Hur smörjer man upp en sån här kran? Det finns ett litet hål framtill men jag kan inte hitta någon skruv. Jag antar att man ska kunna ta bort handtaget?
 
  • Kromad kran i kök med synligt litet hål för smörjning nära handtaget, placerad över diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om det inte sitter en insexskruv i hålet
 
Hm, jag får kika bättre. Det borde ju vara så. Räcker det att smörja med vanligt industrifett?
 
Jo det sitter en insexskruv i hålet. Men oftast när dessa kranar kärvar är det dax för byte av insats.
 
Byt insats, det brukar inte vara en långvarig lösning att smörja. Men om du smörjer så använd armaturfett. Det skadar inte att testa då det är billigt och är jäkligt bra att ha om t.ex toan börjar strula.
 
  • Tube med Glidex armaturfett på 30g för underhåll av VVS-armaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för tips. Men då ska jag nog förbereda för att byta insats. Lika bra det.
Men är det svårt och är det olika till alla kranar? I så fall - är det någon som känner igen kranen på bilden?
 
En tub med OHA-Spezial-O-Ring-Fett på 25 ml för bygg- och renoveringsarbeten.
 
Står där inget på kranen? Verkar vara en FM Mattsson eller Mora.
 
Oj, vad det här har fått vila...

Någon som känner igen kranen? Jag hittar ingen märkning.
 
  • Kromad kökskran över rostfritt stålho och diskmedelsflaska samt diskverktyg på diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte svårt alls!
Stäng av vattnet och plocka ut insatsen och jämför med de bilder du får fram när du söker på nätet, om det inte står något.
Sök på ”FM Mattson insats” på youtube så ser du precis hur man gör. Sitter säker en blå och röd från fmm
 
Krilleman
Jag är väldigt tveksam på att detta är något som FMM tillverkat. :thinking:

NoName på bygglada?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är väldigt tveksam på att detta är något som FMM tillverkat. :thinking:

NoName på bygglada?!

Då skulle jag bli förvånad för förra ägaren är byggare och han pratade mycket om att man skulle vara noga med att köpa märkesblandare. Men man vet aldrig.
 
Tack, ja verkligen värt att kolla upp.
 
Diskmedel o ex JIF, förstör insatsen i många kranar har jag lärt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.