När jag la golvvärme på övervåningen själv så köpte jag bara spårade skivor och ett frässtål på Biltema. Kapade till en bit med rätt radie för vändningarna och fräste dessa själv. Hur enkelt som helst men det dammade fruktansvärt mycket :p

När vi byggde ut huset så gjorde snickarna installationen av spånskivan och de köpte färdiga vändningar, visst gick det fortare men jag kommer ändå få fräsa en del för att ta mig till/från golvvärmeskåpet. Allt beror ju på vad man får betala för vändskivorna och hur mycket tid man har att lägga på bygget.
Snickarna pratade om att de brukade ta vanlig golvspån och kapa i remsor som de sedan limmar och skruvar så det blir som en spårade skiva, men jag kände att inte vill riskera att plåtarna glappar (och att det låter när man går på dem) för att det blev lite för breda spår.
 
Bara för att hålla lite liv i detta:) Skulle det gå att fräsa spår i det spontade 23mm undergolvet som redan finns i 1/3 del av huset? Vet inte hur jag ska beskriva det mer än att det är spontad panel, 23 mm. De är ca 70 mm bred och 23mm tjock. Ligger spikad på golvåsar cc 40.

Samma fråga men gällande 23mm gammal parkett, limmad och spikad i sponten, cc 40 på golvåsar.

Sista tredjedelen är limman och skruvad golvspån 22 mm, så den borde gå att fräsa spår i utan konstigheter. tänker att jag fräser för 16/17 mm slang.

Skulle tom kunna tänka mig att fräsa för 12mm slang och dubblera antalet slingor isf. Blir en till fördelare i detta case.
 
Krilleman
Bärigheten i spårade skivor blir kraftigt försvagad om man inte lägger skivorna enligt anvisning på reglarna.

Gör ingen egen lösning. Följ någon beprövad metod som har tydliga monteringsanvisningar!
 
Ok, känner mig lite villrådig hur jag skall göra nu. Men hur fungerar det med glespanel då?

Lägger man panelen med cc 200 för slangen. Sen ska det någon form av golvspånskiva ovan på detta? Eller kan jag lägga parketten direkt på glespanelen?
 
Glespanel eller såga remsor av 16mm spån och lägg på befintligt golv..
 
Ah, grymt.

Det borde med andra ord fungera med 17x95 råspont? Med två sådana får jag cc190 vilket borde vara toppen i mitt fall, Ovan på detta lägger jag värmefördelningsplåtar och sedan parketten?

Konstruktionen blir enligt nedan, nerifrån upp:
Bef spångolv/gammal parkett
17*95 råspont
0,5 mm golvvärmeplåt
Foam/papp eller ångspärr
Parkett

Hoppas jag tänker rätt... För med denna lösning kan jag med gott samvete köpa en spikpicka och skjuta fast läkten och priset tot blir ändå under halva kostnaden än vad spårat spån skulle kosta...
 
Så hade jag gjort. Men skruvat istället för spikat glesen. Då spik kan krypa upp. Samt enkelt att lossa och flytta om man skruvar en gles felaktigt.
Du kan köpa en skruvautomat istället?
 
  • Gilla
storskogen
  • Laddar…
Toppen, då kör jag nog så. kapar typ bygghöjden med 1cm också, ren bonus.
Plåtarna är 180 bred, så cc 190 borde bli toppen utifrån funktionen.

Haha, har redan skruvautomaten. Men vore kul med en spikpicka... Var väl mest ha begäret som sprang iväg där.
 
Ytterliggare en fundering. Är det generalfel att lägga matardelen av slangen i en dörröppning? Kan ev få till två av fyra somrum med matadelen av slangen med en väggenoföring, men de andra två måste nästa slangen ligga under dörröppningen.

Har inte tänkt att ha trösklar, men man vet ju aldrig om någon skruvar dit en tröskel i framtiden... för jag antar att det är problemet isf?
 
Glespanel funkar utmärkt men det kräver mycket mer jobb. Alla vändslingor måste sågas eller fräsas och alla spår måste mätas hyfsat noga. Slarvar man för mycket med måtten så får man antingen inte ner slangen eller så hoppas slangen och plåtarna upp i ett enda virr-varr när det blir lite spänningar i det. (Så fort parketten är på är detta självklart inget problem)

Med färdiga spårade skivor är alla mått redan korrekta. Slangen går lätt ner och sitter sedan fast som berget. Det är hyfsat snabbat att lägga då man bara behöver kapa skivan, kladda på lite lim och trycka ihop dem. Färdiga vändskivor finns också vilket gör allting smidigt, snabbt och enkelt. De enda spår som man måste fräsa är där matningen går in och ut ur rummet och det är normalt bara 20-60 cm per rum.

Man sparar ju självklart lite pengar på att köra med glespanel istället för färdiga skivor men den absolut dyraste posten i ett sådant här projekt är alla VVS-prylar som kostar en förmögenhet. Till ditt hus på 100 kvadrat bör skivorna kosta 20'-25'. Vad kostar glespanelen? 10? 15? 20? Sett till hela din budget är det inte så mycket och du sparar tid och ork med skivor.
 
Kostnadsmässigt är det ganska stor skillnad. Spånskivan kostar ca 25,000;- och med 17*95 blir kostnaden under 8,000;-
Priskillnaden där emellan har jag möjlighet att få en gubbe som gör jobbet åt mig.
Att använda en tillsågad mall kan inte vara svårt att få till för cc, vändzonerna utgår jag med att man ej behöver fräsa då man endast lägger dessa kortare. In mot vägg lägger man ändå en läkt för att få distans till väggen.

Plåtarna kan man isf limma.
 
Enekl ritning gjord i excel hur jag tänker mig att man lägger läkten

Schematisk ritning i Excel med gula linjer som representerar läkten på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du glespanelen för 8' så motiverar ju det lite extraarbete.
Du måste göra bättre vändningar än de som du har ritat in. Som du har ritat kommer du få ett hål som är ca 250mm brett. en vanlig parkett kommer aldrig att bära bra över det. Väljer du att köpa 22mm brädor kan du ju köra med standard-vändslingor vilket förenklar mycket. annars får du bygga en bra jigg så att du kan såga eller fräsa snygga vändningar
 
Ja alltså priset motiverar avsolut arbetet.
Kan tänka mig att köpa en sådan mall som finns för egen fräsning. Sedan sågar jag med sticksågen för att få till vändningarna. Behöver absolut inte vara snyggt. Bara det fungerar.
Kanske till och med går att såga till bitar för att fylla upp tomrummet så att säga
 
Jag tycker fortfarande din första tanke med flytspackel låter bäst.
Känns som ett stort jobb att anpassa glespanel och sedan få ner slangen i den.
Vi flytspacklade våra spånskivegolv,ingen golvvärme, ca80 kvm, 2-20mm tjockt.
Den stora fördelen är att golvet både blir plant och stumt.
Varför skulle flytspacklet behöva vara så tjockt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.