Hej! Jag har funderat länge på hur jag vill ha det i mitt nya 2-planshus som planeras byggas och känner mig nu redo att ta emot era kommentarer på den planlösning jag skissat fram. Vi är en familj på två vuxna och tre små barn som hoppas bo där i många år. Detta blir vårt första hus och jag känner mig fortfarande ganska osäker på mycket. Därför hade jag uppskattat att få höra era tankar kring skissen innan ritningen bearbetas vidare. Stort tack på förhand till er alla!

Entrévåning:
Skiss av entrévåningen i ett planerat 2-planshus, inkluderar kök, vardagsrum, arbetsrum, badrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Skiss av övervåning i ett 2-planshus med dimensioner för sovrum, allrum, hall, badrum och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skissen verkar vettig. Ser inte någon uppenbar miss när det gäller funktioner. Förråd finns. Toalett på båda planen. Sociala ytor. Bra yta på köket som ändå kommer bli rummet där ni spenderar mest tid. Ser inget teknikutrymme men förutsätter att det är med i era tankar.

Några punkter att jobba vidare med.

Entrén.

Ni skall bo med tre barn och deras vänner. Finns det plats för 20 par skor och lika många uppsättningar ytterkläder innanför dörren?

Det kommer inta vara så hela tiden när ni bor i huset, men med tre barn kommer det att vara er vardag under någon del av tiden.
Tag lite höjd för det. En hall på ca 4m2 med tre dörrar rymmer inte många anländande personer samtidigt. Även med er fem som bor i huset kommer någon stå och trampa utanför när ni alla kommer hem efter en biokväll med familjen.

Barnen med sina horder av tonårsvänner kommer gå rakt in med skorna. Inte för att de tror att det är okej utan för att det helt enkelt inte får plats med mer än tre personer som står på knä och knyter av sig skor samtidigt.

Kan bli bättre med en groventré in i tvättutrymmet. Problemet med det är att utrymmet inte räcker där heller och alla vännerna kommer gå in genom samma dörr.

Skissa på om det går att slå ihop entré och hall och fördela om ytorna bad och tvätt.

Trappan.

Plus för att den inte börjar i hallen. Hur logiskt det än är på många sätt är det många som inte gillar att behöva kliva över tonåringarnas skohögar för att ta sig upp för trappan.

Nackdelen är förstås att den som kommer hem och av olika orsaker vill ta sig upp till sitt rum utan att väcka uppmärksamhet måste paradera genom vardagsrummet.

Av samma skäl är det inte optimalt att trappan går direkt från vardagsrumet t allrummet på övervåningen. Anledningen att ha ett reservvardagsrum är i min föreställningsvärld att ungdomar skall kunna stoja med vänner utan att störa. Med trappans placering stör det lika mycket då ljud knappt dämpas mellan rummen.

Har ni andra tankar om användningen så är min invändning förstås helt fel.

Kök och vardagsrum tror jag inte är några fasta planer enligt skissen. Är lite för rakt på sak som det ser ut. Har inga råd när det gäller det då era personliga preferenser betyder så mycket mer än mina i ert hus. Som hantverkare och praktiker tenderar jag att rita trist av helt andra orsaker. Utgår från såna urbota tråkiga realiteter som avloppsstammar och ventilation istället för design.

Planera för kamin eller annat nöduppvärmningssystem. Ett skorstenschakt är svårt att få till efter att huset är byggt. Även om ni inte tror att ni skall ha en eldstad kan mycket ändra sig med tiden. Finns det då förberett sparar ni massor.

Mvh Findus
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Svårt att ge relevanta synpunkter när det inte finns några fönster utsatta på ritningen.
 
Jag håller med om hallen. Jag gillar en stor hall, man ska få plats med allt möjligt bråte utan att behöva sortera och springa runt och plocka hela dagarna.
 
Mina reflektioner är följande

Hall: en tambur lösning är en helkass lösning. Har själv detta och det räcker med 4 par skor o sen är det kaos. Om ni nu är totalt 5 personer så hade jag sett till att få till en större entré dels med bra stuva undan förvaring (som du har ritat in) men även en vägg utan något alls där man även får plats med sittbänk om man vill.

Tvätt: den är inte pytteliten men jag tycker man rent generellt är för snål med detta utrymmet när man bygger. Så någon kvm till där hade absolut inte skadat!

Kök: kommer ni ha ett separat mat/frukostbord här eller kommer ni äta i "matsalen"? Formen på köket gör det ganska svårmöblerat och även om det blir gott om bänkyta så är ett avlångt kök inte alltid det mest optimala. Sen undrar jag om det finns en anledning till varför kökets yttervägg inte livar med resterande hus? :)
En till sak är att som det är nu så måste man gå från parkering in i hallen, sen runda trappa igenom vardagsrum innan man kommer in i köket. En ganska lång väg om man storhandlat.

Ovanvåning:

Badrum: badrummet har en väldigt opraktisk form. Ju mer fyrkantigt man kan få ett badrum desto mer lättmöblerat brukar det vara. Det upplevs dessutom som större med den formen än avlångt.

Behövs det en till wc där uppe?


I övrigt tycker jag grundkonceptet ser bra ut.. Med lite ommöblerande/omprioriterande så tror jag absolut att det kan bli en bra planlösning. :) i mångt och mycket så tror jag faktiskt att det är trappans placering som ställer till det mycket.

En sista reflektion är klädkammarna där uppe. Nu ska sägas att hav förespråkar gott om förvaring så det gör mig fanimej glad i själen att se någon som verkligen tänker på detta. Dock är de flesta väldigt små och en liten klädkammare bidrar inte med mycket dessvärre. Har själv en som mäter 1.3x1.2 och den är helt meningslös.. Man får inte in någonting och det blir kaos på nolltid. Så på ovanvåningen funderar jag på om det helt enkelt inte varit bättre att ta bort klk vid sovrummen och istället ha garderober infällda i sovrums väggarna?
 
  • Gilla
Husnybörjare
  • Laddar…
Här har du en bra stor hall, rejält tilltagen och så ett litet kapprum vid sidan där man kan ha grejer också.
riddersholm-2018-plan1.png
 
Ritning över två våningsplan i ett hus med flyttad trappa för bättre rumsligt flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade trappan och tycker själv flödet blev bättre i huset. Rent krasst så hade jag nog själv flyttat in trappan hela vägen till ytterväggen för att få till lite mer väggyta i allrummet. Sen hade jag nog haft viloplanet lite högre upp, så första trappan varit längre än den andra för att kunna dra nytta av förvaringen lite bättre (läs bättre takhöjd under viloplanet)
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Svårt att ge relevanta synpunkter när det inte finns några fönster utsatta på ritningen.
Min man och jag tycker olika om fönstersättning och vi har inte en tydlig bild av hur vi vill ha det än. Vi behöver tänka igenom det här mer, men här kommer samma skiss som i mitt första inlägg fast nu med fönster:

Entrévåning:
Skiss av husplan med möbler och fönster, inklusive måtten på varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåning:
Ritad planlösning av en entrévåning med markerade rum och fönster, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan också tillägga att vardagsrummet ligger i söder, köket i västerläge.
 
BirgitS
I så små rum som 3-5 kvm badrum och KLK brukar man låta dörrarna gå utåt för annars blir det så mycket golv- och väggyta som blockeras av dörren att det blir svårt att inreda dem.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Huset är ca 200kvm. Ska ni bygga på totalentrepenad så hamnar ni säkert kring 200x22 = 4.4M för bara huskroppen. Lägg till byggherreavgifter på 0.5M, garage 0.25M, Trädgård 0.5M och Tomt Så hamnar ni på runt 5.75M + Tomt. Så ni har koll på kostnaderna.
 
Gammelnörden
Jag är lite nyfiken på syftet med indragningen av fasaden i översta hörnet till vänster på bottenvåningen. Hur ska det se ut utifrån? Vilken stil ska det vara på huset? Vad har ni tänkt att bygga i för material?
Den typen av trappa som är ritad hade jag gjort om den var placerad mot en fasad och skulle ha fönster i viloplanet, men placerad mitt i så behöver den inte vara så avlång och då skulle man kunna få mer plats för en rymligare hall om man slår ihop entré och förråd och gör förvaring under trappen t ex.
Jag skulle föreslå att ni placerar ut "inredning" i badrummen för att få en tydligare bild om det verkligen funkar praktiskt med storleken på utrymmena, samt tillgängligheten på bottenplanet. Samt vänder dörrar rätt för att se vilka som blockerar andra dörrar mm. Jag skulle tänka en vända till på fönstersättningen dels för att jag tror att det blir mörkt i vissa delar av huset som hallen på bottenvåningen och trappen och hallen på övervåningen. I övrigt håller jag med tidigare inlägg, i synnerhet angående inbyggda garderober mellan sovrummen istället för små separata garderober.
Jag gissar att ni använder Roomsketcher och kan verkligen rekommendera att inreda färdigt och gå igenom huset i 3D för att få en känsla för flödet i huset. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Husnybörjare skrev:
Min man och jag tycker olika om fönstersättning och vi har inte en tydlig bild av hur vi vill ha det än. Vi behöver tänka igenom det här mer, men här kommer samma skiss som i mitt första inlägg fast nu med fönster:

Entrévåning:
[bild]
Ovanvåning:
[bild]
Jag kan också tillägga att vardagsrummet ligger i söder, köket i västerläge.
Spontant säger jag snålt med fönster. Vardagsrummet på bottenvåningen tror jag kommer upplevas mörkt med bara det lilla fönstret på långsidan. Ev köket också faktiskt. Och jag vill i alla fall ha två fönster mitt (de vuxnas) sovrum för att få in ljus.
 
Många bra synpunkter, lägger till: Altandörr i vardagsrum/matsal? Det rummet känns oerhört instängt, det bör vara ett fönster mitt emot entrédörren.
 
  • Gilla
Husnybörjare och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Trappan.

Plus för att den inte börjar i hallen. Hur logiskt det än är på många sätt är det många som inte gillar att behöva kliva över tonåringarnas skohögar för att ta sig upp för trappan.

Nackdelen är förstås att den som kommer hem och av olika orsaker vill ta sig upp till sitt rum utan att väcka uppmärksamhet måste paradera genom vardagsrummet.

Av samma skäl är det inte optimalt att trappan går direkt från vardagsrumet t allrummet på övervåningen. Anledningen att ha ett reservvardagsrum är i min föreställningsvärld att ungdomar skall kunna stoja med vänner utan att störa. Med trappans placering stör det lika mycket då ljud knappt dämpas mellan rummen.

Har ni andra tankar om användningen så är min invändning förstås helt fel.
Jag bestämde mig för att placera trappan just där för att man inte ska kunna smyga sig upp eller ner utan att passera vardagsrummet. Det som du ser som nackdel, ser jag som fördel ;). Jag tänker att det blir lättare att hålla koll på barnen, särskilt när de blir tonåringar. Men jag förstår ditt synsätt också. Vad gäller ovanvåningen, tycker du att det hade varit bättre om allrummet och sovrum 4 fick byta plats? Då hade ju allrummet blivit lite mer avskilt i alla fall och barnen hade kunnat stoja mer där, men samtidigt kanske det inte hade använts så mycket eftersom det då ligger avsides och blir inte en öppen social yta på samma sätt.

Jag tackar dig för alla dina råd! Det är så mycket som ska tänkas på, hallen måste jag absolut fundera vidare kring som du (och andra) skriver.
 
J Jarlsgård skrev:
Mina reflektioner är följande
Kök: kommer ni ha ett separat mat/frukostbord här eller kommer ni äta i "matsalen"? Formen på köket gör det ganska svårmöblerat och även om det blir gott om bänkyta så är ett avlångt kök inte alltid det mest optimala. Sen undrar jag om det finns en anledning till varför kökets yttervägg inte livar med resterande hus? :)
Tack så mycket för alla dina reflektioner!

Jag tänker att vi ska ha ett frukostbord i köket (för mindre måltider, kaffe, spela kort, en myshörna kanske) och ett större bord i vardagsrummet (för större gemensamma måltider och gäster). Min idé är att båda borden används regelbundet men hur det blir i verkligheten är svårt att förutse.

Ja, det blir ett avlångt kök, men jag hade tänkt att placera alla de viktigaste kökselementen i L-et (rakt nedanför ”matsalen”) och längst ut till höger i köket skåpen som jag sällan behöver öppna (men som ändå är bra att ha). Kökets yttervägg sticker väl ut just för att jag ville ha den där myshörnan samt skyddad uteplats.

Jag funderade också på att ha en infälld garderob som du nämner men bestämde mig i stället för en klädkammare utanför sovrummet eftersom det alltid finns mycket som måste läggas undan som inte tillhör ett visst sovrum, t ex leksaker, filtar, väskor och annat ”gemensamt”. Men jag kanske ändrar mig igen.

Det kändes lite tufft att läsa att du tyckte att det är trappans placering som ställer till det mycket :sweat:. Jag har nämligen funderat så mycket kring just trappan och det är nästan den som fått diktera allt annat. Jag ville att de båda våningarna skulle kännas mer sammanbundna och att vi tvingas se varandra i familjen. Jag får helt enkelt fortsätta fundera på om det här verkligen var den optimala lösningen. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.