Nu kan jag ha fel, men om Valentin slutar att betala avgiften till bostadsrättsföreningen. Så kommer bostadsrättsföreningen att få igenom en vräkning väldigt snabbt (de behöver bara delge Valentin, tror jag). Men även OM de skulle ha en skyldighet att delge andrahandshyresgästerna, så har en bostadsrättsförening gräddfil i rättssystemet. Skulder till en bostadsrättsförening hanteras med högsta prioritet i alla instanser.

Visserligen blir ju Valentin av med sin bostadsrätt då, men det borde gå att fixa med föreningen.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Intressant att de slutat betala hyra också ..

Borde han inte kunna stänga av el, och kanske tom vatten och värme mha. föreningen?
 
Det är stor risk att både värme- och vatten-stammarna försörjer alla lägenheter som ligger rakt under/över varandra samt eventuellt lägenheten intill.
I det brf-hus jag bott i så var det sex lägenheter som låg på samma stam (trevåningshus, två lgh/våning).
Vet inte hur det blev när det gjordes stambyte året efter vi flyttade.
Gällande värmen så gick det två stammar upp genom vår lgh, dessa två försörjde halva lägenheten var samt den som var rakt under & rakt över våran.
 
Det där hamnade nog lite fel?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det där hamnade nog lite fel?
Det tror jag inte? Demmpa påpekar att det kanske inte går att stänga av värme och vatten.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det här är så satans sjukt. Vilken panik killen måste ha...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det där hamnade nog lite fel?
Menar du mitt inlägg, det var en respons på Dan_Johansson’s inlägg angående eventuell avstängning av vatten/värme.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fast enklast är nog att bara stänga av elen utan att äventyra andra boende i huset. Är bara att ringa sitt elbolag. Ingen klarar sig utan el idag.

Men sicken soppa att hamna i som lgh innehavare. Lagen måste förändras på något sätt.
 
Eftersom kontraktet löpt ut borde han kunna hyra ut igen till kanske såna där killar med väst som kör dyra mutterspridare.

Men i överlag så är väll lagen utformad för att stå i hyresgästens favör, borde gå att snabbutreda och göra ett regelverk för andrahandsuthyrning.

För nötterna i Rosenbad vill ju öka rörligheten på bostadsmarknaden och då kan man inte ha det såhär där man riskerar att bli skuldsatt och utan hem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Menar du mitt inlägg, det var en respons på Dan_Johansson’s inlägg angående eventuell avstängning av vatten/värme.
Ja, jag ser det nu. Jag missade Dan's andra rad i sitt inlägg :). Dessutom är det ju inte ovanligt nu för tiden att inlägg hamnar fel sedan infinite scrolls införande...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Har haft två kollegor vars lägenheter kapats. Den ena var som de flesta andra och körde på by the book, gjorde anmälan och inväntade svar förening, hyresgästen, polis, kronofogdemyndigheten...Vill minnas kollegan förlorade 2 år av telefonsamtal, pappersarbete och närmare 200.000 kr (dubbla boendekostnader, avgifter kronofogdemyndighet och annat). Vad jag hörde tog den andra kollegan sig snabbt in i lägenhet och satte ut gästens tillhörigheter i sopsäckar och bytte lås direkt. Vad jag fick förklarat var att om inget annat står får man byta lås. Även om inte OK av förening, så var det enligt kollegan veterligen inget lagbrott utan möjligen brott mot föreningsstadgarna. Men han visste att då personen varken stod på kontrakt eller kunde påvisa tillträde lägenhet med nycklar, kan eventuell tillkallad polis stå och sura bäst de vill.

Hade jag hyrt ut idag hade jag sett till ha ryggen fri, dvs tillstånd från föreningen, sedan bett dem hjälpa med avtal. Men allra först hade jag ringt till el, stadsnät och andra leverantörer till min lägenhet och fråga om råd och annat om möjligt pausa avtal då det blockerar för andra leverantörer göra avtal lägenheten, eller om möjligt att jag betalar men att de inte levererar el eller annat. Det är i vart fall endast hyresgästen som skrivit kontrakt som har rätt göra ändringar elavtal och annat. Så skriv aldrig över rätten göra ändringar. Det är ingen mänsklig rättighet att ha ström, och det är få eller inga personer som orkar bo kvar i betongkaserner utan el ;)

Kort och gott, knyter du näven i fickan som min kollega och Valentin, så får man ingen tack, endast förlorad tid och pengar. Slår du näven i bordet och agerar direkt inom lagens ramar kostar det dig mindre. Slutligen att inte hyra ut alls utan att ta månadskostnaderna blir kanske när allt kommer omkring kanske det billigaste alternativet.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
E
Håller med. Se till att komma in i lägenheten och kasta ut skiten och byt lås.

Om det nu är så svårt att komma åt lägenhetskaparna lagligt, bör det väl vara lika svårt att sätta dit ägaren som tar tag i saken själv. I slutändan, vilket lagbrott görs? Inbrott i sin egen lägenhet? Näe, inte straffbart. Egenmäktigt förfarande? Nä knappast. Grejerna som står i sopsäckar i trappuppgången har jag aldrig sett tidigare...
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
E erkka skrev:
Håller med. Se till att komma in i lägenheten och kasta ut skiten och byt lås.

Om det nu är så svårt att komma åt lägenhetskaparna lagligt, bör det väl vara lika svårt att sätta dit ägaren som tar tag i saken själv. I slutändan, vilket lagbrott görs? Inbrott i sin egen lägenhet? Näe, inte straffbart. Egenmäktigt förfarande? Nä knappast. Grejerna som står i sopsäckar i trappuppgången har jag aldrig sett tidigare...
Egenmäktigt förfarande / olaga intrång är två fullt tänkbara scenarion. Det här med besittningsrätt ställer till det för många!
 
Men hur ska "hyresgästen" visa att han har rätt att bo i lägenheten?
Inget giltigt kontrakt - grejerna ute i trappen och inga nycklar.
Någon har tagit sig in i en lägenhet som han ockuperade och ställde ut hans grejer i trappuppgången.
Om Valentin är på jobbet under samma tid som missgärningen görs så.... :thinking:
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.