Heij83 Heij83 skrev:
Tack, det värmer!

Ojojoj jag vet inte vilken version vi är inne på. Det enda som varit bra med att bygglovet tagit tid är att vi har haft väldigt mycket tid till att fundera och förbättra ritningarna.

Jag tror att min kalkyl är väldigt rimlig, men det säger väl alla :crysmile: och spräcker den med 30%
Men i mina beräkningar står det att all VVS sköts av firma men där kommer jag vara med och lägga avlopp och golvvärme så den kostanden kommer bli lägre.
Samt kostnaden för plattankomer minska mot beräkning, jag har fått tag i en vad det verkar MYCKET bra betongare, jag får göra så mycket det bara går och kostnaden blir där efter.
Så min tanke är att själv placera ut L-element, cellplast och naja armering samt vara med på gjutningen.
Sen kommer visa andra poster spricka.
Var så god! Ska bli spännande att följa bygget!

Jo jag förstår att det drar ut på tiden om handikappsreglerna ligger er i fatet. Nivåskillnaden ställer ju till det, hoppas du får tag i en att hyra...
Själv har jag valt att helt sonika följa de och fick igenom bygglovet efter en mindre justering. Orkade helt enkelt inte med att bråka med bygglovsfolket....
Mina kostnader har i genomsnitt hållit sig inom budget. men skruv/spik och färg har ökat säkert 150-200%, men det är ju inte de största posterna... Golv och tak blev billigare än beräknat. Men det är lätt att man lockas köpa in finare och dyrare saker så fort något köps in till kalaspris! Men man gör nog klokt i att hålla igen till dess allt är klart.

Dubbla handfat har jag delvis vuxit upp med! Det är solklart en bekvämlighetsfördel! Oftast utnyttjar man det väl, med barn och många i familjen. Jag kommer att ha det i ett av badrummen.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag tycker att ni verkligen behöver hjälp med planlösningen om ni har någon som helst tanke på att kunna sälja huset utan stor förlust i framtiden. Jag förstår att ni bygger för er själva och inte för andras behov, men det där huset kommer att vara extremt svårsålt.

Allra minst skulle jag försöka lösa gästtoalett på entreplan och någon form av fönster mot framsidan som inte är gömt i tvättstugan.

Jag vill också varna för idén att förlita sig på att släkt och vänner ställer upp med (professionell) arbetstid. Är det inte era egna föräldrar skulle jag helt räkna bort det ur kalkylen.

Trista synpunkter att komma med, men tyvärr tycker jag att huset har stora problem oavsett om ni lyckas uppfylla handikappreglerna eller ej.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Ansök bygget som fritidshus istället?

//
 
Heij83
J jonte0 skrev:
Ansök bygget som fritidshus istället?

//
Vad hjälper det? Eller menar du på handikappsanpassningen?
 
Heij83
H Hjulius skrev:
Kunde ni göra scenen bredvid plattformshissen till matplats för 7 personer och lämna bort innerväggen mellan wic och hall för att använda det som sällskapsrum vid besiktning?
Eventuellt ta bort yttersta underskåpet som sitter till vänster om diskhon för att göra matplatsen lite större ifall det behövs.

Räcker inte scenen tillkomm faktiskt från början att vi tänkte finta bort matplatsen på det sättet men det blev inte tillräckligt stort.

Vi har testat att ta bort hela skåpsraden i köket mot tvättstuga för att göra matplats där och sällskapsrum på scenen, inte tillräckligt stort
 
Tillgänglighetskraven bortfaller.

//
 
Heij83
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att ni verkligen behöver hjälp med planlösningen om ni har någon som helst tanke på att kunna sälja huset utan stor förlust i framtiden. Jag förstår att ni bygger för er själva och inte för andras behov, men det där huset kommer att vara extremt svårsålt.

Allra minst skulle jag försöka lösa gästtoalett på entreplan och någon form av fönster mot framsidan som inte är gömt i tvättstugan.

Jag vill också varna för idén att förlita sig på att släkt och vänner ställer upp med (professionell) arbetstid. Är det inte era egna föräldrar skulle jag helt räkna bort det ur kalkylen.

Trista synpunkter att komma med, men tyvärr tycker jag att huset har stora problem oavsett om ni lyckas uppfylla handikappreglerna eller ej.

Alltid kul med kreativa kommentarer!
Jag tar tacksamt emot tipps och idéer, men jag förstår inte vad problemet är?
Varken arkitekt mäklare eller större delen av don som tittat på ritningarna har haft några invändningar eller negativ syn på planlösning.

Fönster i sovrummet har funnit och finns fortfarande men i nuläget så vill vi nog inte ha det, men det kan ändra sig under byggets gång så vi får göra ett avsteg.
Vi ser inget större behov av att installera en tredje toalett, passagen in till toaletten kommer inte fungera direkt som en walk in chloseth utan mer som en hall med garderober.

Ja hjälpen består delvis av föräldrar resten tar jag bara som en bonus om den kommer.
 
Heij83
J jonte0 skrev:
Tillgänglighetskraven bortfaller.

//
Jo det är sant men dom tillkommer igen när vi vill göra det till permanentbostad.
 
Du kan flytta till/bo permanent i ett fritidshus.

//
 
Heij83
J jonte0 skrev:
Du kan flytta till/bo permanent i ett fritidshus.

//
Det kanske går men jag tror det är försent för oss att göra ändringar i detta skede.

Ställer det inte till det i eventuell framtida försäljning att det är klassat som fritidshus?
Dessutom så har jag svårt att handläggaren går på den biten då det är ganska självklart att det är ett permanentboende, framförallt när vi ansökt om det från början.
Men tanken är god.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Varken arkitekt mäklare eller större delen av don som tittat på ritningarna har haft några invändningar eller negativ syn på planlösning.
Det förvånar mig om ni pratat med en arkitekt som inte haft synpunkter på hall, kökets bredd, ingång till badrum på nedervåningen samt avsaknaden av kontakt mellan insidan av huset och framsidan. Exempelvis.

Man behöver inte nödvändigtvis tycka att det är fel, men i alla fall något att diskutera.

Heij83 Heij83 skrev:
Vi ser inget större behov av att installera en tredje toalett, passagen in till toaletten kommer inte fungera direkt som en walk in chloseth utan mer som en hall med garderober.
Jag förstår att det kanske är så för er, men jag har svårt att tro att en potentiell köpare skulle se det likadant.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det förvånar mig om ni pratat med en arkitekt som inte haft synpunkter på hall, kökets bredd, ingång till badrum på nedervåningen samt avsaknaden av kontakt mellan insidan av huset och framsidan. Exempelvis.

Man behöver inte nödvändigtvis tycka att det är fel, men i alla fall något att diskutera.


Jag förstår att det kanske är så för er, men jag har svårt att tro att en potentiell köpare skulle se det likadant.
Nu har du förstört min nattsömn :crysmile:
Gjorde en skiss där en extra toalett fins med och som jag tror kan gå igenom utan massa problem.
 
  • Ritning av ett hus med planlösning inklusive kök, vardagsrum och extra toalett-markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Fint hus! Jag håller på med ett liknande projekt!
Ska följa erat! Har ni gjutit?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Planritning av en bostad som visar placering av WC med tillgång från hallen, samt kök, vardagsrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Wc med ingång från hallen..
 
  • Gilla
Garningen och 7 till
  • Laddar…
Just den typen av lösningar tror jag gör huset mer allmänt attraktivt.

Jag vet dock att det finns de som är betydligt bättre på lösningar än jag avseende sånt här, så jag sitter kvar här i mitt elfenbenstorn och gnäller/kommer med glada tillrop om jag tycker att det ändras till det bättre. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.