Handritade skisser på fasaderna till en husutbyggnad, noterad med dimensioner och utsikt mot sydväst och nordost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad teknisk ritning av en byggnadsdetalj med märkningar och materiallista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad ritning av en utbyggnad på 6,7m2 med mått och rumsuppdelning som visar ett byggprojekt i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av ett hus med dimensioner som avser en utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lämnat in ritning och fått avslag för att jag inte gjort em u-beräkning klarar inte av detta finns det någon som klarar av detta och kan hjälpa mej ? Bor i Göteborg utbyggnaden är 6,7m2
 
J
Luddes1 Luddes1 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Har lämnat in ritning och fått avslag för att jag inte gjort em u-beräkning klarar inte av detta finns det någon som klarar av detta och kan hjälpa mej ? Bor i Göteborg utbyggnaden är 6,7m2
Hej,

Eftersom detta handlar om en tillbyggnad så gäller kraven i BBR 9:9.

Om du visar på dina konstruktionsritningar att du kommer uppfylla kraven i tabellen ur BBR 9:9 så gör du rätt.

Du kan se tabellen bifogad här.

Lycka till!
 
  • Tabell med byggkrav från BBR 9:9 visar isoleringsvärden för tak, väggar, golv, fönster och ytterdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Då kommunen nu gett oss svar att vi behöver bygglov för att sätta in ett takfönster så skulle jag här gärna se lite exempel på hur en sådan bygglovsansökan ser ut.

Bad kommunen om exempel utan resultat så nu vänder jag mig alltså till er :)
 
Vilket medför isoleringstjocklek vanlig glasull minst:
Golv: 25cm
Vägg: 21cm
Tak: 29cm
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
J JoakimJohanssonKA skrev:
Hej,

Eftersom detta handlar om en tillbyggnad så gäller kraven i BBR 9:9.

Om du visar på dina konstruktionsritningar att du kommer uppfylla kraven i tabellen ur BBR 9:9 så gör du rätt.

Du kan se tabellen bifogad här.

Lycka till!
Tack så mycket
 
[Tack för svar och tabell men tror du det räcker bifoga den eller behöver jag speca vid varje materialval dess värde så man kan räkna ihop för att kontrollera man kommer upp i totalvärdet. Är så urdålig på detta så tacksam för input.


QUOTE="Johannes Carlsson, post: 3114937, member: 163426"]Vilket medför isoleringstjocklek vanlig glasull minst:
Golv: 25cm
Vägg: 21cm
Tak: 29cm[/QUOTE]
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilket medför isoleringstjocklek vanlig glasull minst:
Golv: 25cm
Vägg: 21cm
Tak: 29cm
J JoakimJohanssonKA skrev:
Hej,

Eftersom detta handlar om en tillbyggnad så gäller kraven i BBR 9:9.

Om du visar på dina konstruktionsritningar att du kommer uppfylla kraven i tabellen ur BBR 9:9 så gör du rätt.

Du kan se tabellen bifogad här.

Lycka till!
 
Jag kollade bara jättefort nu ,men jag såg att du bara skrivit isolering 195mm. Om det då är glasull behöver du minst 210 mm som Johannes Carlsson skrev ovan. Du kan ju alltid byta ut glasull mot något med lägre värmeledningskoefficient. Mvh
 
  • Gilla
Luddes1
  • Laddar…
Är du med på att med dom postade kraven och din ritning så har du för lite isolering. Du behöver lägga på 50mm i golv och tak, samt 20 i vägg, gärna mer. Alternativt byta till mer högvärdig isolering
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vilket medför isoleringstjocklek vanlig glasull minst:
Golv: 25cm
Vägg: 21cm
Tak: 29cm
Det låter ju galet.
Jag har gjort en attefallstillbyggnad och behövde inte ange u-värde. Men det kanske beror på användningsområdet?
 
Jag gjorde en sån här enkel energiberäkning till min bygglovsansökan och den blev godkänd...
Tabell för energiberäkning med isoleringstyper, tjocklek, lambda-värden, U-värden och referens BBR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zkee och 1 till
  • Laddar…
Kan tänka mig att det skiljer, borde inte utbyggnaden av huset ställa samma krav som husbygge?
Jag har inte riktigt koll på vilka regler som gäller här, räknade bara på u-värdet i isoleringen
 
Uträkningen U-värde är helt enkelt lambda-värdet delat med längden på materialet. T.ex. vägg i min bild ovan blir 0.036W/mK / 0,215m = 0,16744 W/m2K
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Här är ett sätt man kan bygga på med mer isolering. Eller bara köra tjockare reglar
Ritning av väggkonstruktion med olika lager isolering, reglar och ventilation märkt med siffror och förklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I väggarna ser det ut att bara vara 145+45 isolering vilket ger ett u-värde på 0,221 W/m2K enligt Rockwools beräkningsprogram. Gå upp till 195 + 45 mm isolering. Fundera på om du inte skall gör syllen lika bred som de stående reglarna, det gör att du kan ta bort köldbryggorna i taket och längst ner på väggen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.