Hej!
Gör om mitt vardagsrum till musikstudio, har postat en hel del trådar om det i detta forum.

Har fått upp ett innertak som täcker halva taket. Ena sidan vilar på konsoler.

Jag inser att jag har räknat fel på vikten som konsolerna kommer att bära. Jag trodde först att de kommer att bära 26 kg per konsol men inser nu att de kommer bära 48 kg per konsol.

Konsolerna sitter i väggen med 10 mm lättbetongplugg med en draglast på 30 kg. Två pluggar per konsol så totalt 60 kg. 12 kg marginal, räcker det?

Det är porös lättbetong i väggarna, Använder träskruv 6x60 mm.

Bör jag stadga upp konstruktionen?

Lite bilder:
Ett träinnertak som delvis är installerat med en synlig konsol som vilar mot väggen och håller upp en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena sidan. Regel 170x45. 4,25 m lång.

Halvfärdigt innertak med regel och konsoler i ett rum under omvandling till musikstudio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan.

Delvis färdigställt innertak i vardagsrum med synliga reglar och konsoler, redo för isolering med stenull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiga taket. Skall fyllas med stenull.

Delvis installerat innertak med träreglar och konsoler i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I profil.
 
Vikten från taket hamnar längst ut på konsolen. Längden på reglar gör att de rider på framkanten av konsolerna. Detta innebär att du får ett moment som ska tas upp av skruvarna i väggen. Lastens hävarm är ungefär lika som skruvarnas avstånd vilket innebär att draglasten i den övre skruven blir ungefär lika stor som vikten som ligger på konsolen. Alltså låg du på gränsen redan innan du upptäckte viktökningen. En enkel åtgärd är att du delar några mindre spikplåtar och petar in dom under regeln längst inne mot väggen uppe på konsolen. Då hamnar lasten närmare väggen och då minskar/försvinner momentet och därmed dragkraften i den övre skruven. Tvärkraften klarat skruvarna utan åtgärd.
 
Ok tack så jättemycket för svar!

Menar du att regelns nedböjning gör att den trycker på konsolernas yttre kant?

Vet att jag sågade regeln så nära rummets bredd som möjligt för att få kraften så långt in på konsolerna. Kommer inte ihåg exakt men regeln blev runt 1-5 mm kortare än väggen. Kan kolla mer exakt senare ikväll då jag inte är i lägenheten förrän då.

Blir det en nedböjning ändå? Skulle jag haft grövre regel?

/Jens
 
Och din lösning, menar du att regeln skall sväva över konsolens ytterkant? Förstår jag dig rätt då?
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Det är inga stora laster så regeln är absolut ok. Det blir lite av naturen att lasten hamnar långt ut på konsolen oavsett. För att undkomma detta brukar man ha ett mellanlägg som jag beskrev för att kunna styra var lasten ska hamna.
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Grymt! Tack för svar!
Kom på en till fråga. Om skruvarna klarar tvärkraften, vad är risken? Det jag är rädd för är att taket på något sätt åka ner. Kan pluggen åka ut? Eller liksom bryter pluggen igenom väggen neråt?

Om jag lägger in ett inlägg, bör jag inte skruva in den yttre skruven ända in? Så att regeln svävar?
/Jens
 
Eller menar du att regelns nedböjning riskerar att dra ut den översta pluggen något och att denna lilla utdragning gör att tvärkraften blir mindre och att konsolen plötsligt vilar på nedersta skruven? Och att det leder till att taket kan rasa in?
Tänker högt nu.
 
Konsolskruvarna klarar den vertikala tryckkraften från balken var och en för sig. Om du lägger ett mellanlägg under balken som beskrivits längst in mot väggen så har du ju eliminerat dragkraften på den översta skruven när balken böjer ner eftersom balkens undersida som du själv säger "svävar" ovanför konsolens ytterände.
Alternativet kan ju vara att göra konsolen vekare och mer följsam med balkens rörelser genom att fimpa av den sneda förstyvningsplåten på konsolen.
På bilden syns ju en av balkarna stagad av en 45x45 fastsatt i väggen hela vägen ner till golvet: det är ju optimalt.
 
Ok! Tack för svar!
Inser att jag hade stadgat upp regeln lite. Detta för att den inte skulle röra sig i sidled.
Träregel stadgad vid tak med metallkonsol och synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två 6 mm pluggar, kommer ej ihåg grovlek och längd på skruv.
Hjälper dessa? De tar väl lite belastning från översta skruven i konsolen?
Eller bör jag köra på spikplåten ändå?

Om jag gör det, är det bara att lossa skruvarna i konsolen något och sedan lyfta upp regeln och skjuta in spikplåten? Hur bred bör spikplåten vara?

/Jens
 
De skruvarna hjälper dessvärre inte till. Kör på en spikplåt, typ 60mm bred, dela den på mitten och lägg bitarna på varandra längst in mot väggen(y)
 
Plåtvinkeln behöver du egentligen inte ha eftersom regeln är låst i konstruktionen. Det som tipsats om tidigare handlar om att shimsa upp regelns ändar så lasten hamnar så nära väggen som möjligt. Den shimsen behöver inte vara bredare än regeln. Så vitt jag kan bedöma från bilderna tror jag dock inte att det behövs.
 
Tack för svar alla!

Lite tankar som uppstod. Blir verkligen dragkraften 48 kg på den översta skruven? Borde inte regeln styvhet ta upp lite av den? Är det inte så att om man hänger 48 kg i konsolens ytterkant så motsvarar det 48 kg drag i översta skruven? (Tänket högt nu, har verkligen ingen aning)

För regelns nedböjning kan väl inte vara såpass grov att hela dens vikt, plus resten av taket som konsolerna får bära upp, hamnar längst ut på konsolen?

Om det hade varit en stålbalk så hade väl ingen nedböjning skett tex. Då sker inget drag i pluggen. Jämfört med en gummibalk där extrem nedböjning sker. Då blir det maximalt drag. Borde inte regeln vara i mitten av dessa? Dvs att viss nedböjning sker, vilket gör att bara en del av de 48 kg hamnar på konsolens ytterkant?

Tänker högt nu, har ingen aning eller koll på detta. Bara något som slog mig!
 
Absolut så kan du använda regeln som mothåll med hjälp av skruvarna som sitter genom konsolen in i regeln.
Ditt exempel med gummibalken gör det hela väldigt tydligt. Samma princip gäller egentligen dina reglar bara det att nedböjningen blir väldigt liten. Med oändligt styvbalk och perfekt horisontella upplag blir det som du beskriver.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Absolut så kan du använda regeln som mothåll med hjälp av skruvarna som sitter genom konsolen in i regeln.
Ditt exempel med gummibalken gör det hela väldigt tydligt. Samma princip gäller egentligen dina reglar bara det att nedböjningen blir väldigt liten. Med oändligt styvbalk och perfekt horisontella upplag blir det som du beskriver.
Ok tack!
Vill bara fråga för att vara säker: Skulle du vara rädd att sitta under detta tak? Dvs som det är nu, utan spikplåtar under reglarna? Eller hade du varit säker först när du stoppat under dom? Finns det en risk att taket rasar in? Att översta pluggen dras ut? Eller gäller det tyngre konstruktioner?
 
Finns det någon anledning till att du valt konsoller och inte balkskor för att fästa reglarna i? Med balkskor får du inga problem med var kraften tar i väggen och du får ett dolt montage eftersom de inte sticker ner under reglarna.


0010148A.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.