Heij83
Då börjar det dra i hop sig för vår del att påbörja vårt bygge.

Lite bakgrundsfakta:
2017 på vår/vintern bestämde vi oss för att bygga ett nytt hus i egen regi.
I maj så skickade vi in papper för förhandsbesked i september sålde vi vårt hus och flytta in i en mindre lägenhet för att frigöra kapital.
Ett halvår senare i november så fick vi vårt förhandsbesked. (Alingsås kommun)
Under vintern passade vi på att ta ner ett 30 talet granar för att få fram den lummiga tomten med ekar och björk (5000m2)

2018: I februari fick vi in dom slutgiltiga bygglovshandligarna, lååångsamt går det och i juni får vi träffa handläggaren för första gången.
Lite ändringar och semestrar som satte käppar i julet gör att det dragit ut något helt vansinnigt på tiden.
Vi har inte heller varit helt överens angående en hiss mellan entréplan och vardagsrum/matplats, mer om det senare.

Den 19 november så ska vårt ärende upp i byggnadsnämnden då vi gjorde en förändring på situationsplanen (det ska inte vålla några problem) så förhoppningsvis kan vi få till tekniska samråd i dec och börja gjutande av platta i januari 2019

Under sommaren har vi hunnit med att bygga en väg in på fastigheten och sprängt för huset (fick skriftligt på att spränga var ok)
 
  • Arkitektonisk ritning av en husfasad med måttangivelser, visar två våningar med fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av husets västra fasad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husfasad med taklutning och fönstermarkerade, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en husfasad med tak, fönster och dörrar, markerad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ByggPajken och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Planlösning och genomskärning.
 
  • Arkitektonisk ritning av en villa med planlösning och rumsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en planlösning med måttangivelser och rumsfunktioner för en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk genomskärning av en byggnad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk skärningsritning av byggnad med måttindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krokkodriljo och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Total bostadsyta 230m2
Planen är att göra så gott som allt själv, EL, VVS och platta tar vi hjälp med men jag kommer vara på plats och hjälpa till.

Elektriker har vi i släkten, snickare bland vänner. Nu gäller det bara att dom som har lovat att hjälpa till en del står för sina löften

Stommen beställer vi måttkapad men sammanslagning och resning löser vi själva.

Planen är att fira julen 2020 i huset men det fins ingen prestige i det så det får ta den tid det tar.
 
Heij83
Tomten idag.
 
  • Grusväg som leder till en uppgrävd tomtyta med högar av sprängsten och natur omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Spännande med bygge i egen regi! Jag förstår inte riktigt varför bygglovet drar ut på tiden. Avviker ni från detaljplanen, eller är det kraven på handikappanpassning som sätter käppar i hjulen?
 
Förstår mig inte riktigt på passagen mellan badrum och sovrum, hade det inte varit bättre att utöka ett eller båda dessa rum istället för att ha ett genomgångsrum som inte är till någon vidare nytta?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V
P Prodigys skrev:
Förstår mig inte riktigt på passagen mellan badrum och sovrum, hade det inte varit bättre att utöka ett eller båda dessa rum istället för att ha ett genomgångsrum som inte är till någon vidare nytta?
Drar till med en gissning att det ska vara walk in closeth?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår inte riktigt varför bygglovet drar ut på tiden
Vi är utanför detaljplan!
Kommunen skyller på överbelastning, förhandsbeskedet ska ju vara ganska enkelt men bara där tog det över ett halvår.

Hadinappsanpassnimgen har väl hjälpt till att dra ut på det kanske 2 månader.
Jag anser att det är hål i huvet att behöva sätta in en platttformshiss för 170 000 då den ändå kommer plockas bort efter besiktningen, men det är tydligen inte deras problem den ska stå där på besiktningen.
Vi har försök med klausul i bygglovet, att allt är förberett för hiss och att vi själva får stå för en om olyckan skulle vara framme.
Sen kan man ju också fundera på om man vill bo i ett hus som detta om man blir handikappad, tror nog att jag hade flyttat till ett enplans.

Men allt i bygglovet är tydligen:
—tänk om någon annan köper ert hus och inte har era möjligheter.

Vet inte hur många gånger jag fått det svaret, man bygger tydligen inte för sig själ utan för någon annan hela tiden.
Vi blev varnade att det kunde dra ut på tiden i vår kommun men vi trodde inte i våra vildaste fantasier att det skulle vara såhär.
 
Heij83
P Prodigys skrev:
passagen mellan badrum och sovrum,
Precis som Valen 1 listat ut så kommer det vara en typ Walk in closeth.
Även hundarna kommer nog att få ha sin sovplats där.
 
Fint hus!

Vad blir totalpriset utan tomt?
 
Heij83
M maximm skrev:
Fint hus!
Vad blir totalpriset utan tomt?
Tackar!

Totalt ink tomt så hoppas vi inte behöva gå över 2,8
Tomten blev 190 000 inklusive avstyckning
 
Vad är handikapphissen till för?
Vad är matplatsen?
 
Heij83
T twoody skrev:
Vad är handikapphissen till för?
Vad är matplatsen?
Vi har valt att göra en lite häftigare planlösning. Vardagsrum och matplats är nersänkta med 1,5m i förhållande till resten av entréplan.
Se urklipp av planlösning nedan, förberedelse för platformshiss ska vara platformshiss på plats. Förberedelse räckte ej

Enligt PBL så ska det finnas på entréplan:
- kök
- sovrum
- toalett
- matplats
- sällskapsrum
- klädvård

Inte nog med det så fins det reglerat minimum hur stor varje del måste vara i förhållande till hur många som huset är ritat för. Kan säga att det är en jäkla djungel med lagar och bestämmelser.
 
  • Planritning av ett hus med nersänkt vardagsrum och matplats, markering för plattformshiss och angivna mått för rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men allt går att ordna ovan nedsänkning så hiss är meningslös.
Går att äta i köket så jag förstår inte varför någon ska ha tillgång ditt ner.
Men annars finns det trapphiss och det är bra mycket billigare än 170000kr.
Vi var tvungna att sätta in en trapphiss i ett hus pågrund av att dom inte godkände ett pentry på undervåning, köket låg på övervåning.
Ring runt och se om du inte kan hyra något för besiktningen.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Heij83
T twoody skrev:
Ja men allt går att ordna ovan nedsänkning så hiss är meningslös.
Går att äta i köket så jag förstår inte varför någon ska ha tillgång ditt ner.
Men annars finns det trapphiss och det är bra mycket billigare än
Mmmmm så tyckte jag med, har säkert skickat in 10 olika förslag på planlösning där jag fått in matplats och sällskapsrum på entréplan. Varje gång har jag fått nej, inte tillräckligt stort.
Matplatsen ska vara dimmisionerad för antalet personer som huset är byggt för + två gäster, så i vårt fall behöver det vara för 7 pers varav den ena platsen ska vara utbytbar mot rullstol. Det samma gäller för sällskapsrummet. Dessutom så fins det i Boverkets byggregler mått hur stort bordet ska vara och hur mycket plats det ska finnas bakom stolarna.

Vad bekommer hissen så testa jag med trapphiss men det var inte godkänt. Den rulstolsburna ska kunna åka tillsammans med en ledsagare.
Detta har hållit på att ta knäcken på oss totalt. Tillslut var det bara att acceptera att man inte vinner.
Att hyra kan var en lösning.

Jag ville överklaga till byggnadsnämnden och det var fullt möjligt.

MEN!
Då då måsten man få ett avslag på bygglovet och då får man en avgift på 15 000 (istället för hela bygglovsagifen då det blev avslag)
Får man då rätt i nämnden så är det inga problem, pengarna fårman återockuperade allt är frid och fröjd.

MEN!
Får man inte rätt i nämnden så är 15 000 borta (det kanske man kan leva med för att få sin sak prövad) men dessutom så måste man skicka in en ny bygglovsansökan då du fått avslag på den första med allt vad det innebär med nya kostnader och hamna längst ner i högen igen och i vår kommun betyder det en väntetid på 6-8 månader.
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.