Till er kunniga, hur går jag tillväga för att renovera min trappa. Har läst runt lite och förstått att lackfräs är ett bra verktyg. Trappan är i nuläget oljemålad?/lackad? grå med mycket skav och fula märken. Vill få den trären och sen blir det nog att spackla och måla den vit. Eller någon som har ett annat förslag? Vill ha den ljus då trapphallen är mörk. Tacksam för tips och råd om verktyg och tillvägagångssätt hur jag gör/använder för verktyg för att få bort all färg överallt och får en fin trappa helt enkelt.:) Är medveten om att det är ett riktigt hästjobb men köpa en ny trappa än tyvärr för kostsamt.
 
  • Nämrbild av en sliten gråmålad trappa med skav och märken som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med slitage och skavmärken målad i grått med en hopfälld stege lutad mot väggen, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin trapp. Du behöver inte få bort all gammal färg om du ska måla om den. Slipa tills ytan är slät och fin (men inte för slät, då fäster grundfärgen sämre), grundmåla och måla. Gärna med lätt finslipning mellan strykningar om du vill ha det riktigt jämnt. Vissa färger kan ha problem att fästa över andra färger men med en bra grundfärg och grundarbete bör det inte vara några problem.
 
nanowire nanowire skrev:
Fin trapp. Du behöver inte få bort all gammal färg om du ska måla om den. Slipa tills ytan är slät och fin (men inte för slät, då fäster grundfärgen sämre), grundmåla och måla. Gärna med lätt finslipning mellan strykningar om du vill ha det riktigt jämnt. Vissa färger kan ha problem att fästa över andra färger men med en bra grundfärg och grundarbete bör det inte vara några problem.
Tack för svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.