Heij83
T tobbbias skrev:
Jag stör mig lite grann på scenen du byggt... Har du någon större outtalad plan med den eller blev den bara något du tog till för att få dit en hiss?

Jag gjorde två förslag. Den första för att förminska scenen och använda en ramp som är lätt att ta bort efter besiktningen. Sen bygger du en snygg trappa där duvill ha den. Anternativ 2 är för att iaf visa att en stor matplats inte är något problem och därför slipper du eventuellt hissen helt...[bild] [bild]

Bra tankar, plattformen kom till för att försöka lösa tillgängligheten på entréplan den behövs inte för hissens skull, men när vi fått dit den så blev vi förälskade i lösningen och ska använda plattformen som matplats. Där får plats ett runt bord med stolar utan problem, en större matplats än så behöver vi inte då vi har den i nedsänkningen.
Sätter man trappa. Som i ditt förslag så förstör man mycket av möbleringsmöjligheter i vardagsrums delen. Fördelen mer plattformen är att den kommer muras av lecca med träbjälklag, så vi kommer bygga in förvaring där under och skulle man vilja så går den att plocka bort eller bygga ut om man vill det.

En ramp har jag funderat på många gånger men insett att det är helt kört, höjdskillnader är 1,5m och en ramp ska vara i förhållande 1:12 vilket bör ge en ramp på 18m och är inte jag fel insatt så behövs det dessutom vara ”vilo” platåer i rampen när den blir så lång.

Annars uppskattar jag dina konkreta förslag.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bygg ett extra bjälklag i den nedsänkta delen och sen när besiktningen varit så riv gör som du vill.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Heij83
T twoody skrev:
Bygg ett extra bjälklag i den nedsänkta delen och sen när besiktningen varit så riv gör som du vill.
Den tanken har funnits.
 
Kul projekt. Skall följas.
Även jag oroar mig för toaletter. Tänk på vem och hur man använder dem. Gäster vill man inte skicka via klädkammare med hundar eller genom en tvättstuga med värme och it-skåp. Det badrummet/toaletten behöver nås direkt från allmänna ytor. Ni skall nog tänka på utritat badrum som ”master bath” separat för ”master bedroom”. Sedan vill iaf jag ha en lättillgänglig toa som man kan kliva in på via hallen utan att ta av sig ytterkläder. Tänk tex när du är ute i trädgården och hamnar i nöd. Det är störigt att behöva ta av sig alla arbetskläder och skor. Men vi är alla olika, jag tycker tex inte om dubbelhandfat.
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Är det svårt/dyrt att lägga huset där marken är plan/mer lättbyggd? Ni skapar problem helt i onödan i mina ögon. Blir mycket döyta på första våningen och efterspel pga tillgänglighetskraven. En liten wc med dörr mott hallen är bästa lösningen. Har ni provat att lägga köket på annan plats? Känns lite avigt och omysigt att ha det på den platsen i den utformningen. Eftersom ni bygger en så stort hus finns säkert många alternativ.
 
V
Många åsikter i tråden och här kommer ännu en. Utan att på något sätt säga att detta är ”den bästa lösningen” eller att ”er lösning är omysig”.

Möjligt att byta plats på sovrum och badrum på nedre plan? Vet inte hur utsikten är från huset men känns som att det är finare utsikt med dörren där vid nuvarande badrum. Och man spenderar ju mer tid i sovrum än badrum.

Och i så fall: om badrummet placeras där nuvarande sovrum är placerat så skulle man kunna göra en egen ingång till badrummet från hallen, bredvid ingången till walk in closeth-en( om man flyttar den ingången en bit mot nya platsen för sovrummet.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Skissa på det med, men jag vill helst ha den väggen fri i hallen för ev framtida projekt.
Dessutom blir det trängre när man kommer in från grovingången.
Jag hålle med om att min planlösning inte är en optimal lösning. Min meningen med planlösningen som jag gjorde vara att visa hur jag tänkte, det i sin tur kanske kunde spinna vidare till något fantastiskt :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
V Valen1 skrev:
Många åsikter i tråden och här kommer ännu en. Utan att på något sätt säga att detta är ”den bästa lösningen” eller att ”er lösning är omysig”.

Möjligt att byta plats på sovrum och badrum på nedre plan? Vet inte hur utsikten är från huset men känns som att det är finare utsikt med dörren där vid nuvarande badrum. Och man spenderar ju mer tid i sovrum än badrum.

Och i så fall: om badrummet placeras där nuvarande sovrum är placerat så skulle man kunna göra en egen ingång till badrummet från hallen, bredvid ingången till walk in closeth-en( om man flyttar den ingången en bit mot nya platsen för sovrummet.
En av anledningarna till att sovrummet är placerat så är pga att vi verkligen inte vill ha vårt sovrum i söder. Utsikt från sovrum är överskattat, det ska vara mörkt och svalt.

Vi vill ha en utgång mot trädgården från badrummet då vi ska ha spanad nedanför där, har upplevt detta i förra huset att man vill utgång mot bad.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ni kommer få ett riktigt fint hus. Hade gärna sett någon 3D-bild då jag inte tycker fasadritningar gör sig rätt för att förmedla känslan av hur huset kommer bli.

Skall följas! Vi gör också mycket själva på vårt projekt, men det är inte en nybyggnation. :)

Kom ihåg att vägen till inflyttningen också är en resa. Många verkar köra halvt slut på sig i ivern att göra allt klart så fort man kan. Det är en fin balansgång. Kör hårt, men lagom. :rofl:
 
Heij83
R ramafred skrev:
Ni kommer få ett riktigt fint hus. Hade gärna sett någon 3D-bild då jag inte tycker fasadritningar gör sig rätt för att förmedla känslan av hur huset kommer bli.

Skall följas! Vi gör också mycket själva på vårt projekt, men det är inte en nybyggnation. :)

Kom ihåg att vägen till inflyttningen också är en resa. Många verkar köra halvt slut på sig i ivern att göra allt klart så fort man kan. Det är en fin balansgång. Kör hårt, men lagom. :rofl:

Tackar!

Nej ritningar i all ära men dom förmedlar som sagt inte riktigt samma känsla som 3D.
Så här kommer lite bilder från SketchUp
Ett av mina absoluta favoritprogram, kan sitta i timtal.

Resan är målet, jag har redan ångest vad jag ska göra när det är klart så vi har inte den pressen att det måste bli klart. Dessutom så bor vi nästintill gratis under byggtiden.

Spröjs blir det inte.
 
  • 3D-modell av ett tvåvåningshus med grått tak och vita väggar utan spröjs i fönstren, skapat i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett vitt hus med grått tak och stora fönster, skapat i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett vitt hus med stora fönster och mörkt tak från SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Jag och bror ritade alla mina konstruktionsritningar i SketchUp! Fick godkänt utan minsta invändning.

Ritade dock bygglovsdito för hand, tyckte det va snabbare och enklare om jag skulle få ändra.
Åkte dit på marginellt för liten dusch/toa på en av våningarna, lite sudd och penndrag så var det löst på en minut.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Kul, nu ser man mer hur det kommer bli!

Har också ritat vår tillbyggnad i Sketchup. Mycket smidigt, särskilt när man lärt sig hantera lager, scener med mera. Då går det riktigt fort att arbeta i det.

Det har dock sina begränsningar, särskilt om man exempelvis vill göra en stomme i 3D som jag gjort. Ska du sen ändra dimensionen på den så kommer du få arbeta, jag gick från 45x195 till 45x220 med en utvändig 45a. Då får man flytta in stommen, justera dimensionerna med mera. Jäkla pyssel även om man har komponenter...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
LoweW
Diggar att ni kör med rutschkanor istället för trappor! Otroligt nytänkande :strong:

Skämt åsido, ser riktigt fint ut!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Heij83
LoweW LoweW skrev:
Diggar att ni kör med rutschkanor istället för trappor! Otroligt nytänkande :strong:

Skämt åsido, ser riktigt fint ut!

Ja det fins så mycket bakåtsträvare så vi tänkte
- vafan varför inte rutschkanor .

Tackar! Det kommer bli mäktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.