Planerar att gjuta golv i befintlig carport för att sedan bygga varmgarage (ej golvvärme).
Carporten är från Älvsbyhus och har ett förråd i bakkant.

Min fundering är på hur jag kan gjuta och isolera golvet med befintlig "betongsockel"?
Någon som har erfarenhet av detta eller några bra tips?

En tanke jag har är att lägga en ny sockelisolering i ytterkant samt isolera insidan (köldbrygga) samt 100-200 mm cellplast i plattan.

Alla tips är uppskattade!
 
  • Ritning över carport med måttangivelser och angränsande förråd, planering för golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongsockel vid en carport med grusgolv som förbereds för gjutning och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Carportområde med grusgolv och betongsockel, redo för gjutning och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att gräva ur och lägga cellplast under och mot kanten. Sen i med armeringsnät och betong. Kantelement behöver du ju inte
 
Precis som tidigare skrev så behöver du inte kantelement, ser rätt lätt ut att gräva ur och lägga cellplast, armering osv.
Problemet kan vara att du får en köldbrygga runt om då kanten saknar isolering.
Eventuellt kanske du kan lägga en cellplastskiva och någon sockelskiva på utsidan? Detta ökar dock yttermåtten på garaget ca 50-100mm så kanske inte något alternativ.
Ska du bara hålla frostfritt eller max 10grader kanske köldbryggan inte spelar någon roll?
 
  • Gilla
Espen1891
  • Laddar…
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Precis som tidigare skrev så behöver du inte kantelement, ser rätt lätt ut att gräva ur och lägga cellplast, armering osv.
Problemet kan vara att du får en köldbrygga runt om då kanten saknar isolering.
Eventuellt kanske du kan lägga en cellplastskiva och någon sockelskiva på utsidan? Detta ökar dock yttermåtten på garaget ca 50-100mm så kanske inte något alternativ.
Ska du bara hålla frostfritt eller max 10grader kanske köldbryggan inte spelar någon roll?
Tack för svaret! Det är så jag tänkt, en sockelskiva på utsidan och någon cellplast på insidan. Men frågan är om det är "rätt" lösning och om någon har erfarenhet av liknande?
 
Det är absolut rätt att göra så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.