Jag har två 80 cm ramsängar som jag skulle vilja skruva av benen på, och sedan stapla sängarna
på varandra, täcka dem med ett överkast, tillsätta kuddar mot väggen och använda sängen som en dagbädd. Vid behov vill jag kunna lyfta ner den övre sängen och på så sätt få en dubbelsäng.
Problemet jag behöver hjälp med att lösa är förstås hur det kommer att fungera när ramarna inte kommer att ligga mot varandra, utan den övre sängen ligger på den undre sängens resår. Har en tanke att jag skulle skruva fast två låga gavlar på den undre sängens kortsidor, och ev. även på framsidan, så att madrasserna hålls på plats och inte glider isär. Men, kommer det ändå att bli ett gungfly?
Finns det någon som har provat? Kanske med andra lösningar?
 
Ja, jag har allt tittat på den smarta lösningen, men jag kan inte se hur jag kan omvandla mina befintliga sängar till den lösningen.
 
Efter att ha tittat på Ikea-lösningen skulle jag för din lösning skruva på låga gavlar på båda dina sängar, men med lite olika utseende.
På båda sängarna görs gaveln så den ger en liten ”fotdel” under respektive säng.
På den undre sängen görs gaveln så pass hög att den kan användas som stöd för fotdeln på den övre.
På den övre sängen görs gaveln bara precis så hög så att den är högre än ramen på resårbotten, och med en nedstickande del under ramen som fästs ihop med den undre gaveln.
Nedsticket från den övre sängens gavel matchas av motsvarande nedstick på den undre, så att allt hamnar i samma nivå när de ställs bredvid varandra.
För att få det att hålla kanske man får gå upp i tjocklek på gavlarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
perojonsson perojonsson skrev:
Efter att ha tittat på Ikea-lösningen skulle jag för din lösning skruva på låga gavlar på båda dina sängar, men med lite olika utseende.
På båda sängarna görs gaveln så den ger en liten ”fotdel” under respektive säng.
På den undre sängen görs gaveln så pass hög att den kan användas som stöd för fotdeln på den övre.
På den övre sängen görs gaveln bara precis så hög så att den är högre än ramen på resårbotten, och med en nedstickande del under ramen som fästs ihop med den undre gaveln.
Nedsticket från den övre sängens gavel matchas av motsvarande nedstick på den undre, så att allt hamnar i samma nivå när de ställs bredvid varandra.
För att få det att hålla kanske man får gå upp i tjocklek på gavlarna.
Tack, det här ska jag absolut försöka, låter som om det skulle kunna fungera!
 
Bygg en ram för den övre som rymmer den undre under så du kan dra ut den vid behov
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Ikea har löst det såhär: [länk]
Jag är ute efter exakt den lösning Ikea erbjuder, men för mina två 90-madrasser. Vet någon om det finns att köpa sådana ramar i den storleken?
 
Om ni har en smed el metallverkstad av något slag i närheten hade jag beställt fyra ben med ett kraftigt U format beslag med en skåra i för bulten som precis passar runt träramen i en av maddrassernas ramar där nuvarande ben sitter och sen köper du brickor och vingmuttrar för snabb montering/demontering På så sätt får du ben på utsidan ramen och kan ha den andra under utan stabilitetsproblem.
 
L laxen86 skrev:
Om ni har en smed el metallverkstad av något slag i närheten hade jag beställt fyra ben med ett kraftigt U format beslag med en skåra i för bulten som precis passar runt träramen i en av maddrassernas ramar där nuvarande ben sitter och sen köper du brickor och vingmuttrar för snabb montering/demontering På så sätt får du ben på utsidan ramen och kan ha den andra under utan stabilitetsproblem.
Tack. Jag borde ha förtydligat. Det är tempurmadrasser utan träram, dvs. de är helt mjuka, därav behovet av motsvarande Ikea-lösningen...
 
Gammelnörden
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om det bara är madrasser kan man ju köpa Ikea-sängen utan madrasser. Kanske t o m billigare än att bygga en egen lösning?
[länk]
Ja, kruxet var bara att Ikeas ramar är 80 breda. Mina madrasser är 90. Frun tyckte att vi kunde kapa madrasserna men jag är milt skeptisk :)
 
Gammelnörden
K Kristina J skrev:
Jag har två 80 cm
Jag är sååå förvirrad just nu...:thinking::crysmile: Jag tror att en möbeltapetserare skulle kunna skära(?) till madrasserna i rätt storlek. Kanske är en fördel att dagbädd/soffa/säng inte bygger riktigt så mkt på djupet?
 
Förvirringen består i att TS, Kristina J har två resårsängar med träram som är 80 breda, sedan kommer Amadi in och kapar tråden med sina 90 cm breda tempurmadrasser (dock framgår det inte i första inlägget att det är en helt annan sorts madrasser.

Laxen86 svarar därefter till Kristina hur hon kan göra, varvid Amadi säger att det inte funkar med mjuka madrasser. Gammelnörden är inte riktigt med på hur det hänger ihop, men nu är det kanske tydligare, med ett referat a la Lödder.

För att ytterligare förvirra saken har jag precis hämtat en 120 cm bred ramsäng till dottern, hittade gratis på Facebook. Ska bli spännande att se om vi får ut bäddsoffan hon har nu ur rummet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
A Amedi skrev:
Tack. Jag borde ha förtydligat. Det är tempurmadrasser utan träram, dvs. de är helt mjuka, därav behovet av motsvarande Ikea-lösningen...
Kanske kan du skära av 10 cm, om madrasserna är helt mjuka. Då antar jag att Ikeas sängramar passar. Om inte madrasserna är för höga.
 
L laxen86 skrev:
Om ni har en smed el metallverkstad av något slag i närheten hade jag beställt fyra ben med ett kraftigt U format beslag med en skåra i för bulten som precis passar runt träramen i en av maddrassernas ramar där nuvarande ben sitter och sen köper du brickor och vingmuttrar för snabb montering/demontering På så sätt får du ben på utsidan ramen och kan ha den andra under utan stabilitetsproblem.
Väldigt fiffig idé laxen86!
Dock är jag inte helt med på hur lösningen kommer se ut. Har du möjligtvis någon bild eller skiss ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.