Bästa svaret

Det som är mest märkligt med den här tråden är, tycker jag, att så relativt många verkar tycka det är OK att elektrikern sätter in dimmers för en standard som är under utfasning.
Bara för att kunden inte uttryckligen sagt att dessa inte önskas!
Snacka om grogrund för misstro mot allt vad elektriker heter.
Hur skulle det vara om elektrikern - i sin egenskap av expert och kunnig om de regler som är på väg - hade informerat kunden om vilka konsekvenser det får om man sätter in en gammal typ av dimmer.
För mig är det här så nära bedrägeri det går att komma. Att ens diskutera om kunden skall kunna byta till moderna, framtidssäkra dimmers är obegripligt.
 
  • Gilla
Mikael St och 6 till
  • Laddar…
Lika svårt som att förstå att när man sitter med en kund och före jobbet går igenom allt, och ber kunden att bestämma sig hur denne vill ha det med olika saker och kunden säger "gör som du tycker blir bra". För att när man gjort som kunden ville, dvs som man själv tycker blir bra, kommer kunden och gnäller och säger att så vill jag inte ha det.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
elmont, ledsen, men det där var precis den typen av svar jag avsåg. Det rimliga, tycker jag, när kunden säger, "gör som du tycker blir bra", är inte att använda gammal skit man vill bli av med från lagret, utan göra en installation som är så framtidssäker som möjligt utifrån vad som är känt i dag.
 
  • Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
Tack @Stl

Precis min känsla också. Det är ju inte heller elektrikern som vi har diskuterat tillvalen med utan en underleverantör till entreprenören som i princip agerar showroom och inredare för tillvalen. Den människan har inte mer elerfarenhet än gemene man. Så det har inte ens varit på tal om att "göra som du tycker blir bra".
 
Stl Stl skrev:
Det som är mest märkligt med den här tråden är, tycker jag, att så relativt många verkar tycka det är OK att elektrikern sätter in dimmers för en standard som är under utfasning.
Bara för att kunden inte uttryckligen sagt att dessa inte önskas!
Snacka om grogrund för misstro mot allt vad elektriker heter.
Hur skulle det vara om elektrikern - i sin egenskap av expert och kunnig om de regler som är på väg - hade informerat kunden om vilka konsekvenser det får om man sätter in en gammal typ av dimmer.
För mig är det här så nära bedrägeri det går att komma. Att ens diskutera om kunden skall kunna byta till moderna, framtidssäkra dimmers är obegripligt.
Ja det känns verkligen som om elektrikern mot bättre vetande installerar föråldrat material som man köper in för vrakpris från elgrossen...vinstmaximering är namnet.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Jag kan inget annat än att hålla med. Klart det inte är okej att sätta in en dimmer – eller flera! – som inte klarar av LED-lampor. Säger kunden "dimmer" så betyder det utan tvekan "dimmer som fungerar med de ljuskällor man kan köpa". Ska man som lekman hålla reda på alla möjliga varianter av sinsemellan inkompatibla mojänger så måste man ju vara expert själv – på allt!

Alla gör fel och nu blev det fel. Sånt händer. Men vem som bär ansvaret och kostnaden för att fixa det känns tydligt. Inte är det du, fireon.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag kan inget annat än att hålla med. Klart det inte är okej att sätta in en dimmer – eller flera! – som inte klarar av LED-lampor. Säger kunden "dimmer" så betyder det utan tvekan "dimmer som fungerar med de ljuskällor man kan köpa". Ska man som lekman hålla reda på alla möjliga varianter av sinsemellan inkompatibla mojänger så måste man ju vara expert själv – på allt!

Alla gör fel och nu blev det fel. Sånt händer. Men vem som bär ansvaret och kostnaden för att fixa det känns tydligt. Inte är det du, fireon.
och om elektrikern monterat in dimmer som funkar med LED men inte med kundens befintliga lampor (tex för hög effekt) eller om elektrikern monterat in nya DCL-lamputtag men kunden har massa lampor som inte passar i dessa? vems är felet då?

Tycker inte alls detta är ett "solklart" fel från elektriker, i den bästa av världar hade elektrikern frågat/offererat olika modeller samtidigt som kunden hade efterfrågat den informationen från början.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
och om elektrikern monterat in dimmer som funkar med LED men inte med kundens befintliga lampor (tex för hög effekt) eller om elektrikern monterat in nya DCL-lamputtag men kunden har massa lampor som inte passar i dessa? vems är felet då?

Tycker inte alls detta är ett "solklart" fel från elektriker, i den bästa av världar hade elektrikern frågat/offererat olika modeller samtidigt som kunden hade efterfrågat den informationen från början.
Nja, problemet är att kunden ofta i vet ens att det finns information att fråga om. ”Jag vill att mitt hus ska bli varmt” brukar vara nivån på önskningarna. Experten (förhoppningsvis) som installerar värmepumpen vet vilka frågor man behöver ha svar på. ”Jag vill ha dimmer” betyder att man vill kunna används dem så den solklara frågan är då: ”vilken typ av lampor ska du använda?”.

En annan analogi från sjukhuset: det finns tre mediciner och alla har otrevliga biverkningar. Patienten vet inte vilka mediciner det finns, men i samråd med läkaren kan man bestämma vilken kan ska ta. Läkaren är experten och kan i lekmannatermer förklara vilken de rekommenderar och varför, men patienten får bestämma efter att ha fått förklarat vilka alternativ som finns.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ansvaret här läggs av vissa på elektriker, men i detta fall har det väl inte varit direkt kontakt med elektriker. Beställning har gjorts av en entreprenör som erbjuder en "dimmer". Visst kan man tycka att entreprenören skulle specificera vad det är för typ av "dimmer" men ett ansvar ligger även på köparen att kolla. I detta fall har en "dimmer" satts in som inte motsvarar det som köparen förväntar sig. Köparen kan förstås testa att klaga hos entreprenören , men det finns knappast någon skyldighet att byta. Båda parter får väl lärdomen att tydlighet är viktigt för goda relationer.
 
tommib
halper halper skrev:
Nja, problemet är att kunden ofta i vet ens att det finns information att fråga om. ”Jag vill att mitt hus ska bli varmt” brukar vara nivån på önskningarna
Då kanske man måste höja nivån lite på önskemålen. Vem köper en lägenhet eller ett hus för många miljoner utan att ha koll på ens de mest elementära fakta?* I fallet med dimmer och LED är marknaden såpass osäker att man inte kan säga exakt vad som kommer att funka med vad så det blir trial and error i vilket fall. Hade kunden varit nöjd med att elektrikern installerade tre gånger så dyra dimmers, som kanske ändå inte fungerade?

Angående priset så är det rätt dyrt, ja. Påslaget är dock inget ovanligt för branschen och har diskuterats i ett otal trådar. I mitt tycke är det snudd på ocker men det är inte avvikande från branschnormen.

* Detta är en retorisk fråga som jag tyvärr vet svaret på; Alldeles för många. En del folk är nogrannare med att välja frisör än vad de är med lägenhet.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Off Topic:
Oj, vad skönt att ha valt väg och inte ha en enda dimmer i vårt hus :love:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då kanske man måste höja nivån lite på önskemålen. Vem köper en lägenhet eller ett hus för många miljoner utan att ha koll på ens de mest elementära fakta?* I fallet med dimmer och LED är marknaden såpass osäker att man inte kan säga exakt vad som kommer att funka med vad så det blir trial and error i vilket fall. Hade kunden varit nöjd med att elektrikern installerade tre gånger så dyra dimmers, som kanske ändå inte fungerade
Nu handlade ju detta om huruvida modellen av dimmer fungerade med moderna ljuskällor. Det tycker i alla fall jag är att anse som en detaljfråga. Känns rimligt att någon under denna process säger: ”du, det här med dimmer är lurigt” och så kan man tillsammans hitta en lösning. Om inget säger något tror man ju att de har koll på läget och levererar något som bara fungerar.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
tommib
Problemet är att det inte finns något som "bara fungerar" när det gäller LED och dimmers. Eller ja, det finns drivdon med inbyggd dimning. De fungerar. De är dock inte aktuella här. Som sagt, vad hade TS sagt om det installerades Elko 314GLED överallt för tredubbla priset och det ändå inte funkade?

Om man specifikt beställer en dimmer tycker jag att man är ansvarig för att kolla vad för slags dimmer som installeras. Om man inte beställer något får man helt vanliga strömbrytare, som "bara fungerar". Kunden har aktivt beställt en tilläggsprodukt här, då bör man veta vad det är som beställs. Läget nu är lite som att göra tillvalet "Färg" på sin nya bil, utan att närmare fråga om vilken färg det då blir.
 
Jag tror att - om man säger "färg" när man köper bil så levererar inte bilhandlaren automatiskt T-Ford svart - för det var det beprövade som fanns förr i världen. En följdfråga som är lämplig är: "Vilken färg?"
 
Och får då svaret Blå, sedan är det väl helt klart, eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.