Hej!

Har nyligen köpt ett hus från 1969, huset är i bra skick men det som oroar mig lite är vinden.
Taket las om för 4 år sen men dem la inte ny råspont utan bara papp läkt betongpannor på plyfan som sitter på takstolarna.

Fuktig varmluft inifrån huset tar väl sig upp antar jag och bildar kondens. Har läst en hel del här och jobbar själv som snickare men just detta har jag aldrig pysslat med, Dvs få bot på en fuktig kallvind.

Vad tror ni är bäst att göra?
Kommer måla om alla innertak i huset och då även foga takvinklarna för att täta.
Funderar även på att lägga åldersbeständig plast under isolering i vindsbjälklaget.
Vad tror ni?
Ska man sätta dit en avfuktare av något slag eller ?

Plyfan är rätt mörk, har ju suttit i snart 50 år.

Ska nämna också att det satt en oljepanna i huset tidigare men sedan 2005 är det bergvärme. Originalfönsterna sitter kvar.
Ska se över frånluften i våtutrymmena och se till å vädra ofta.

Tacksam för förslag på bästa lösningen.
 
  • Mörk plyfan på vinden med isolering i bruna säckar och träbjälkar, tecken på ålder och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme med synliga takstolar, isolering och plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt och ojämnt träbjälklag på en kallvind som visar tecken på åldring och potentiell fuktproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vindsbild där plyfan syns under takläkten, indikerar möjliga renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte det där ser så hemskt ut faktiskt, snarare tämligen normalt. Så länge det inte blir jättefuktigt, typ så det nästan droppar vatten från undertaket så skulle jag inte vara orolig. Sätt in en hygrometer för att hålla koll på fuktigheten under dom kalla månaderna.

Fuktgenomslaget man ser på sista bilden, vid takstolen, verkar vara något tidigare läckage ovanifrån. Så länge det är torrt nu så skulle jag inte oroa mig för det heller.
 
Okej. Jag ska kolla över allt och se att det är torrt, täta vindsluckan och lägga upp en hygrometer så jag kan hålla lite koll.

Tack för svar!
 
Det där ser ut precis som våran vind gjorde före takbytet.
Vi valde dock att byta undertaket till ny råspont.

Höjer ett varningens finger för att sätta utdragsfläktar i badrum/toa via de där rören.
Våra var identiska och gav problem med rinnande kondens invändigt, då de var för långa och för dåligt isolerade. Vi tog istället upp nytt hål ovanför badrummet till ny takhuv och monterade kanalfläkt.
 
Det där ser inte så farligt ut, men har du verkligen tänkt till om du tänkt sätta upp en vanlig kondenserande avfuktare på en kallvind?
Den kommer inte plocka bort mycket fukt iom den låga temperaturen, dessutom kommer det ju tillföras ny fuktig luft.
Det finns avfuktare just för kallvindar, vill du verkligen få ner RF på kallvinden rekommenderar jag inte en kondenserande avfuktare.

Börja som du tänkt med att först mäta RF och täta det du tänkt täta och utgå ifrån det.
Lycka till!
 
Hej, tack för svar. Ja jag börjar så som jag tänkt och håller lite koll!
 
Var uppe idag igen och kikade. Isoleringen ser fin ut när jag lyfter och kikar lite här å var. Kunde varit tätare runt rören för köksfläkten med mera. Men plyfan stör mig verkligen.. Borde jag tvätta den med något medel eller skrubba med borste? Spelar de någon roll?

Har inte köpt någon hygrometer men ska göra det nu, är det någon som har tips på en bra sådan?

Bifogar 3 bilder. Ser ju inte jätteskoj ut men kanske ser värre ut än vad det är. Kände med kniven lite här å där och det var inte mjukt någonstans.

Tycker det ser värre ut på dem här bilderna men de kan väl knappast ha hänt så mycket på några veckor?
 
  • Under tak med synlig isolering, träreglar och fläktrör, missfärgning på plyfan som kan tyda på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takisolering och träreglar under tak med synlig mögeltillväxt och fuktmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av plyfa med mörka fläckar och ojämn färg som indikerar möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu är det väl tyvärr som det kan hålla på om det är varm fuktig luft som läcker upp på vinden när det är kallt ute. Det räcker att du håller på öppnar luckan och kollar för att det ska komma upp massor med fuktig luft.

Du vill helst ha en mätare som du kan läsa på digitalt på avstånd. Det finns massor med olika, om du inte vill mecka så kan du köra denna exempelvis https://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR502/36-5158
 
Okej tack. Slänger upp en hygrometer sen håller jag de stängt upp dit. EV. Lägger jag en frigolitskiva på vindsluckan för att täta.

Hur bör jag förbättra ventilationen på bästa sätt för att förhindra mer påväxt på vinden?
Som jag förstått så är det ingen fara med lite mögel på vinden sålänge man har bra ventilation inomhus.

Vårt hus har väl knappt ventilation alls med tanke på bergvärme och ingen eldning längre.

Har tilluftsventiler i alla rum i källaren och en manuell fläkt i badrummet samt en tallriksventil i gäst WC.
Funderar på att sätta in spaltventiler eller ”vanliga ventiler” i väggen. Vad tror ni?

Tack för svar!
 
Det svåra med att mäta just detta är att du kan ha ok RF på vinden, men det som händer om varm fuktig luft läcker upp är att den kondenserar direkt mot den kalla sponten. Detta ser du inte genom att mäta RF.

Jag har ungefär samma lösning och problem som dig, jag har satt in fläkt som går på lågvarv i badrum, tvättstuga samt kapprum. Så jag vet först i vår när jag inspekterar vinden om det har hjälpt eller inte. Innan hade vi endast en manuell fläkt i wc.

Jag tror du inte får det tillräckligt tätt i luckan med frigolit. Hur ser luckan ut idag? Jag har tagit en plastbit som jag skärt ut och kört silvertejp och tätat runt. :cool:

Sen är värmeläckage upp på vind inget dåligt i detta hänseende, problemet är fuktig luft, vilket varm luft ofta är. Så satsa på täta luften, inte försöka isolera bort problemet.
 
Ok, vi har också bara en manuell fläkt i badrummet. Satte du in en ny till dem befintliga rören bara då eller? gaia skrev ju här ovan att han fick problem med kondens då, borde väl vara tämligen lugnt sålänge rören på vinden är isolerade väl?

Kan du rekommendera en fläkt?

Jag har änsålänge bara lagt lite drevisolering på ovansidan av takluckan längs kanterna. Det är en gammal trälucka. Typ 45mm tjock.

Kanske ska tejpa runt på insidan också?
Hur menar du med plastbit?

Plasten under iso är de ju garanterat små hål på här å var men de borde inte göra så jättemycket?
 
Vi köpte en villa från 60 talet med en råvind som hade lite mörka fläckar, inte i närheten av er mängd men ändå synligt. Bevakar kontinuerligt med hjälp av en mätare från konrad samt kontroll direkt mot träet med en fuktmätare med metallstickor.
Anticimex hade fungicidbehandlat innan vi flyttade in. Samt hade föregående ägare gjort endel åtgärder för att hindra den fuktiga luften att nå vinden, bytt ut spotlights till sådana fuktkåpor och förbättrat fogning. Det vi även gjort är att vi begränsat genom att inte använda duschen på överplan, den har dels dålig fläkt samt ligger väldigt nära vindsluckan. Vi har installerat ett duschutrymme i källarens tvättstuga med helt andra förutsättningar.
Det har sedan dess inte ökat spridningen iaf.
 
T Tegelvillan69 skrev:
Ok, vi har också bara en manuell fläkt i badrummet. Satte du in en ny till dem befintliga rören bara då eller? gaia skrev ju här ovan att han fick problem med kondens då, borde väl vara tämligen lugnt sålänge rören på vinden är isolerade väl?

Kan du rekommendera en fläkt?

Jag har änsålänge bara lagt lite drevisolering på ovansidan av takluckan längs kanterna. Det är en gammal trälucka. Typ 45mm tjock.

Kanske ska tejpa runt på insidan också?
Hur menar du med plastbit?

Plasten under iso är de ju garanterat små hål på här å var men de borde inte göra så jättemycket?
Med plastbit menar jag att jag klippte ut en form som passade bra i hålet, såndär plast man annars tätar med. Jag körde på en fresh intellivent p, annars funkar nog en pax bra. :)

Jag har frånluften direkt utanför huset via väggen så inga rör upp i vinden.

Kan vara en god idé att kolla att den frånluft du har i badrummet går via ett isolerat rör upp på vinden och ut genom taket. I värsta (eller bästa för då vet du orsaken) så slutar det på vinden. :D
 
Okej då förstår jag.

Den äldre paxfläkten vi har nu går ut på taket via vinden. Rören är isolerade(tycker det ser bra isolerat ut). Men de läcker väl upp varmluft lite här å var genom tak å allt möjligt antar jag.

Ska höra med någon ventilationskunnig om jag bör byta rören också.
 
Du behöver nog inte byta nå rör skulle jag tro. Men en fläkt som går hela tiden behöver du nog ha.

Sånt här är ganska jobbigt att få till. Har du nån murstock i huset, uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.