Hej! Vi har nyss köpt ett litet sött trähus från 1900-talets början på Gotland och det första vi ska gör är att installera badrum. Det finns nyanlagd trekammarbrunn på tomten. Inför detta vill vi ha en arbetsbeskrivning gjord enligt rådande bygg- och våtrumsregler för att inte gå på pumpen och överraskas av fuskrelaterade fel i efterhand. Vem ska man anlita för att göra en byggnadsbeskrivning enligt AMA-reglerna. Antar att vi sedan skickar denna arbetsbeskrivning till olika entrepenörer för offert.
 
Jag har inte mycket erfarenhet på området. Men jag har skrivit att arbetet ska utföras enligt hus-ama om inte annat utryckligen överenskommits. När det gället våtrum skulle jag även refa till lämplig branchstandard för det. En detaljerad byggbeskrivning skulle jag inte ta fram.
 
OK. Det underlättar ju en hel del om inte en detaljerad arbetsbekrivning måste upprättas.
 
Du bör ha med att arbetet skall utföras i enlighet med regelverket från BKR (om det gäller kakel/klinkers.) eller GVK om det gäller plastmatta. GVK reglerna fungerar även som en konkurrerande branschstandard för kakel o klinkers.

Och det bör även stå att VVS skall utföras i enlighet med reglerna i säkert vatten.

Sedan kan man som överkurs också begära att firman skall vara certifierad av ex. BKR och säkert vatten. Det finns många seriösa firmor som följer reglerna utan att vara medlemmar i certifieringen (kostar pengar), och det finns många oseriösa firmor som är med, men helt struntar i att följa reglerna.

Alla dessa regelverk finns att ladda ned, och de är lättlästa. Typ 20 sidor BKR och något liknande för säkert vatten. Oavsett vad du har i avtalet så bör du läsa in dig själv på reglerna. Det är som sagt väldigt vanligt att firmor fuskar.

Utöver branschreglerna måste man följa monteringsanvisningarna från resp. materialtillverkare. Framförallt tätskiktstillverkarens anvisningar bör man själv ha koll på också. Men det finns anvisningar att följa från gipsskivetillverkare (ex. skruvavstånd), från skruvtillverkaren, från tillverkaren av rörkopplingar (hur många varv skall man spänna en mutter till en klämringskoppling av just det fabrikatet...) osv.

BKR certifieringen har två moment, dels skall firman vara certifierad, handlar om att de skall ha en viss kvalitetsuppföljning osv. Dels skall den som faktiskt monterar materialet i badrummet vara certifierad, och den certifieringen är kopplad till ett bestämt fabrikat av tätskikt. Certifieringen gäller alltså bara för ett fabrikat.
 
Tack! en hel del att tänka på således och en del att fundera över.
Ska läsa in mig på BKR, GVK och Säkert vatten. Firmorna jag ämnar anlita bör vara cerifierade upp över öronen, men som du säger, det kanske inte alltid är en garanti...
 
Bästa sättet att få tag på bra hantverkare är via kontakter. Kolla med släktingar, kolleger osv. Räkna med att en bra hantverkare har en lång kö, och kan oftast inte ange en exakt tid för när det blir din tur. Utan mer "Först skall jag bygga en veranda åt Olssons, sedan ett badrum hos Kalle, och så en villa i XXX-stad...". De bättre hantverkarna är lika petiga med att välja sina kunder som du är att välja hantverkare, räkna med att behöva redogöra för vem som rekommenderade hantverkaren. De tar inte kunder som råkar hitta firmanamnet.
 
Bra poäng! har några bekanta i trakten som just gått genom stora renoveringar. Får höra med dem.
 
BirgitS
Det är bra att använda Hantverkarformuläret som är framtaget av branschen och Konsumentverket som grundavtal.
 
Tack! Formuläret nu nerladdat och sparat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.