J Jarlsgård skrev:
[bild]
Flyttade trappan och tycker själv flödet blev bättre i huset. Rent krasst så hade jag nog själv flyttat in trappan hela vägen till ytterväggen för att få till lite mer väggyta i allrummet. Sen hade jag nog haft viloplanet lite högre upp, så första trappan varit längre än den andra för att kunna dra nytta av förvaringen lite bättre (läs bättre takhöjd under viloplanet)
Det här var ett intressant förslag. Hallen blir ju så mycket rymligare! Men jag gillar inte att man måste gå in i arbetsrummet från vardagsrummet och inte heller att det blir en dörr till badrummet mitt från allrummet. Det är kanske något jag skulle kunna prioritera bort om det i det stora hela blev bättre. Varför tror du att det blir bättre flöde?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I så små rum som 3-5 kvm badrum och KLK brukar man låta dörrarna gå utåt för annars blir det så mycket golv- och väggyta som blockeras av dörren att det blir svårt att inreda dem.
Anledningen till att jag satte dörrarna inåt är för att inte stå i vägen för dörrarna till de andra rummen när de öppnas. Jag antar att jag får avväga vad som är viktigast när jag tittar på det mer i detalj. Tack för tipset!
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är lite nyfiken på syftet med indragningen av fasaden i översta hörnet till vänster på bottenvåningen. Hur ska det se ut utifrån? Vilken stil ska det vara på huset? Vad har ni tänkt att bygga i för material?
Det finns inget mer syfte än att jag inte behöver det utrymmet på bottenvåningen och jag vet inte hur det kommer att se ut utifrån. Hittills har jag mest fokuserat på husets insida. Stilen på huset är inte bestämd ännu, men förmodligen mer åt det moderna hållet, med putsad fasad. Jag ska absolut följa ditt råd och komma igång med de andra funktionerna i Roomsketcher snarast! Tack för alla dina synpunkter, jag tar med mig dem i mitt fortsatta arbete med planlösningen!
 
O olofh skrev:
Spontant säger jag snålt med fönster. Vardagsrummet på bottenvåningen tror jag kommer upplevas mörkt med bara det lilla fönstret på långsidan. Ev köket också faktiskt. Och jag vill i alla fall ha två fönster mitt (de vuxnas) sovrum för att få in ljus.
Ja det var min man som tyckte att vi skulle snåla såhär med fönster, så jag är glad att du bekräftar min uppfattning att det blir för mörkt!
 
Hade jag ritat lite bättre så hade flödet som jag menade på visat sig bättre :crysmile: Tänkte mest att man då kunde ha en ingång till köket från hallen och på så vis sluppit springa igenom hela huset varje gång :)

Gjorde om mitt förslag lite och bytte ut trappan mot en L-trappa.

Vilplan är skönt om man är trött av sig, samt att den är barnvänlig ifall att barnen skulle trilla ner (men de ska dem ju inte göra ;)) Annars tycker jag själv att det mest är meckigt. Vi har det i vårat hus och jag tycker dels att den är utrymmeskrävande (tar upp ca 7m² golvyta), dessutom är den opraktisk att bära upp saker för. Det krävs att den är såpass stor att man vrida runt på vilplanet. Vår mäter 2.25m på bredden så nu när vi renoverar måste vi lyfta gipsskivor över handledaren, samma soffor. Precis att sängar går upp osv.

Värt att fundera på :)

Översiktlig planritning av en våning som inkluderar kök, hall, WC, sovrum och badrum med mått och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Jag blev lite inspirerad av föregående inlägg och har funderat mkt på att botten- och övervåningen är olika, så jag gav mig på att göra ett inspirationsförslag med samma "form" på båda. Jag har även tagit hänsyn till en del tidigare kommentarer och tillgänglighetskrav. Hoppas det kan ge lite idéer...:)
Ritning av hus med enhetlig form på två våningar, inklusive mått och möblering, med fokus på tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med enhetlig design på båda våningar, inkluderande möbler och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Tusen tack för era förslag, Jarlsgård och Gammelnörden! Själv har jag blivit lite låst i min egen skiss men ni hjälper mig att tänka vidare. Imponerande hur snabbt ni kommer fram till nya lösningar!

Jag har mycket att fundera på, men den fråga som gnager i mig mest just nu är: tycker ni att en trappa vänd mot vardagsrummet inte funkar särskilt bra? Varför?

Jag håller absolut med om att flödet blir bättre när man har en öppning från hallen direkt till köket såsom ni har ritat, men detta skulle man ju egentligen också kunna åstadkomma med trappan vänd mot vardagsrummet. (Jag har länge varit förtjust i denna idé så jag har svårt för att överge den nu.)
 
Gammelnörden
Anledningen till att jag vände trappan åt hallen är dels för att utrymmet under trappan ska kunna användas som ett utrymme för förvaring relaterat till hallen. Det är också praktiskt med närheten till tvättstugan när man tar tvätt från övervåningen dit och tillbaka. Samt att jag tänker mig att trappan är öppen med trappräcke mot hallen och därmed får hallen att kännas lite luftigare och kanske t o m få lite ljus från övervåningen. Förhoppningen är också att störande ljud från allrummet på övervåningen inte hörs lika bra till vardagsrummet. Samt att man inte råkar krocka med dörren till badrummet på övervåningen när man kommer upp för trappen.
Det är väl en fråga om prioritering, estetik framför praktiska argument, rent byggnadstekniskt kan trappen spegelvändas eller vändas helt.
Bilden visar hallen som om man står vid ytterdörren och tittar in. Bortse gärna från frånvaron av övervåning och hur knäppt det ser ut med trappen som försvinner upp i ingenting...;) (Förslagsvis skulle barnen kunna ha varsin krok "i tripp trapp trull" på väggen mot trappan, som på Carl Larsson-gården?!)
Visualisering av en hall med öppen trappa som leder uppåt, planerad för ljus och funktionellt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

edit: ps. kom på att i händelse av brand under natten och man måste utrymma från övervåningen, kanske det känns säkrare att ha närmre till ytterdörren från trappen när man väl tagit sig ner? ds.
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Kan det vara smidigt att ha dörren till uteplatsen från vardagsrummet istället (men fortfarande närmast köket)?

Dels får man en lite mer avskild frukosthörna, dels slipper man att bordet i köket är i vägen när man ska gå ut på uteplatsen, dels förbinder det vardagsrummet och uteplatsen på ett sätt som jag tänker är positivt om man vill umgås både ute och inne.

Det blir ytterst marginell skillnad i avstånden mellan köksdelen och uteplatsen och man frigör den yta där dörren idag är till att ställa saker längs (t.ex. en avlastningsbänk som kan fungera som serveringsbänk).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är plågsamt irriterande i långa loppet att ha inåtgående dörrar i utrymmen som garderob, wc och förråd. Wc på övervåningen hade jag skippat. Trappen i din skiss ser helkonstig ut, de förslag du fått är bättre.
 
Hej igen, nu är jag tillbaka med en ny skiss! Jag har inspirerats av era kommentarer och framför allt tänkt på att förbättra flödet och trappans placering, som ni fick mig att inse inte kändes helt rätt i den första skissen. Ursäkta att jag ger er en grovskiss igen, utan exakta mått och fönster, men jag är så ivrig att höra vad ni tänker i det stora hela om den nya planritningen. Tack för att ni tar er tiden att hjälpa mig! Alla kommentarer välkomnas, stora som små! :)

Grovhandskiss av en planritning för ett hus med märkningar för vardagsrum, kök, arbetsrum och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av ett hus med fyra sovrum, två badrum, trapphus och stort allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
77% bättre än ursprunget!
 
  • Gilla
Husnybörjare
  • Laddar…
Tänk på att WC i bottenvåningen måste vara tillgänglighetsanpassat och ha dusch! Är inte säker på att du lyckas med det om den är så långsmal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan det vara värt att avvara lite väggyta i köket för att få en dörr direkt från entrén till köket?

Man slipper omvägen om vardagsrummet med matkassar eller när man ska öppna för gäster och får också bättre uppsikt över vem som kommer (oavsett om det är en familjemedlem man vill säga hej till eller när barnen blir större och man gärna vill ha koll på vem de tar med sig hem).

Plus att jag tror att dt gör känslan av planlösningen luftigare.
 
  • Gilla
Husnybörjare
  • Laddar…
Jag hade också övervägt att ha mer öppet runt mellan entré, trappa och vardagsrum istället för väggar överallt.
 
  • Gilla
Husnybörjare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.