kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man bör väl hålla isär användningen och teknikeb bakom. Som jag ser det är det

Streaming: mestadels via internetuppkoppling
Linjär tv: marksänd, parabol, ip
Fast media: dvd, hårddisk etc.

Jag planerar att skippa ip tv:n i nya huset och bara dra nätverkskabel direkt till tv:n
Ja nätverkskabel är att föredra om man vill ha kvalite.

Funkar riktigt bra streama innehåll från min linuxbox 《-》kinabox med nätverkskabel.

Men var lite det jag syftade med hela min tråd att det blir kabel oavsett om man vill ha bra bild.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man bör väl hålla isär användningen och teknikeb bakom. Som jag ser det är det

Streaming: mestadels via internetuppkoppling
Linjär tv: marksänd, parabol, ip
Fast media: dvd, hårddisk etc.

Jag planerar att skippa ip tv:n i nya huset och bara dra nätverkskabel direkt till tv:n
Gör det. Du kommer inte sakna ång-TV. Precis som du troligen inte saknar faxen, personsökaren och den fasta telefonen. :)
 
J jocke31 skrev:
Gör det. Du kommer inte sakna ång-TV. Precis som du troligen inte saknar faxen, personsökaren och den fasta telefonen. :)
TV:n gick sönder för ett tag sen och jag lever med laptop, tvingad till att ta steget
 
kisumisu
J jocke31 skrev:
Gör det. Du kommer inte sakna ång-TV. Precis som du troligen inte saknar faxen, personsökaren och den fasta telefonen. :)
Ja mycket är nog våra invanda vanor.

Jag själv saknar inte alls fast telefoni.
Men det är nog också för det jag närmast hade fast telefoni var ip telefoni.

Jag skaffade den telefonen pga mobiler tar hutlösa priser på utrikessamtalen.
Den var gratis också när jag valde att köpa utrustningen (bara samtalen som kostade) men senare valde fele2 börja ta 79kr/mån (om jag ej minns fel) blev uppsagd då ;-)

Tror många vill ha pga nostalgiska skäl dom kan numret utantill osv när jag sade upp abbet frågade dom också att vill jag inte bara pausa abbet eller var det parkera numret kommer ej ihåg. Men för mig var ju inte numret viktigt.

Numera är det samma visa vi har nog världens billigaste mobiltelefoni dvs samtal och sms just i Sverige. Men fortfarande kostar utrikessamtal väldigt mycket.
Men själv har jag löst dom problemen med ett finskt kontantkort och whatsapp.

När det gäller tv så får man väl fråga sig själv vad man vill ha. Nöjer man sig ned ett fritt utbud är det idioti välja ip tv. Då tex svt sänder via nätet och inom marknätet gratis.
Sedan har det ju tillkommit viafree, dplay mm som sänder program gratis via nätet men som det tas betalt för på kabel, sattelit, ip tv etc

Väljer man att betala för tv utbudet ska man ju välja den som har både bra pris, kvalite och givetvis dem kanalerna man vill ha.
Själv föll det för mig till Canal Digital då dom än så länge inte pairat kanalerna och har ett bra utbud på kanaler.

På den här sållningen faller dom flesta andra bort, kvar blir väl boxer men dom har väldigt slimmat utbud av kanaler.

Men börjar cd paira och göra livet surt för en Linux användare så byter jag till boxer eller säger upp all linjär tv ;-)
 
Redigerat:
Äh, med wifi i huset och bra täckning kan du skippa även kabel. Som jag noterat i tidigare trådar har jag kört IPTV-tjänsten STB och även TVn trådlöst via wifi i 10 år utan problem och inga hack/frysningar. Allt hänger på täckning för det trådlösa och är inga problem att lösa. Men allt beror på förutsättningar gällande byggnad och val/konfigurering av utrustning.
Ska väl tillägga att min gamla 50" Panasonic plasma inte hade wifi, men nätverksuttag, så den kopplas via en dongel.
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Gör det. Du kommer inte sakna ång-TV. Precis som du troligen inte saknar faxen, personsökaren och den fasta telefonen. :)
Jag skulle sakna IPTV/DigitalTV utifrån hur min tjänsteleverantör paketerar funktionerna. Vad ång-TV är får du nog specificera om du inte läst mina tidigare funderingar kring begreppet "TV", men visst är det marknätsTV/satellitTV med envägskommunikation på väg att försvinna. Men åter igen så blandas olika begrepp, benämningar och teknik vilket väl kan ses som att området inte är helt moget ännu för gemene man :cool:
 
J jocke31 skrev:
Du kommer inte sakna ång-TV.
Nu vet jag inte den exakta definitionen på "ång-TV" men jag skulle sakna att bara "knäppa på" morgon TV med bland annat nyheter innan jag går till jobbet.

I det läget är det inget alternativ att fippla med någon app utan tre olika "power on" plus eventuellt ett tryck för kanalval är egentligen redan det alldeles för meckigt...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Egentligen vill man då ha programmerat en nyhetsmorgon knapp
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte den exakta definitionen på "ång-TV" men jag skulle sakna att bara "knäppa på" morgon TV med bland annat nyheter innan jag går till jobbet.

I det läget är det inget alternativ att fippla med någon app utan tre olika "power on" plus eventuellt ett tryck för kanalval är egentligen redan det alldeles för meckigt...
Då kan du använda en multifjärr som slår på TV/reciever/Apple TV eller Chromecast. Sedan är det bara att köra livesändningen från SVT/TV4 eller vad du nu vill se på. Med Siri/Alexa kan du till och med prata med din box så du slipper knappa. :)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Med Siri/Alexa kan du till och med prata med din box så du slipper knappa. :)
Det sägs att det inte går att prata med mig innan jag fått i mig ett par koppar kaffe så det skulle knappast funka det heller... :p:worried:

Men visst, tekniken går framåt och det klart att "play-appar" alltmer blir användbara alternativ. För bara något år sedan tyckte jag att de var mest leksaker men numera funkar de oftast utmärkt. Ännu så länge tycker jag dock att det är svårt att slå enkelheten med "ång-TV" för exempelvis "bakgrundsbrus" på morgonen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det sägs att det inte går att prata med mig innan jag fått i mig ett par koppar kaffe så det skulle knappast funka det heller... :p:worried:
Tänkte inte på det…
:D
 
kisumisu
J jocke31 skrev:
Då kan du använda en multifjärr som slår på TV/reciever/Apple TV eller Chromecast. Sedan är det bara att köra livesändningen från SVT/TV4 eller vad du nu vill se på. Med Siri/Alexa kan du till och med prata med din box så du slipper knappa. :)
Visst är det en slags lösning.

Jag har en kameleon one for all multifjärr.
Men den fungerar stort sett bara till tv och stereon och drar jädrans mycket batteri då är det ju inte den fjärren du rekkomenderar men är ju kul fjärr då den nyladdad och man ser knapparna i mörker osv då den lyser.

Men just den fjärren jag har klarar INTE av min digitalbox (är någon annan standard på ir) finns lösning på mitt problem dvs köpa en ny modell för nån tusenlapp "igen".

Utan att börja nu bråka så börjar dagens boxar (och tv mm?) istället för ir dessutom köra radiovågor, klarar dessa universalfjärrisar det då?

Min linuxboxs originalfjärr gick sönder (flygit otaliga gånger när man har småbarn).
Kör boxen via en app i mobilen som i sin tur inkopplad till routern.
Men jag tycker det är omständigt känner att jag vill ha en vanlig fjärr!

Sedan så löser ju inte inkopplad mobil och universalfjärr faktan om olika källor dvs multipla boxar eller multipla appar och enheter.

Däremot skulle jag vilja köra nån egen kabeltv ip tv lösning.
Läste på nån forum att någon hade byggt ett tv system med hjälp av en dator.
Han hade kopplat in parabol, marksänt och stream dvs kombinerat allt det goda ;-)

Sådan lösning vore super ha datorer, boxar och sladdar surrandes i nån förråd. Även om jag nu gillar teknik. Tycker bara mest illa för den här fängelsetekniken vi matas på från alla håll....
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Visst är det en slags lösning.

Jag har en kameleon one for all multifjärr.
Men den fungerar stort sett bara till tv och stereon och drar jädrans mycket batteri då är det ju inte den fjärren du rekkomenderar men är ju kul fjärr då den nyladdad och man ser knapparna i mörker osv då den lyser.

Men just den fjärren jag gar klarar INTE av min digitalbox (är någon annan standard på ir) finns lösning på mitt problem dvs köpa en ny modell för nån tusenlapp "igen".

Utan att börja nu bråka så börjar dagens boxar (och tv mm?) istället för ir dessutom köra radiovågor, klarar dessa universalfjärrisar det då?

Min linuxboxs originalfjärr gick sönder (flygit otaliga gånger när man har småbarn).
Kör boxen via en app i mobilen som i sin tur inkopplad till routern.
Men jag tycker det är omständigt känner att jag vill ha en vanlig fjärr!

Sedan så löser ju inte inkopplad mobil och universalfjärr faktan om olika källor dvs multipla boxar eller multipla appar och enheter.
Det vore bra om alla fjärrkontroller använde BT, radiovågor eller liknande istället för IR. IR är extremt förlegat och funkar tämligen obefintligt med apparater som står i skåp osv. Eller ännu hellre WiFi i fjärrkontrollerna.

Ett slag körde jag med en extra IR-mottagare och kablar inne i skåpet, men det blev för meckigt tycker jag.

En bra multifjärr ska f ö kunna hantera alla apparater på marknaden, själv har jag en gammal trogen Harmony av enklare modell och jag har hittills inte stött på en apparat som den klarar av. Gällande multipla enheter så är det just det som multifjärren är till för - med ett programmerat kommando så ställer den in allt på en gång. T ex ”titta på Apple TV”, ”lyssna på musik” osv. Fjärren sänder ju en serie kommandon till resp. burk så att allt funkar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
J jocke31 skrev:
Det vore bra om alla fjärrkontroller använde BT, radiovågor eller liknande istället för IR. IR är extremt förlegat och funkar tämligen obefintligt med apparater som står i skåp osv. Eller ännu hellre WiFi i fjärrkontrollerna.

Ett slag körde jag med en extra IR-mottagare och kablar inne i skåpet, men det blev för meckigt tycker jag.

En bra multifjärr ska f ö kunna hantera alla apparater på marknaden, själv har jag en gammal trogen Harmony av enklare modell och jag har hittills inte stött på en apparat som den klarar av. Gällande multipla enheter så är det just det som multifjärren är till för - med ett programmerat kommando så ställer den in allt på en gång. T ex ”titta på Apple TV”, ”lyssna på musik” osv. Fjärren sänder ju en serie kommandon till resp. burk så att allt funkar.
Håller med 100%. IR är förlegat teknik.
Men boxen är ju gammal också.

Därför jag skrev också att finns det sådan som hanterar allt för en vettig peng.

Personligen tycker jag samtliga apparater borde köra Bluethoot och kört det 10-15år tillbaks men ändå envisas tom nya tv med ir.

Är inte bra när snart allt styrs via wifi heller.
Dör routern dör ju allt snart i sådant system.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.