Vi har precis på tomtgränsen mot grannen ett halvöppet cykelskjul och ett litet oisolerat trädgårdsskjul byggt med glest plank och plasttak. Det som finns är skrivet godkännande av grannen från när dom byggdes av tidigare ägaren till vårt hus. Vi har behov av att bygga ut cykelskjulet så det blir lite större och jag är sugen på att göra om trädgårdsskjulet till ett lite större seriösare förråd. Framförallt ett förråd som går att låsa ordentligt så man vågar ha lite dyrare verktyg där och inte bara trädgårdsredskap och sådant, och eventuellt isolera och dra in lite värme osv.

Är detta byggnationer som kräver bygglov eller det räcker att få godkänt av grannen? Vilka egenskaper och detaljer är det som påverkar om det krävs bygglov eller inte?
 
Redigerat:
harry73
Så länge de nya bodar faller under friggebodsreglerna, räcker det med ett nytt godkännande från grannarna
 
Det vanligaste missen folk gör, är att de glömmer att även gatan/parken/gångbanan/allmänningen är en granne. Dvs tänker man sätta en friggebod/attefallare närmare än 4,5 meter från gräns mot kommunal mark måste man nästan alltid söka bygglov. Enda undantaget jag kan tänka mig är om detaljplanen säget att det är tillåtet...
 
S sunqan skrev:
Det vanligaste missen folk gör, är att de glömmer att även gatan/parken/gångbanan/allmänningen är en granne. Dvs tänker man sätta en friggebod/attefallare närmare än 4,5 meter från gräns mot kommunal mark måste man nästan alltid söka bygglov. Enda undantaget jag kan tänka mig är om detaljplanen säget att det är tillåtet...
Nej tror faktiskt inte man får bygga en friggebod närmare gatan än 4,5m även om detaljplanen tillåter byggnation närmare gatan.
 
tack för svar alla och bra poäng det där med avstånd från gatan det ska vi hålla koll på!

En sak jag försökt läsa mig till men faktiskt inte blir klok på är exakta definitionen på Attefalls vs friggebod. Det hade ju varit trevligt om förrådet definierades som Attefalls eftersom det då får vara större utan bygglov om jag förstått det rätt? Men det antar jag är svårt att få till med ett billigt förråd, men det måste finnas exakta regler för varför det måste definieras som friggebod istället?
 
harry73
Samma förråd kan räknas som attefallbyggnad eller friggebod.
Gör du en bygganmälan, då blir det en attefallsbyggnad, Gör du inte en bygganmälan, då räknas det som friggebod. Kan den inte räknas som friggebod eftersom du redan har 15 kvm eller den totala ytan hamnar över 15 kvm efter ombyggnaden, då är det bara att göra en bygganmälan och då följer man attefallsreglerna
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
J
Härligt att det löste sig! Grattis måste man ju ändå säga :)

Jag tänkte passa på att fråga i den här tråden; PBL säger att kommunen har 10 v på sig att återkomma med beslut from att ansökande lämnat in kompletta handlingarna. Jag undrar vad ni har för åsikter om "kompletta handlingar"? Vinner man på att göra det enkelt och överskådligt eller extremt detaljerat och massiva mängder handlingar.

T.ex. när man söker jobb uppskattar handläggare ansökningar som är kortfattade och snabba att läsa igenom - gäller samma för handläggare när man ansöker om bygglov tror ni?

Eller ska man ha med extremt detaljerade beräkningar på varenda vinkel och vrå, energimätningar osv. för att visa att man tänkt på varenda möjlig liten detalj och att man är ruskigt kompetent. Det skulle ju dock ta evigheter för en handläggare att plöja igenom ett sånt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.