Heij83
R robba5 skrev:
[bild]
Wc med ingång från hallen..
Skissa på det med, men jag vill helst ha den väggen fri i hallen för ev framtida projekt.
Dessutom blir det trängre när man kommer in från grovingången.
 
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Fint hus! Jag håller på med ett liknande projekt!
Ska följa erat! Har ni gjutit?

Förhoppningsvis sker gjutningen i Jan eller feb beroende på väder och startbesked.

Har du skapat någon tråd om ditt bygge eller är du i uppstartsfasen?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Förhoppningsvis sker gjutningen i Jan eller feb beroende på väder och startbesked.

Har du skapat någon tråd om ditt bygge eller är du i uppstartsfasen?
Jag har kommit ganska långt... ska slutföra brädfodring inom en tvåveckors period... Har haft lite otur med hantverkaren så jag spikar själv nu på helgerna, har faktiskt inte lagt upp någonting om huset...
 
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Jag har kommit ganska långt... ska slutföra brädfodring inom en tvåveckors period... Har haft lite otur med hantverkaren så jag spikar själv nu på helgerna, har faktiskt inte lagt upp någonting om huset...
Ok, hur mycket har du själv gjort?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Ok, hur mycket har du själv gjort?
Jag har satt ut formen, isolerat, armerat sen lejde jag bort gjutningen.. sen byggde jag ställning.
Väggar har jag spikat ihop i en maskinhall sedan rest själv med mellanbjälklag... Där gjorde jag en liten tidsmiss, var mycket mer jobb med bjälklaget än jag räknat med..
Sen kom en firma och satte takstolar och gjorde taket komplett färdigt. Efter det satte dom även vindduk och spikläkt. Sen har jag satt fönster och brädfodring med assistans av vänner...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Jag har satt ut formen, isolerat, armerat sen lejde jag bort gjutningen.. sen byggde jag ställning.
Väggar har jag spikat ihop i en maskinhall sedan rest själv med mellanbjälklag... Där gjorde jag en liten tidsmiss, var mycket mer jobb med bjälklaget än jag räknat med..
Sen kom en firma och satte takstolar och gjorde taket komplett färdigt. Efter det satte dom även vindduk och spikläkt. Sen har jag satt fönster och brädfodring med assistans av vänner...
Vad kul!
Jag slår ihop dom färdiglagade väggarna på plats. Mellanbjälklaget kommer i takstolarna så dom slipper jag strula med. Min plan är att inte behöva anlita någon snickare alls, möjligen kanske när takstolarna kommer men inte annars.

Min filosofi är att det går bra bara man är tillräckligt dum och försöker.
 
Intressant projekt!

Alla har vi olika smak och krav och ni ska självklart bygga utifrån vad ni själva gillar och vill ha. Med det sagt skulle jag nog ändå fundera över hur de olika ytorna är disponerade. Det kanske skulle gå att flytta väggarna något enligt bifogad skiss för att skapa större möjligheter runt förvaring och gästtoalett?

Ritning över husplan med markerade förslag på ändringar för förvaring och gästtoalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Gäller att kunna pruta, gå på mässor och ha lite kontakter.
Tomter kostar inga atronomiska summor hos oss och byggherre är jag själv.

Men 2,8 är en beräkning, om några år får vi se.
Värderingen på färdigt hus är 3,2
Även jag imponerad av budgeten. När ska du hinna gå på mässor då? ;)
Kvadratmeterpriset är väl möjligt, men skulle du säga att ni bygger budget överallt eller är det hög standard?
Det är ju ett så fint hus med många fönster, vinklar och etager. etc. En sån där utsvängd trappa landar väl på minst 100k? :)

Är du osäker kan du ju alltid lufta budgetposterna här på forumet..
Lycka till!
 
Heij83
Peter1986 Peter1986 skrev:
Även jag imponerad av budgeten. När ska du hinna gå på mässor då? ;)
Kvadratmeterpriset är väl möjligt, men skulle du säga att ni bygger budget överallt eller är det hög standard?
Det är ju ett så fint hus med många fönster, vinklar och etager. etc. En sån där utsvängd trappa landar väl på minst 100k? :)

Är du osäker kan du ju alltid lufta budgetposterna här på forumet..
Lycka till!
Mässor går man på innan ;)
Vi väljer en mix av budget och hög standard men letar man och handlar vid rätt tillfälle så går det att göra klipp.

Budgeten kan jag dela med mig lite förenklat.

-Avgifter. 200 000
-Tomt. 150 000
-Grund + markarb + väg 450 000
-Avlopp. 80 000
-Fönster 230 000
-Kök 120 000
-El. 200 000
-Badrum (kakel, matta uppe,
spärrskikt) 100 000
-VVS (2 djupborrade brunnar, all VVS, allt porslin, värmepump + arbete 500 000
-Tvättstuga 50 000
-Trappa. 80 000
-Stomme + allt ”byggmaterial” 400 000
-FTX 60 000
-Innerskikt. 200 000

OBS! Denna budget är grovt förenklad mot den mer detaljerade som jag har. Många är väl tilltagna så jag är väldigt säker på att en del av dessa poster kommer sjunka, säkerligen kommer några att stiga med.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Om jag får komma med kommentarer, så skulle jag påpeka möbleringen för att se på tv.

Var ska ni ställa tv i anslutning till sofforna på nedervåningen? Finns ingen bra vägg att ställa den emot om en hiss skall vara där.

Hur ska ni lösa kabeldragning till tv som står mitt på golvet i allrummet? Strömmatning?
 
Heij83
D Drosen skrev:
Om jag får komma med kommentarer, så skulle jag påpeka möbleringen för att se på tv.

Var ska ni ställa tv i anslutning till sofforna på nedervåningen? Finns ingen bra vägg att ställa den emot om en hiss skall vara där.

Hur ska ni lösa kabeldragning till tv som står mitt på golvet i allrummet? Strömmatning?
Tack för bra inputs. Ritningen är bara till för folket på byggnadskontoret, hur vi väljer att möbler sen är en helt annan sak.

Hissen kommer inte vara där efter besiktning och då frigörs det intressantare möbleringsmöjligheter. En tanke vi har ör att sätta TV mot väggen där soffan står och sätta en hörnsoffa där hissen är

Ovanvåningen är lite mer knepig, jag leker med tanken att kanske kunna ha ett dolt uttag i golvetför oavsett hur man möblerar där uppe så kommer man nog antingen ha någon form av TV möbel eller soffa på den platse. Men det behövs värderas och mätas noggrant för en sån lösning.
 
Jag tror nog ni klarar er budget under förutsättning att ni klarar av att göra så mycket själva som ni tänker. Kommer ni ta tjänstledigt under perioder för att kunna jobba med huset istället?
 
Redigerat av moderator:
Heij83
nimhed nimhed skrev:
Ta det för vad det är. Jag tror nog ni klarar er budget under förutsättning att ni klarar av att göra så mycket själva som ni tänker. Kommer ni ta tjänstledigt under perioder för att kunna jobba med huset istället?

Tack!
Nej någon tjänstledighet blir det inte direkt, men det finns mycket sparad ledighet att ta ut.
Under detta år så räknar jag med att kunna ta närmare 3 månaders ledighet. Annars blir det kvällar och helger, frugan får agera kontrollansvarig när det kommer till min hälsa då man sällan ser själv om man är på väg in i väggen.
Men jag misstänker att det finns någon form av underliggande ADHD annars ger man sig inte på ett sånthär projekt :crysmile:
Jag har ju redan ångest av vad jag ska hitta på när huset är klart.
 
  • Gilla
Magma34
  • Laddar…
Jag vill bara påminna om §4.6 i våra diskussionsregler och att detta är en projekttråd.
/Moderator
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag stör mig lite grann på scenen du byggt... Har du någon större outtalad plan med den eller blev den bara något du tog till för att få dit en hiss?

Jag gjorde två förslag. Den första för att förminska scenen och använda en ramp som är lätt att ta bort efter besiktningen. Sen bygger du en snygg trappa där duvill ha den. Anternativ 2 är för att iaf visa att en stor matplats inte är något problem och därför slipper du eventuellt hissen helt... Ritning av husplan med markerad scen och möbleringsförslag för matplats och ramp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en våningsplanslayout med markerat vardagsrum och matplats, kök, sovrum och entréhall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.