Thunderdoome cyklon av skräp. Informationen som går att hitta pekar delvis i olika riktningar. Många tvärsäkra åsikter och några balanserade. Ett solklart tillfälle att experimentera. Argument av typen ”det finns skäl att alla gör på ett visst sätt” är min personliga favorit om jag ser en möjlighet att få tvärtom-lösningen att bli bra. Det gör mig välmotiverad att få idioti att fungera bara för att...
Mvh Findus
PS. Ett projekt att prioritera när jag kan börja snickra produkter i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt brickbord vid frukostplatsen är under all kritik. En multifunktionsmöbel kanske... DS
Redigerat:
Blir imponerad av allt du gör, men mest av allt på skruvhyllan.
Känner väldigt väl igen den där med att det blir massa onödigt om man har djupare hyllor
Gjorde själv en mini variant av en osb bit på 10cm som sattes upp på väggen.
Känner väldigt väl igen den där med att det blir massa onödigt om man har djupare hyllor
Gjorde själv en mini variant av en osb bit på 10cm som sattes upp på väggen.
Efter att ha fixat till motviktsutdraget till tryckluften
började fräsandet av hål i spjällen.
Måttade in mallen och försåg den med klots för upprepning. Fans inte plats för tvingar så jag skruvade rakt igenom ner i bänken med spjället i rätt läge.
Fräste först ca 15mm ner. 110 avloppsrör passar precis i mallen. Pressade sedan ner en rörstump.
När jag sedan fräst rakt igenom innanför röret får jag ett spjäll med samma innerdiameter som rören jag tänker använda.
Bara att vända, fästa mallen på andra sidan och göra fläns även där så är spjället klart.
Röret passar exakt. Kommer fungera bra.
5st har jag gjort. Kan inte se att jag behöver fler än så.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
började fräsandet av hål i spjällen.
Måttade in mallen och försåg den med klots för upprepning. Fans inte plats för tvingar så jag skruvade rakt igenom ner i bänken med spjället i rätt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräste först ca 15mm ner. 110 avloppsrör passar precis i mallen. Pressade sedan ner en rörstump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag sedan fräst rakt igenom innanför röret får jag ett spjäll med samma innerdiameter som rören jag tänker använda.
Bara att vända, fästa mallen på andra sidan och göra fläns även där så är spjället klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret passar exakt. Kommer fungera bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5st har jag gjort. Kan inte se att jag behöver fler än så.
Mvh Findus
I går kväll ägnades en stor del av tiden åt ett test av närmast rak cyklon. Har skaffat ett gjutrör med innerdiameter på 302mm. Ett 160mm avloppsrör.
Nu diskuteras huruvida jag är dum i huvudet som inte kan låta bli att göra egna försök i en annan tråd. Här lägger jag upp hur jag bär mig åt för att göra den.
Stor omsorg måste ägnas åt mallen. Ytterradie och innerradie bör ligga inom tiondelar av mm för att resultatet skall bli tillfredsställande. Har inga bilder på processen. Man börjar med en platta att skruva på handöverfräsen. Alla stänger och fiffiga grejer som säljs är för veka. Slås av en enkel plyfaremsa när det gäller stabilitet och repeterbarhet.
Centrumhålen för de olika radierna mäter mn in med ögonmått och borrar med pelarborr.
A är centrum fräs
B är innerradie
C är ytterradie
Några extrahål vid de olika radierna kan spara en vända att ta bort och göra om. Något av hålen borde vara tillräckligt bra.
Sedan kör man en testfräsning. I mitt fall var ytterradien spot on. Innerradien var en mm för trång. Använde en annan metod för att justera mallen. @Ola C Satte ett 24mm lager på ett 25mm notstål och kunde sålunda skava upp hålet 0,5mm runtom. Det är för övrigt ett jättebra knep för att justera för trånga mallar.
Då så. Då hade jag en mall och kunde börja kopiera. Spänna fast med tvingar bryr jag mig inte om när det är sådana här grovgrejer. Skruvar mallen på råmaterialet och fräser med min vanliga låskistfräs med en hel hög kullager.
Fler lager på axeln ger stadigare gång, sliter mindre på mallen och skyddar bit och mall om ett kullager skär ihop.
En hög med bitar senare.
Änden på varje skikt som ligger mot insugningsröret kapas tangentiellt med innerröret/acceptet.
En klots fastspänd med tvingar kommer tillräckligt nära.
Sedan lade jag pussel genom att skruvlimma ihop bitar runt innerröret.
Avslutade med att sätta på andningsskydd och skulptera fram spiralen med grov flapdisc.
Skikten i plyfan (15mm kplyfa btw) är till stor hjälp visuellt. Det går att se ojämnheter i banan. Finputsen får givetvis styras genom att känna sig fram med händerna. Snickarfingrar är förvånansvärt exakta när det gäller ojämnheter.
Hoppas hinna ägna några timmar i dag åt insugningsrör.
Mvh Findus
PS. Om cyklonen version 1.0 mot förmodan visar sig fungera tillfredsställande. Då kommer den sitta ett tag. Spånen kommer slita ner spiralen så att den blir ojämn med fallande effekivitet som följd. Innan jag slår ihop den skall jag spackla ytan med plastpudding, kanske med en glasfiberremsa. DS
Nu diskuteras huruvida jag är dum i huvudet som inte kan låta bli att göra egna försök i en annan tråd. Här lägger jag upp hur jag bär mig åt för att göra den.
Stor omsorg måste ägnas åt mallen. Ytterradie och innerradie bör ligga inom tiondelar av mm för att resultatet skall bli tillfredsställande. Har inga bilder på processen. Man börjar med en platta att skruva på handöverfräsen. Alla stänger och fiffiga grejer som säljs är för veka. Slås av en enkel plyfaremsa när det gäller stabilitet och repeterbarhet.
Centrumhålen för de olika radierna mäter mn in med ögonmått och borrar med pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A är centrum fräs
B är innerradie
C är ytterradie
Några extrahål vid de olika radierna kan spara en vända att ta bort och göra om. Något av hålen borde vara tillräckligt bra.
Sedan kör man en testfräsning. I mitt fall var ytterradien spot on. Innerradien var en mm för trång. Använde en annan metod för att justera mallen. @Ola C Satte ett 24mm lager på ett 25mm notstål och kunde sålunda skava upp hålet 0,5mm runtom. Det är för övrigt ett jättebra knep för att justera för trånga mallar.
Då så. Då hade jag en mall och kunde börja kopiera. Spänna fast med tvingar bryr jag mig inte om när det är sådana här grovgrejer. Skruvar mallen på råmaterialet och fräser med min vanliga låskistfräs med en hel hög kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler lager på axeln ger stadigare gång, sliter mindre på mallen och skyddar bit och mall om ett kullager skär ihop.
En hög med bitar senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Änden på varje skikt som ligger mot insugningsröret kapas tangentiellt med innerröret/acceptet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En klots fastspänd med tvingar kommer tillräckligt nära.
Sedan lade jag pussel genom att skruvlimma ihop bitar runt innerröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutade med att sätta på andningsskydd och skulptera fram spiralen med grov flapdisc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skikten i plyfan (15mm kplyfa btw) är till stor hjälp visuellt. Det går att se ojämnheter i banan. Finputsen får givetvis styras genom att känna sig fram med händerna. Snickarfingrar är förvånansvärt exakta när det gäller ojämnheter.
Hoppas hinna ägna några timmar i dag åt insugningsrör.
Mvh Findus
PS. Om cyklonen version 1.0 mot förmodan visar sig fungera tillfredsställande. Då kommer den sitta ett tag. Spånen kommer slita ner spiralen så att den blir ojämn med fallande effekivitet som följd. Innan jag slår ihop den skall jag spackla ytan med plastpudding, kanske med en glasfiberremsa. DS
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Trevlig fråga . Det ger mig chansen att lägga ut texten om en massa saker. Givetvis bara egna åsikter som i och för sig baserar sig på erfarenhet.
Hålsågar har inte den precision som jag önskar. Vill du ligga på tiondelar duger de inte.
Ytorna blir för råa.
De vill gärna vingla lite i början vilket ger rundade kanter. Möjligen till och med flisor och urslag.
En del av ovanstående kan lösas med fintandad dosborr.
Då sätter den igen och måste halas upp och ner i evighet och kanterna blir svarta.
En mer komplicerad hålstruktur med flänsar till exempel går inte att göra med hålsåg på ett enkelt sätt.
Även om alla ovanstående problem gick att lösa så är det fortfarande mindre påfrestande och snabbare att fräsa med mall.
Fräser alltid hål för låsbehör med samma mall som jag fräser ur låsstolpen med. Andra ägnar tid åt att måtta in var hålen är och köra med hålsåg. Sedan håller de på och lagar urslag och filar upp hålen där de kommer för snett.
Mina dörrar ser ut som om de är gjorda i CNC med den skillnaden att varenda kant, varenda detalj är tillverkad, synad och putsad för hand. Det är därför jag får hålla på som jag gör... så länge jag är snabbare än de andra, billigare killarna.
Kom håg. En man är aldrig bättre än sin senaste prestation (gammalt snickarordspråk).
Mvh Findus
Hålsågar har inte den precision som jag önskar. Vill du ligga på tiondelar duger de inte.
Ytorna blir för råa.
De vill gärna vingla lite i början vilket ger rundade kanter. Möjligen till och med flisor och urslag.
En del av ovanstående kan lösas med fintandad dosborr.
Då sätter den igen och måste halas upp och ner i evighet och kanterna blir svarta.
En mer komplicerad hålstruktur med flänsar till exempel går inte att göra med hålsåg på ett enkelt sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om alla ovanstående problem gick att lösa så är det fortfarande mindre påfrestande och snabbare att fräsa med mall.
Fräser alltid hål för låsbehör med samma mall som jag fräser ur låsstolpen med. Andra ägnar tid åt att måtta in var hålen är och köra med hålsåg. Sedan håller de på och lagar urslag och filar upp hålen där de kommer för snett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina dörrar ser ut som om de är gjorda i CNC med den skillnaden att varenda kant, varenda detalj är tillverkad, synad och putsad för hand. Det är därför jag får hålla på som jag gör... så länge jag är snabbare än de andra, billigare killarna.
Kom håg. En man är aldrig bättre än sin senaste prestation (gammalt snickarordspråk).
Mvh Findus
Gäller alla män överallt . Death smiles upon us all...
Har inte hunnit jobba på mina egna grejer. Var tvungen att röja igenom mallarna på det andra snickeriet. Skruvade ner alltihop och satte upp demlite mer kompakt.
Hängde upp en skiva på gångjärn som en lucka på sidan av mitt ställ för bra att ha grejer (mest skräp).
De mindre viktiga mallarna fick hänga utanpå.
De viktiga hänger dolt bakom.
Alla mallar används till olika dörrar och grejer.
Testar ett annat möbleringalternativ i min verkstad.
Massivvirke längst in. Sedan kap, borr, Stenbergare och längst ut spånsug. Från sånsugen är det ca 2m till porten. Går utmärkt att ställa en järnbänk där som jag kan dra ut när jag skall slipa och svetsa. Tror att det kan bli bra flöde i verkstan med den här möbleringen.
Har hängt ett lysrör under armen för tryckluft. Den är kopplad så att kompressorn ligger på samma brytare. Därmed är risken för att glömma stänga av den mycket mindre.
Btw
Har ett slags koordinatbord som jag vill bli av med.
Kommer alldrig använda det. Så den som tror sig behöva det kan få det mot avhämtning.
Mvh Findus
Har inte hunnit jobba på mina egna grejer. Var tvungen att röja igenom mallarna på det andra snickeriet. Skruvade ner alltihop och satte upp demlite mer kompakt.
Hängde upp en skiva på gångjärn som en lucka på sidan av mitt ställ för bra att ha grejer (mest skräp).
De mindre viktiga mallarna fick hänga utanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De viktiga hänger dolt bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla mallar används till olika dörrar och grejer.
Testar ett annat möbleringalternativ i min verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Massivvirke längst in. Sedan kap, borr, Stenbergare och längst ut spånsug. Från sånsugen är det ca 2m till porten. Går utmärkt att ställa en järnbänk där som jag kan dra ut när jag skall slipa och svetsa. Tror att det kan bli bra flöde i verkstan med den här möbleringen.
Har hängt ett lysrör under armen för tryckluft. Den är kopplad så att kompressorn ligger på samma brytare. Därmed är risken för att glömma stänga av den mycket mindre.
Btw
Har ett slags koordinatbord som jag vill bli av med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer alldrig använda det. Så den som tror sig behöva det kan få det mot avhämtning.
Mvh Findus
Sådanna trix är ovärderliga för att överlista sitt trötta jag. Jag har lyckats lära mig vanan att stänga gasventilen först innan strömen på svetsen. Då svetsen brummar ganska högt påminner den mig om gasen vilket har sparat många kr läckt argon. Måste nog ta och montera en lampa på kompressorn också.findus42 skrev:
Synd att sälja en del av Stenbergsmaskinen, du tar ju bort en del av värdet på den om du stympar av långhålsborren. Självklart ditt val men det är lite ledssamt att sefindus42 skrev:
I övrigt tycker jag att allt börjar se riktigt bra ut.
Jag har ett justerbord till en sådan typ av maskin liggandes här hemma och skräpar, ser att du saknar det på bilderna också...
Tack för omtanken. Det är bara det att jag inte vill lagra grejer som jag inte använder bara för att bevara värdet. Nu fick jag maskinen till ett bra pris så det är troligt att den är värd mer när jag säljer även utan långhålsborr. Särskilt som jag kommer att ha förbättrat fräsen. Möjligen med egen drivning.
Dessutom så har en annan forummedlem anmält intresse och jag ser mer än gärna att långhålsborren kommer till god användning .
I dag efter jobbet har jag gjort ett justerbart bord till bänkborren.
Började med att limma ett par torsionsboxar i pressen för att sätta som sidostöd.
Med en av mina gamla mallar fräste jag upp urtag i boxarna. Om ni undrar så är mallen gjord för att fräsa ner lagningsbitar över hål och skador efter lås.
En gammal verktygshurtsh får bli borrbänk. Måttade in gejdrar för sidostöden. Har monterat dem nästan helt utan glapp. Vill ha så lite rorelse som möjligt i bordet. Slog fast med dyckert först och skruvade sedan utan förborrning. Tanken är att det skall sitta still. Fick lossa skruven ett kvarts varv för att få rätt motstånd i rörelsen.
Har investerat i ett par spärringnycklar från Feltema. Jag vet att det strider mot principen att använda spill och skrot, men jag har aldrig haft anledning att äga sådana av dimensionen 11mm förut .
Nu sitter de mellan ett par vinklar så att bordet går att höja och sänka.
Ursprungliga planen var att ha enbart lyftande mutter och en vingmutter för låsning. Tänkte senare, under processen, att utan stopp uppåt kan bordet tilta vid ojämn last. Provar med långmutter klämd mellan vinklar istället. Ringnycklar för att de alltid skall sitta på plats.
Så nu har jag en bänkborr som går att använda .
En Strands eller Arboga skulle förstås vara bättre, men nu har jag en Ferm. Med ett stabilt bord i vinkel kommer den hålla toleranserna jag kräver.
Mvh Findus
PS. Fotavtrycken är en speciellt fin detalj DS
Dessutom så har en annan forummedlem anmält intresse och jag ser mer än gärna att långhålsborren kommer till god användning .
I dag efter jobbet har jag gjort ett justerbart bord till bänkborren.
Började med att limma ett par torsionsboxar i pressen för att sätta som sidostöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en av mina gamla mallar fräste jag upp urtag i boxarna. Om ni undrar så är mallen gjord för att fräsa ner lagningsbitar över hål och skador efter lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal verktygshurtsh får bli borrbänk. Måttade in gejdrar för sidostöden. Har monterat dem nästan helt utan glapp. Vill ha så lite rorelse som möjligt i bordet. Slog fast med dyckert först och skruvade sedan utan förborrning. Tanken är att det skall sitta still. Fick lossa skruven ett kvarts varv för att få rätt motstånd i rörelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har investerat i ett par spärringnycklar från Feltema. Jag vet att det strider mot principen att använda spill och skrot, men jag har aldrig haft anledning att äga sådana av dimensionen 11mm förut .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu sitter de mellan ett par vinklar så att bordet går att höja och sänka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungliga planen var att ha enbart lyftande mutter och en vingmutter för låsning. Tänkte senare, under processen, att utan stopp uppåt kan bordet tilta vid ojämn last. Provar med långmutter klämd mellan vinklar istället. Ringnycklar för att de alltid skall sitta på plats.
Så nu har jag en bänkborr som går att använda .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Strands eller Arboga skulle förstås vara bättre, men nu har jag en Ferm. Med ett stabilt bord i vinkel kommer den hålla toleranserna jag kräver.
Mvh Findus
PS. Fotavtrycken är en speciellt fin detalj DS