Jag ska bygga in en tvättmaskin i vårt nya IKEA kök. IKEA brukade erbjuda en tvättmaskin som passade perfekt in i deras 60x60 skåp, men de har slutat med detta. Jag vill fortfarande bygga in tvättmaskinen (frontmatad), utan att betala 30.000 kr för en mindre tvättmaskin. Är det någon som har gjort detta och vet ett bra märke där man enkelt kan bygga in denne i ett IKEA bänkskåp i köket? Isåfall, förslag på varumärke?

Innermåtten pa IKEA's bänkskåp verkar vara 55cm bred, 57cm djup, 77cm hög.

Finns det tvättmaskiner som är 50cmBx50cmDx77cmH?

TACK!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Electrolux har tvättmaskiner som är 50cm breda, men är då grundare och tar bara 3-4kg.
Finns det någon möjlighet att ni väljer ett 80 skåp ist? Och får på så sätt plats med en std maskin.
 
torbeno torbeno skrev:
Inte så smal men jag har sett några såna här maskiner.
[länk]

Men oavsett vilken maskin det blir, se till att vattenanslutning (både in och ut) blir ordentligt gjorda och lätta att komma åt för inspektion. Skaffa ett vattenlarm ([länk]) och vettigt är om maskinen har ett eget larm för vattenläckage.
Hej,

Tack! Vattenslang har vi i vårt huslarm men man kanske kan lägga till ett på TM. Absolut, anslutningen måste bli ordentlig.

Ska kolla Siemens maskinen:)
 
Mazen Mazen skrev:
Electrolux har tvättmaskiner som är 50cm breda, men är då grundare och tar bara 3-4kg.
Finns det någon möjlighet att ni väljer ett 80 skåp ist? Och får på så sätt plats med en std maskin.
Hej, nä 80cm skåp får verkligen inte plats och 3kg är nästan ingen idé känner jag. Jag hade en 4 eller 5kg innan och den kunde man inte tvätta handdukar i tex för dom blev för tunga för maskinen så den kunde inte centrifugera. Antar att det berodde på vikten, det så iaf de killarna som kom och kollade på maskinen från Miele.

Den här gången tänker jag absolut ska vi ha en minst 6kg iaf.
 
MariaMajsan MariaMajsan skrev:
Hej,

Tack! Vattenslang har vi i vårt huslarm men man kanske kan lägga till ett på TM. Absolut, anslutningen måste bli ordentlig.

Ska kolla Siemens maskinen:)
Har kollat maskinen, förstår nu att jag kanske måste leta efter en som är menad för integrering. Det tänkte jag inte på innan. Antar att de tagit bort en del runtom om den är menad för integrering. Toppen ska leta lite fler såna här "integrerade" maskiner.
 
Redigerat:
Fairlane
MariaMajsan MariaMajsan skrev:
Innermåtten pa IKEA's bänkskåp verkar vara 55cm bred, 57cm djup, 77cm hög
Mazen Mazen skrev:
den Siemens som länkas till av @torbeno passar då den är 595mm bred.
Nja, det passar väl inte helt perfekt? :)
En tanke som slår mig är att man väl vill ha lite marginal också, så att inte hela diskbänken hoppar när centrifugeringen drar igång.
Jag har tyvärr inget tips på en maskin som kan passa, så jag ska inte ta upp plats i tråden.
Jag antar dock att det inte finns plats någon annanstans i bostaden!? Annars är jag inte en stor fantast av tvättmaskin i kök, men det kan ju bero på att jag har småbarn, vilket innebär att man tvingas tvätta både bajs och kräks, vilket inte känns kul i ett kök.
 
Mazen Mazen skrev:
Ett 80 skåp va bara en tanke för att underlätta sökandet.

Maskiner för integrering är gjorda så att du skippar skåpet helt och monterar dörren direkt på maskinen, den Siemens som länkas till av @torbeno passar då den är 595mm bred.
Tror även att Electrolux har el har haft en för integrering.

Edit: Denna har även tork..
[länk]
Ja den här Elektroluxen har jag tittat på. Den är ju perfekt men tyvärr har den utgått från sortimentet så hade gärna annars tagit exakt den! Måtten är ju super.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det passar väl inte helt perfekt? :)
En tanke som slår mig är att man väl vill ha lite marginal också, så att inte hela diskbänken hoppar när centrifugeringen drar igång.
Jag har tyvärr inget tips på en maskin som kan passa, så jag ska inte ta upp plats i tråden.
Jag antar dock att det inte finns plats någon annanstans i bostaden!? Annars är jag inte en stor fantast av tvättmaskin i kök, men det kan ju bero på att jag har småbarn, vilket innebär att man tvingas tvätta både bajs och kräks, vilket inte känns kul i ett kök.
Hej, jo hade gärna haft den någon annanstans men det är en lite mindre sommarstuga så har tyvärr ingen annan plats än i köket. Å jag har småbarn med men däremot så tvättade jag bara bajs och kräks i några månader så glad att det stadiet är över:)
 
MariaMajsan MariaMajsan skrev:
Ja den här Elektroluxen har jag tittat på. Den är ju perfekt men tyvärr har den utgått från sortimentet så hade gärna annars tagit exakt den! Måtten är ju super.
Enligt lagersaldo (som iofs aldrig brukar stämma) finns det 1st i Falun. Kan vara värt att kolla :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.