Kan man verkligen varar säker på att en budgivning går korrekt till?

Låt säga att vi lägegr ett bud på ett objekt med utgångspris 1,5 Mkr. Mäklaren/säljaren säger att han får ett bud på 1,6 Mkr. Hur kan vi vara säkra på att så verkligen är fallet?

Mäklaren/säljaren kan ju bluffa eller t.o.m. anlita polaren som lägger bud och sedan drar sig ur om det skiter sig.

Rent teoretiskt sett så skulle ju en säljare kunna trissa upp priset några hundra tusen även om det bara finns en enda intressent.

Som köpare måste man väl kunna få bevis på att en budgivning går korrekt till?
 
När en kompis sålde sitt hus privat så blev det budgivning. Jag tror de gjorde så att de helt enkelt talade om vilka det var som lagt budet och givetvis hur högt det va. Detta för att om man ville kolla att budet var riktigt kunde man kontakta de man "slogs" med. Detta var ok för de som var med i budgivningen.
Givetvis kunde det ha varit som du beskrev med polaren ovan men.....

Har man en mäklare får man väl lita på deras etik/moral ;D
 
Lita aldrig på någon

I ett fall där det var det budgivning blev endast två kvar En av dem sa att hans bud skulle ligga hundra papp över den andre hur högt det än blev Den andre sa att han "nog" skulle lägga ett bud (vi kan säga) på 2,3 mkr men drog sig dock ur (pga av sjukdom) Gissa om mäklaren berättade detta för kvarvarande budgivare :-X

;)Inte en enda punkt Kalle  ;D
 
Tyvärr är det nog så att många s.k mäklare inte ens kan stava till etik och moral.

Vi hade samma känska flera gånger vid budgivning, hur ska man veta?

För vår del löste det sig till slut utan budgivning, så vi slapp gå och fundera på hur mycket lurade vi hade blivit.

 
Budgivning är väl lite tjuv och rackarspel. Jag tror man får värdera objetet till det man tycker det är värt och bjuda denna summa. Får man objektet kan vara nöjd. Oavsett om man bjudit 1%, 10% eller 100% mer än närmaste konkerrent pga man bjudit det man tycker det är värt. Lurad blir man endast om objektet ej är vad det utmålats som.

Det är trots allt sin egenvärdering som betyder något.
 
Jonas_O skrev:
Budgivning är väl lite tjuv och rackarspel. Jag tror man får värdera objetet till det man tycker det är värt och bjuda denna summa. Får man objektet kan vara nöjd. Oavsett om man bjudit 1%, 10% eller 100% mer än närmaste konkerrent pga man bjudit det man tycker det är värt. Lurad blir man endast om objektet ej är vad det utmålats som.

Det är trots allt sin egenvärdering som betyder något.
Ja, men snälla nå'n! Jag är inte alls sugen på att betala några hundratusen extra på grund av att en gniden mäklare vill sko sig själv med bra provision!

Det spelar ingen roll om jag då tycker att objektet i fråga är värt dubbla utgångspriset. I just detta fall så är det fråga om att bygga ett helt nytt hus om ca 200 kvm på tomten vi vill köpa och för oss är bara 50.000 mer eller mindre värt oerhört mycket!

Jag tycker att de extra pengarna är värda att lägga på ett riktigt snyggt kök som jag kanske måste avstå ifrån just på grund av att mäklaren i fråga har bluffat med budgivningen!
 
När vi sålde vårt gamla hus blev det budgivning precis när vi skulle skriva kontraktet, köparna fick då möjlighet att ringa och kontrollera den andra spekulanten (men de gjorde inte det) samt att mäklaren redogjorde för de frågor han hade ställt till de andra spekulanterna. Jag tror att det var frågor som om finansieringen var ordnad, om de kunde skriva kontrakt omgående och betala handpenning m.m.

Vi upplevde att detta gick juste till och vi fick ju mer pengar.
 
När vi ville buda på en tomt, så vägrade Brobergs fastighetsförmedling i Halmstad att framföra vårt bud, då han ansåg det vara "skamligt" >:(

Det är inte mäklarens sak att avgöra vem som bjuder vad, det får säljaren avgöra. Mäklaren har skyldighet att framföra budet, men visst finns det mäklare som ser till att vinna på saken - så som Brobergs gjorde.

Kort sagt kan säljaren gå miste om en affär, därför att mäklaren vill tjäna bättre!!! Men i ditt fall skulle jag kontakta dem som säljer, fast problemet kan ju vara att de har anlitat mäklare just för att slippa folk som ringer jämnt......Moment 22 ???
 
Pelle skrev:
Så här ser "regelverket" för budgivning ut enligt Mäklarsamfundet:
[länk]

Ytterst är det ju en fråga om mäklaren är ärlig eller inte...
Sen tycker jag Jonas_O har en poäng i det han skriver.
Vad jag förstår av Mäklarsamfundets dokument så har man som spekulant ingen som helst rätt till "insyn" i budgivningen... Knepigt. :-/

Jag förstår vad Jonas_O menar och det är ju faktiskt så det går till - tjuv- och rackarspel - men jag blir så förbannad när jag känner att allt inte står riktigt rätt till! Man undrar ju vad mer som undanhålls...
 
Idalind skrev:
Vad jag förstår av Mäklarsamfundets dokument så har man som spekulant ingen som helst rätt till "insyn" i budgivningen... Knepigt.  :-/

Jag förstår vad Jonas_O menar och det är ju faktiskt så det går till - tjuv- och rackarspel - men jag blir så förbannad när jag känner att allt inte står riktigt rätt till! Man undrar ju vad mer som undanhålls...
Kanske lika bra att inte veta.... 8)
 
Tack snälla alla för tips och råd! Vi tar tjuren* vid hornen!

* = mäklare OCH kommun (se Bygglov)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.