Hej,
Jag har gått och funderat på hur man kan dra kanalisation när man bygger 1-planshus med kallvind.
Det blir ju ett ganska stort ingrepp att i efterhand dra mer kanalisation, speciellt i ett stort hus.

Finns det restriktioner när det gäller att dra kanalisation igenom ångspärr och upp till kallvind?
Jag förstår att man behöver täta ordentligt för ångspärren och mot kondens i rören, men det är väl genomförbart?

Jag tänkte då att man går rakt upp från innerväggarna istället för att vika av 90-grader, och sen har man kabelstege på kallvind. Vilka nackdelar ser ni med detta?

Löstagbart undertak hade varit smidigt, men det blir inte så snyggt i mitt tycke :(

Mvh
 
tommib
Det finns inga formella restriktioner på att punktera ångspärren men väl praktiska (om du vill att den ska uppfylla sitt syfte).

Enplanshus med kallvind måste vara en av de absolut lättaste hustyperna att modifiera i efterhand eftersom man kan dra allt på vinden. Om man gör det på en kabelstege eller på något annat sätt handlar nog bara om hur mycket pengar man vill lägga på det. Enda riktiga nackdelen är väl att man får mindre plats till förvaring där uppe. Jag ser dock inte anledningen till att göra det om man bygger nytt, då verkar det mycket enklare att göra en traditionell installation och grena ut från takdosorna. Även detta är lättare i ett enplanshus.

Är det bara en allmän fundering eller har du en specifik fråga?
 
Jag ville höra andras åsikter om funderingarna jag hade. Jag har ingen praktisk erfarenhet av hur man normalt gör, mer än det lilla jag sett på byggen.
Det känns omständigt med en himla massa rör som ska vinklas från centralerna, blir ju inte mycket spel när man kör gles mot taktolarna.
Ska man då ha olika grupper med reservkraft osv så känns det som det snabbt kan bli rörigt med olika grupper som ska läggas till i efterhand. För det kommer det garanterat behövas, känns som en omöjlighet att tänka på allt direkt.

Vi kommer inte använda utrymmet på vinden, kommer ligga isolering fritt med lite gångar så man kan ta sig däruppe.
 
tommib
Klart det blir rörigt men man får väl märka slangarna på utsidan också om man tänker att man ska dra om saker senare. Jag ser dock inte riktigt varför man inte skulle få med åtminstone 90% direkt när man bygger.

Reservkraft, hur menar du då?

Jag har kompletterat ett hus med nätverk i efterhand en gång. Då var det kallvind med kryputrymme, dvs som bäst ca 90 cm högt och snabbt minskande ut mot kanterna. Där krävdes dock inte mer än en lång installationsborr och lite minimala kabelkanaler (drog utanpåliggande vid dörrposten) för att fixa det hela. Mycket enkelt och smidigt. Betydligt svårare var det när jag installerade nätverk i vår bostadsrätt för ett antal år sedan. Det krävdes mycket kreativitet och ändå blev det en del synliga stora kabelkanaler här och där. I nuvarande hus har jag dragit nätverk till alla rum men det har varit i samband med ombyggnad och då har jag fräst in det i lättbetongen direkt eller gått i öppna väggar som byggts upp.
 
Vissa grupper kommer ligga på UPS och dieselkraft, så det är inte bara att bygga på från takdosorna.

Jag tänkte det var enklare att gå upp med tomrör rakt upp och avsluta dom på kallvind, och behövde man nyttja det sen så var det enkelt att dra från central, som också har tomrör på samma vis. Självklart behöver man märka rören.

Men det känns enklare att göra så än att dra flera hundra meter tomrör som kanske behöver korsa andra.
Jag misstänker att det kommer bli ganska tight med plats när all gles är på plats.
 
tommib
Det låter som att du planerar något helt annat än en normal villainstallation.

Om detta ändå är ett normalt hus men ett där du vill ha reservkraft på vissa grupper skulle jag rekommendera en helt traditionell installation förutom att du skiljer ut de grupper som ska ha reservkraft och gör dem så små som möjligt och lägger dem i en egen central. Denna central kan sedan förses med lämplig reservkraftbrytare och koppling mot intag/UPS. Med så små som möjligt menar jag att reservkraftgrupperna helst bara omfattar ett uttag per grupp och är direkt dragna från centralen. I en normal villa är det väldigt få grupper som behöver omfattas av någon form av reservkraft. Så här på rak arm kommer jag på kyl/frys samt ev ventilation och något teknikutrymme. Möjligen kan man lägga till någon belysningsgrupp om den är helt nödvändig. Uppvärmning vill du troligen inte ha via reservkraft, förutom någon enstaka cirkulationspump. Allt annat blir för effektkrävande. Samma gäller i princip matlagning.

Det andra alternativet är att göra en central där du plintar upp alla utgående grupper och kopplar internt i centralen, modell patchpanel. Sådant kopplande kräver förstås behörighet och även att man håller tungan rätt i mun om man har multipla JFB och liknande.

Det låter som att du har ett specifikt fall i åtanke ändå. Det är mycket lättare om du beskriver vad du söker uppnå än att fråga om en extremt atypisk installation.

Det ska också sägas att jag har noll praktisk erfarenhet av den typen av installation men däremot är jag hyfsat inläst teoretiskt och ser också hur de har löst det på min arbetsplats (en operationsavdelning på ett av våra stora sjukhus).
 
X xLnT skrev:
Hej,
Jag har gått och funderat på hur man kan dra kanalisation när man bygger 1-planshus med kallvind.
Det blir ju ett ganska stort ingrepp att i efterhand dra mer kanalisation, speciellt i ett stort hus.

Finns det restriktioner när det gäller att dra kanalisation igenom ångspärr och upp till kallvind?
Jag förstår att man behöver täta ordentligt för ångspärren och mot kondens i rören, men det är väl genomförbart?

Jag tänkte då att man går rakt upp från innerväggarna istället för att vika av 90-grader, och sen har man kabelstege på kallvind. Vilka nackdelar ser ni med detta?

Löstagbart undertak hade varit smidigt, men det blir inte så snyggt i mitt tycke :(

Mvh
Är frågeställningen :göra det i efterhand som backup eller göra det medvetet i efterhand?
Lägg de rören du kan förutse på normalt vis, (på rätt sida ångspärren).
Du tar självklart upp 5-10reservrör, antingen bara stumpar upp från centralen eller så går du ut med rören på utvalda ställen och sticker upp på vinden.
Skit i stegen, du får bara massa extra jobb med att täta rören och det tar massa plats. Rota ner rören i lösullen istället
 
Lägg rör/slang i glesen och i installationsutrymmet på ytterväggar (där det behövs) och gör en installation som man normalt gör. Dra gärna upp några rör på vinden.
Innan man bygger måste man sätta sig ner och skissa upp hur man har tänkt sig allt när det är färdigt, för att få till det hela någorlunda vettigt tar man hjälp av någon som har lite erfarenhet.
Det brukar den elfirma man tänker anlita kunna bistå med, i alla fall göra en "arbetsskiss" som man kan ha som arbetsunderlag och underlag till en riktig ritning.
Att dra upp en massa ledningar på vinden för att sedan gå ner blir mycket tidsödande och materialmässig onödigt dyrt
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Intressant att du säger det, min tanke var att det skulle vara enklare, ta mindre tid och därmed kosta mindre.
Materialkostnaden är ju inte så stor.

Vi bygger ett ganska stort hus med långa avstånd, men det går säkert att göra smart.
Jag skulle vilja hitta en elektriker som vill skissa fram det, ge mig ritningar och förklara, låta mig dra allt själv och sen står han för inkopplingen.
 
Jag kan ju säga att du skulle aldrig få mig att installera ett bostadshus enligt ditt förslag. Elinstallationen gör man sedan alla taken är läktade, alla väggar uppreglerade och skivan på ena sidan satt, när man vill ha en köksö lägger man rör i golv men annars nästan aldrig.
 
Får du inte problem att dra rör genom liggande regel för innevägg om de redan sitter där innan du börjar dra?
Hur löser du det normalt?
Tar du fram stämjärn och hackar ut plats för böjen?
 
En fråga från mig som inte tänkt så mycket på reservkraft tidigare. Kan man inte ha reservkraftsomkopplare till huvudcentralen och sedan bara slå ifrån de säkringar man inte vill driva med reservkraft? Eller om man vill ha det snäppet smidigare, sätta alla grupper man vill ha reservkraft till på en egen jordfelsbrytare och slå av övriga jordfelsbrytare när man går över på reservkraft. Då behöver man ju i princip ingen extra kabeldragning.
 
tommib
Jo, så kan man absolut göra. Jag hade möjligen ändå valt en separat kapsling för tydlighetens skull och för möjligheten att ha multipla JFB men det är möjligt även i en kapsling.

Som jag har antytt tidigare så låter det mycket som att TS har tänkt sig en lösning som hen söker stöd för snarare än att ha tänkt i funktioner.

Angående liggande regel för innervägg, vad menar du skulle vara problemet? Om man ska ner från tak till innervägg får man möjligen jacka ur regeln eller borra ett hål genom den beroende på förutsättningarna. Det är inget problem och man har samma situation i hörn. Jag använder själv Fein men stämjärn funkar också. Varför skulle detta bli enklare av att ha massa rör på vinden?

Ur ett rent teoretiskt arbetsperspektiv tror jag också att det är betydligt lättare om man kan vara på samma plan när man arbetar. Om en gubbe ska klättra runt på vinden och en annan gå runt nere blir det samordningsstrul och en del tid när endera person inte kan göra något. Detta är bara mitt teoretiska resonemang kring det. Är man dessutom ensam blir det ännu värre att behöva springa upp och ner för att dra ledare och rör.
 
Som sagt med en borrmaskin i handen är ev reglar inget problem utan tom en fördel då man kan fästa rör/slang i dom (rör/slang ska fästas med ca 60 cm mellanrum) lika så kan man ofta fästa apparatdosor i bef reglar.
Jag tror att du kan lita på att dom som dagligen drar el i olika typer av hus har lärt sig vad som fungerar bäst och är mest kostnadseffektivt. Jag är även rätt säker på att dom har tänkt på .alla alternativa metoder då det under alla tider handlat om att göra så mycket som möjligt på så snabbt och billigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.