Hej,

Jag undrar om någon kan tipsa om hur vi på bästa sätt kan jämna till en sned vägg.

Vi ska sätta mosaik ovanför arbetsbänkarna i köket. När vi nu ska montera bänkskivorna ser vi att ena väggen är sned. (När bänkskivan ligger intill väggen i ena änden blir det en glipa på ca 5 millimeter mellan bänkskivan och väggen i andra änden.)
Eftersom vi måste behålla 90-gradersvinkeln mellan bänkskivorna så återstår att jämna till väggen. Hur gör vi det på bästa sätt? Vilken typ av spackel ska vi använda? (Gissar att det inte är någon vidare idé att bara fläska på med mer fix bakom mosaiken ju längre åt vänster vi kommer på väggen:) )
Det är förresten betongvägg, om det har någon betydelse.
 
Är det "bara" fem mm så hade jag lagt lite kraftigare silikonfog mellan skiva och vägg.

Mosaiken är väl närmare 5 mm tjock och den sluter du väl med ovanför skivan? Så då försvinner väl endå de 5 mm inför silikonfogningen.
 
Milkshaken
En bra grej som dessutom tål det mesta det är ju GIPSBRUK.... Kolla efter Gyproc,s grejer,,, Eller MAXIT ... mycket smidiga saker att jobba med.
 
Håller med Linnex. Sätt skivorna så att det är "jämt" med glapp i båda kanter. Smacka upp kaklet. Silikona. Voila! Har gjort likadant med springor på upp till 1 cm, inga problem då kaklet bygger en del.
 
Hej och tack för tips, skrev lite hastigt sist, 5–10 mm skulle det vara, nu när allt är justerat så är det 10, en centimeter alltså. mosaiken är bara 3,5 mm tjock, hur mycket bygger fixet normalt?

Gunne, hur menar du med att jag ska sätta skivorna så att det är jämnt med glapp? Det är alltså två skivor som ska fogas samman i l-form. De är kexade o vinkeln är 90 grader. Eftersom det är en kantlist i framkanten är det sågat som ett litet "urtag" s.a.s. jag kan inte förskjuta skivorna sinsemellan, de måste monteras i den här exakta 90 graders vinkeln.

Vi testar med gipsbruk, det låter lättjobbat och bra.

Tack!
 
bygger ca 2 mm. Dvs ca 5 mm totalt.
Jag tycker fortfarande att kvarvarande 5 mm täcks av en lite bredare silikonfog. ni behöver ändå lägga en fog på i a f närmare 3 mm.

Alternativ till spackla är att kapa lite i skivan. Lägg något lämplig som linjal/anhåll för cirkelsåg utmed skivan och spänn fast med två skruvtvingar.
 
Skulle oxå ha kapat lite i bakkant på skivan om det inte gick utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.