L
Har mina friskluftsventiler i golvhöjd idag. Framför detta sitter en plåtkåpa som täcker dessa samt rören som går runt huset till alla radiatorer.

Jag skall ta bort radiatorerna och därmed också dessa fula metallister.

Nu är min fundering hur jag skall göra för att behålla luftventilerna. Finns det någon smart lösning att sätta istället för golvlist på de ställen där ventilerna är?
 
tommib
Eh, du får nog visa en bild på hur det ser ut. Rent generellt kan man säga att om du tar bort radiatorerna så kommer du få kalldrag från friskluftsventilerna. Vad ska du ersätta radiatorerna med? Hur har du löst ventilationen i huset?
 
M
Generell fråga - funkar det bättre att ha ventiler någon decimeter från golvet om man har det i närheten av ett element?
 
Denna typ av de troliga typer av golvventiler som åsyftas brukar få sin luft tempererad från ett externt tilluftsaggregat och isåfall uteblir obehaget. En smal tilluftslåda leder upp luften till golvnivå. För att slippa att den svalare tilluften "rinner" ut och kyler golvet låter man en plåtis tillverka en "tilluftsskärm" som sätts framför golvinblåset och styr luften upp framför fönstret. Förr fanns likn skärmar att köpa hos ventilex men är enkla att tillverka och man kan då få de måttbredder som är lämpliga. De som annars finns på marknaden är tex liknande som tillhör nivellgolv o likn men är inte helt tillfylles.
 
  • Illustration av en tilluftsskärm framför en golventil som styr luftström uppåt, med handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvventil vid sockeln på ett trägolv i ett hörn där vägg möter golv.
L
Bifogar två bilder på hur det ser ut. Som ni ser i golvhöjd på innebilden går rören till radiatorerna i en metallist av något slag. Jag skall lägga golvvärme i huset så dessa försvinner. Bakom listen på valda platser sitter ventiler för tilluft (se utebild).

Som ni ser är det mexitegel så lite krångligare att flytta ventiler. Därav frågan.

Hoppas det går att förstå. Hur jag menar.
 
  • Innebild visar golvhöjd med rör till radiator i metallist längs väggen, trägolv, stol och gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mexitegelhusfasad med fönster och tilluftsventil synlig vid marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
tommib tommib skrev:
Eh, du får nog visa en bild på hur det ser ut. Rent generellt kan man säga att om du tar bort radiatorerna så kommer du få kalldrag från friskluftsventilerna. Vad ska du ersätta radiatorerna med? Hur har du löst ventilationen i huset?
Har inte gjort något med ventilering. Tänkte behålla luftning i golvhöjd vill bara lösa så luften inte stoppas av golvlisten
 
tommib
Ventilerna går alltså direkt ut? Jag skulle vara orolig för kalldrag från de där när inte radiatorn sitter vid ventilen och skapar ett uppåtdrag.

Som svar på frågan om det blir mindre kallt på det sättet så vet jag inte hur det är när ventilen sitter så lågt. Det jag har sett är att ventilen sitter i fönstret eller bakom radiatorn och då blir det betydligt mindre kalldrag.

Rent praktiskt, om du behåller ventilen där, får du kapa listen och bygga någon liten låda över ventilen för att dölja den.
 
Förvånande att det gått bra utan att nåt av rören riskerat att frysa. Känns det att det verkligen suger in luft? så det inte bara är luftning av spalten mellan mexi o trävägg?
 
L
E exerg skrev:
Förvånande att det gått bra utan att nåt av rören riskerat att frysa. Känns det att det verkligen suger in luft? så det inte bara är luftning av spalten mellan mexi o trävägg?
Bra fråga. Måste titta ordentligt när jag börjar riva.

Inga andra luftningar alls vad jag kan se så det borde vara dessa som ger tilluft.
 
L Lewdis skrev:
Bra fråga. Måste titta ordentligt när jag börjar riva.

Inga andra luftningar alls vad jag kan se så det borde vara dessa som ger tilluft.
Det är absolut inte ovanligt att friskluftsintag saknas
 
L
E exerg skrev:
Det är absolut inte ovanligt att friskluftsintag saknas
Tror du i så fall att det beror på att det löser sig på annat sätt eller att det helt saknas?
 
L Lewdis skrev:
Tror du i så fall att det beror på att det löser sig på annat sätt eller att det helt saknas?
Det är vanligt att ventilerna saknas helt. Fungerande ventilation har inte alltid prioriterats.
 
L
E exerg skrev:
Det är vanligt att ventilerna saknas helt. Fungerande ventilation har inte alltid prioriterats.
Tack. Skall bli spännande att se vad jag hittar när jag börjar riva nästa helg!
 
tommib
Bra ventilation har till och med aktivt motarbetats i perioder eftersom det kostar energi (du blåser ut uppvärmd luft och tar in kall luft). Det är inte helt bra för hälsan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.