tommib tommib skrev:
Du motsäger dig själv lite där. Om du sektionerar mycket och t.ex. lägger frysen på en egen PSA så blir du i princip beroende av ett larm till den och då kan du inte enkelt ta bort din övervakning längre.*
Nja...
Jag menade ju egentligen inte att jag skulle ta bort övervakningen.
Om jag väljer sektioneringsvägen, så anser ju jag att det bör finnas en övervakning.

Men om 15 år, eller om 50 år, då kanske det inte är jag som äger detta hus...
Den som då äger huset kanske inte har samma åsikt som mig beträffande övervakningsbehovet.
Eller hen (eller kanske framtidens jag) då anser att det ska vara en annan typ av övervakning.
Då ska det vara tydligt vad som tillhör övervakning modell 2018.

Så menade jag...
 
tommib tommib skrev:
Jag vill också framhålla ståndpunkten jag haft i många andra sådana här diskussioner; om du är orolig för temperaturen i frysen så ska du övervaka den. Temperaturen alltså, inte matningen. Frysar kan gå sönder.
Helt rätt där!
Och jag har ju tempövervakning på min frysbox i källaren.
Dock ännu inte på mitt frysskåp i köket. (men även den planen finns)

Och temp-problem kan uppstå utan att frysen går sönder...
Har hänt några gånger att ungarna glömt att stänga frysboxen efter de hämtat glass.
 
tommib
Jo, men du bygger fortfarande fast dig i behovet av övervakning.

Nåväl, det är ditt hus och du gör som du vill men det finns bättre sätt att lösa ditt problem än att klydda men nexapuckar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag fattar att det är roligt att automatisera och mäta saker men vad ska du göra med informationen? Hur ofta har du strömavbrott och hur stor är kostnaden för det? Kan du göra något åt strömavbrottet när det är detekterat?
Nja... Jag bor på landsbygden och har luftledning hit. Och har faktiskt elavbrott ganska ofta, senast förra vecka.
I vintras tippade ett träd över elledningen i skogen fram till mitt hus, så då blev jag utan ström i ett par dagar.
Då var det bara mitt hus som var strömlöst på min frammatning, så hade jag inte varit hemma och felanmält vet jag inte när huset fått strömmen åter.
Och huvudsäkringar går ibland...
Och min nuvarande JFB löser ut lite nu och då... (Har idag en separat JFB för utomhusuttag och garage.)

Om jag får varningar när något är fel, så kan jag ta beslut om åtgärd.
 
  • Gilla
AnKaThn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Din lösning med Nexapuckar och liknande är också lite som att slå in spik med en skruvmejsel. Det går men det är väldigt otympligt och helt fel verktyg för jobbet. Någon föreslog lite längre upp Raspberry Pi eller Arduino vilket är en oändligt mycket bättre lösning. Kombinera det med någon som t.ex. detta optoisolatorkort** så får du en mycket bättre lösning. Bästa/enklaste kombinationen är troligen både Arduino (för I/O) och Raspberry (för larm och kommunikation med omvärlden). En ännu mer seriös lösning är övervakningsreläerna från Conrad men det är rätt dyrt och överdrivet för den här applikationen.

** Jag har inte i detalj tittat på just detta optoisolatorkort. Om du faktiskt ska köpa något från Ebay som ska kopplas till nätspänning bör du se till att du är kapabel att bedöma saker som isolationsavstånd mm. Denna ser vid en snabb titt inte orimlig ut men kan med ett dåligt valt montagesätt bli dum.
Intressant det där...
Jag har använt TellStick ZNet+Net för att styra och övervaka mitt hus,
och har hittills inte satt mig in i Raspberry Pi eller Arduino.

Förklara gärna lite mer fördelen med Raspberry Pi och Arduino, jämfört med TellStick ZNet med en Nexa-puck.

Ska titta på det där optoisolationskortet...
Gissar att vitsen med det är att skapa galvaninsk avskildhet mellan strömförande faser och övervakningssystemet.
Eller?
 
tommib
Vitsen med optoisolatorn är att galvaniskt skilja nätspänning från elektroniken. Vitsen med att använda Arduino/Raspberry Pi är att det inte blir en alls lika kluddig lösning som att installera fem nexapuckar i centralen. Det går helt enkelt att göra prydligare. Dessutom kan du programmera det som du vill.
 
M Micke i Hudik skrev:
Intressant det där...
Jag har använt TellStick ZNet+Net för att styra och övervaka mitt hus,
och har hittills inte satt mig in i Raspberry Pi eller Arduino.

Förklara gärna lite mer fördelen med Raspberry Pi och Arduino, jämfört med TellStick ZNet med en Nexa-puck.

Ska titta på det där optoisolationskortet...
Gissar att vitsen med det är att skapa galvaninsk avskildhet mellan strömförande faser och övervakningssystemet.
Eller?
Oavsett lösning är det inte vettigt att börja lägga in övervakning med diverse hobbyprylar direkt mot mätpunkter i din central. Och som tommib skrev tycker jag också att kludd med Nexa-puckar är än värre.

Däremot kanske du kan hitta ett övervakningsrelä på nätet till ett bättre pris och som nämndes tidigare sätta det direkt mot matningen före dina sektioner. Sätt sen hjälpkontakter på de komponenter JFB, PSA mm du vill övervaka. Till detta kan du sen koppla din insamling med enklare don som tex IO via Arduino, RPi osv utan att det behöver bli udda eller ge för den mer ovane ev faror. Sen givetvis gäller som sagt alltid att det är bättre att ligga längst ut i kedjan och kolla tex temp om det är det som är risken.

En fördel du får om du skaffar ett korrekt relä är att du får indikation för alla typer udda fel och asymmetrier tex en utlöst huvudsäkring kommer inte alltid fångas med de andra metoderna som tre reläer eller leksaks IO-kort mot nätspänningen osv. Så om du bara kunde få en önskning uppfylld välj en sån övervakning vad gäller elmatningen och hemautomatisera fram de andra aspekterna temp, fukt, vattenläckage lokalt där de uppkommer.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag kommer att behålla min diazedcentral så länge det går och bara komplettera med DIN-skåp monterade kloss emot där kontaktorer, jordfelsbrytare och annan kringutrustning får plats.
 
E Electrony skrev:
Före dvärgbrytaren skall du ha samma area som inkommande matarkabel dvs. det bestäms av föregående säkring eller dvärg (huvudsäkring om det inte är en undercentral).
Jag har aldrig sett finsäkringar i en elcentral, jag tror inte det är godkänt och del lyser hempul.

Som jag skrev i mitt första inlägg: Sätt en trepolig dvärg i centralen, sen kan du koppla in en köpt diodmodul alt övervakningsrelä i centralen eller något hembyggt i en separat kapsling (via säkerhetsbrytare eller cee-uttag).
Då hade jag alltså uppfattat det rätt, att kabelarean måste vidhållas fram till en övervakning (oavsett vilken typ av övervakning), om man inte avsäkrar däremellan.

Om jag vill övervaka inkommande faser, då sätter jag alltså en trefasig normsäkring (Tex DVÄRGBRYTARE, 6A, 3P, B-TYP) före huvudbrytaren i elcentralen. Denna normsäkringen kopplar jag in med 6 mm2 trådar till huvudbrytaren tillsammans med inkommande matningskabel. Andra änden på normsäkringen ansluter jag med tex 0,75 mm2 trådar till diodmodulen. Diodmodulen placerar jag väl lämpligen mellan normsäkringen och huvudbrytaren, för att få en pedagogisk placering. Och från normsäkringen ansluter jag även med tex 0,75 mm2 till övrig fasövervakning (om det blir det av dig rekommenderade övervakningsreläet eller någon annan typ av övervakning återstår att se.)
Har jag uppfattat dig rätt där?

Det där med "säkerhetsbrytare eller cee-uttag" då?
Normsäkringar är ju godkända som frånskiljare.
Menar du att jag även måste ha en till frånskiljare (säkerhetsbrytare) om jag har någon typ av övervakning i en separat kapsling som sitter i direkt anslutning till normsäkringen?
 
Funkar det inte bra nog att bara ha ett par strömmätare i dinformat tex https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-1-phase och 3 fas varianten. Är zwave kontrollern upsad och mobilnäts fallbackad går ju se även när mottagarna tappar kontakten. Fördel mot Nexa som väl inte har återkoppling. Tycker det borde räcka långt för hobbybruk... Själv har jag larmet som är batteribackupat och kontaktbart även om fibern dör. Berättar om ström och nät finns. Vet ju inte vad mer som dött men ger ju viss ledning...
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Jag kommer att behålla min diazedcentral så länge det går och bara komplettera med DIN-skåp monterade kloss emot där kontaktorer, jordfelsbrytare och annan kringutrustning får plats.
Njae...
För mig känns inte detta som ett alternativ...

Jag har en diazedcentral med 12 säkringar på entreplan och bredvid en halvprovisorisk normkapsling med JFB och några dvärgbrytare för utomhus trefas uttag, garage och trädgårdsuttag.
Och på övervåningen har jag en gammal diazedcentral med 3 säkringar som försörjer övervåningens kulokablar.
Elmätaren flyttade jag i sommar ut till ett fasadmätarskåp.

Jag har nu både utbyggnad och renoverade rum på övervåningen som jag inte kunnat koppla in pga av att jag saknar säkringsplatser.
Jag kan inte köra ugn, fritös och spis samtidigt utan att säkringar går, så jag måste säkra av köket på ett annat sätt.
Om ugn och vattenkokare ska gå samtidigt måste elelement stängas av.
Tvättmaskin och torktumlare går inte att köra samtidigt.
Huvudsäkringar går då och då för att fasbelastningar behöver balanseras om.
Husets placering och inkommande servis luftledning gör att jag varje sommar får överspänningsskador pga åska.

Kort och gott...
Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp om husets el, med överspänningsskydd, JFB och ny elcentral.
 
J JohanLun skrev:
Funkar det inte bra nog att bara ha ett par strömmätare i dinformat tex [länk] och 3 fas varianten. Är zwave kontrollern upsad och mobilnäts fallbackad går ju se även när mottagarna tappar kontakten. Fördel mot Nexa som väl inte har återkoppling. Tycker det borde räcka långt för hobbybruk... Själv har jag larmet som är batteribackupat och kontaktbart även om fibern dör. Berättar om ström och nät finns. Vet ju inte vad mer som dött men ger ju viss ledning...
Jag har tidigare sneglat lite på den strömmätaren...

Ser dock att 3-fas varianten inte stöds av TellStick ZNet. Synd, för den är ju i norm-format och har ett vettigt pris.
M.nu skriver: "Denna produkt fungerar inte med någon av de vanligt förekommande styrenheterna. Mätaren är tänkt att användas i projekt med dedikerade styrenheter."
Jag har fattat det som att den sensorn är avsedd för att själv styra kontaktorer för att avlasta huvudsäkringarna när belastningen blir för hög.

1-fas varianten är dock angiven att fungera ihop med TellStick ZNet.
Jag har däremot inte klurat ut vilken information man kan få in i TellStick Live, om man online får in fasens effektuttag och därigenom kan styra andra strömförbrukare med brytare.
Eller om även denna är avsedd att själv styra den norm-kontaktorn som samma tillverkare levererar.
Har du testat denna?
 
Redigerat:
E Electrony skrev:
Jag skulle sätta ett fasövervakningsrelä på en egen trepolig dvärgbrytare,
då har du löst problemet med kabelareor och det finns inget annat som kan lösa ut dvärgen.

Sen kan du ha hjälpkontakter på de dvärgar och JFB som matar uppvärmning och kyl/frys.

Jag ser ingen anledning att övervaka varje enskild brytare (men det kanske inte var så du tänkte).

Om du bygger något eget får du tänka på att bakmatning via trefaslast kan lura 230V övervakning.
Du måste alltså mäta 400V mellan faserna för att se att en av faserna fallit bort.

Den här finns på Conrad.se
  • Artikel nr.: 505858
  • Fabrikatsnr.: 2390000
  • EAN: 9008662002296
Jag snabbtittade på det fasövervakningsrelä du hänvisade till...
Vid en snabbtitt kunde jag inte avgöra vilken information man får ut från detta relä.
Har du koll på detta?

Ser att det är två växlande signalkontakter.
Har ännu inte klurat ut vilka scenarier dessa signalkontakter meddelar.
Får man via signalkontakterna ut information om vilken fas som fallit bort?
 
GK100 GK100 skrev:
Oavsett lösning är det inte vettigt att börja lägga in övervakning med diverse hobbyprylar direkt mot mätpunkter i din central. Och som tommib skrev tycker jag också att kludd med Nexa-puckar är än värre.

Däremot kanske du kan hitta ett övervakningsrelä på nätet till ett bättre pris och som nämndes tidigare sätta det direkt mot matningen före dina sektioner. Sätt sen hjälpkontakter på de komponenter JFB, PSA mm du vill övervaka. Till detta kan du sen koppla din insamling med enklare don som tex IO via Arduino, RPi osv utan att det behöver bli udda eller ge för den mer ovane ev faror. Sen givetvis gäller som sagt alltid att det är bättre att ligga längst ut i kedjan och kolla tex temp om det är det som är risken.

En fördel du får om du skaffar ett korrekt relä är att du får indikation för alla typer udda fel och asymmetrier tex en utlöst huvudsäkring kommer inte alltid fångas med de andra metoderna som tre reläer eller leksaks IO-kort mot nätspänningen osv. Så om du bara kunde få en önskning uppfylld välj en sån övervakning vad gäller elmatningen och hemautomatisera fram de andra aspekterna temp, fukt, vattenläckage lokalt där de uppkommer.
Jag förstår din synpunkt att inte lägga övervakning direkt mot inkommande fas-mätpunkter i centralen.
Tanken kliade lite bakom vänstra örat på mig redan när jag tänkte den tanken. :thinking:
Det är ju därför det är så bra att bolla sina tankar med andra. :cool:
Men därmed inte sagt att jag i detta läge uteslutit något. ;)


Har tidigare sneglat lite på fasfelsreläer (utan att riktigt förstå hur de funkar)
Ahlsell har ett bruttolistpris på 2450 kr exkl moms på det fasfelsreläet som Electrony hänvisade till.
Det blir 3062 kr inkl moms, och det känns ju inte helt rimligt att sätta in ett relä med detta pris i en hemma-central. :dizzy:
Men tittar man på samma relä hos Conrad.se, så är priset där 459 kr inkl moms,
och då ter sig ju situationen lite annorlunda.

Har du koll på hur detta relä fungerar?
Ser att det är två växlande signalkontakter.
Har ännu inte klurat ut vilka scenarier dessa signalkontakter meddelar.
Får man via signalkontakterna ut information om vilken fas som fallit bort?


Har tidigare tittat på JFB från Hager och jämfört dem med JFB från Rogy.
Hagers JFB kostar 540 kr inkl moms och kan utrustas med en hjälpkontakt som kostar 369 kr, dvs sammanlagt 909 kr. :surprised:
Rogy har JFB som kostar 279 kr hos elbutik.se, men de kan inte utrustas med hjälpkontakt.
Med dessa prisskillnader ligger det i rimlighetens riktning att fundera på alternativa övervakningslösningar. :sweat:

Men om jag nu söker på Malmbergs hjälpkontakt, så hittar jag den för 67 kr på Hornbach.
Jag har för mig att min elektrikers ÅF-pris på Malmbergs JFB ligger i typ samma prisklass som de från Rogy.
Och med dessa prislägen ter sig ju även denna situation lite annorlunda.
Med hjälpkontakter åstadkommer man ju galvanisk avskildhet från mätpunkten och kan slippa ifrån 230 V ut till övervakningen.


Dock kan jag inte helt förstå din uppfattning om Nexa-puckar och "kludd".
Men jag kanske ska läsa på lite om Ardino för att förstå din inställning. :geek:
 
tommib tommib skrev:
Vitsen med optoisolatorn är att galvaniskt skilja nätspänning från elektroniken. Vitsen med att använda Arduino/Raspberry Pi är att det inte blir en alls lika kluddig lösning som att installera fem nexapuckar i centralen. Det går helt enkelt att göra prydligare. Dessutom kan du programmera det som du vill.
Min tanke har ju egentligen inte varit att installera fem Nexa-puckar inne i normcentralen.
Placeringen för dessa har jag tänkt ska vara i mediacentralen som ska sitta bredvid elcentralen.
Länk till illustration av min planerade elcentral och mediacentral:
(Ser att filmen visas väldigt märkligt i min dator om jag tittar på den via detta forum-inlägg,
vet inte om det blir lika för er... Men annars har jag lagt ut filmen på min youtube-sida Mikael Janars)

Så du menar att det går att programmera Raspberry Pi på ett valfriare sätt än Lua scripts TellStick ZNet?
Jag har iofs ännu inte testat Lua heller, utan hittills bara använt Händelse-funktionerna i Telldus Live.

Kanske ska kolla på Raspberry Pi, men vet inte om jag vill blanda in ett annat hemautomatiseringssystem i mitt hus.
Finns det några samspelsmöjligheter mellan Raspberry Pi och TellStick ZNet?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.