A alfista skrev:
Trevligt med den är att den inte behöver nolla. Känslan är inte direkt "premium" (inte priset heller förstås) och åtminstone med de LED-lampor jag testat den så är beteendet inte så linjärt som jag hoppades på. Summan för mig är att den duger, vettigt pris, enkel att installera och funkar hyfsat.
Tack för input! Vet du om den passar i Elkos ramar för två eller tre strömbrytare?
 
F fireon skrev:
Är det rimligt att dimrar inte är LED-anpassade i en nyproducerad bostadsrätt i oktober 2018?

Dimrarna är tillval á 1326 kr per st. Tillvalskontraktet nämner inte modell eller funktion av dimmer. De har satt in Elko 315 GLE dimrar förutom i badrummet där det sitter en Elko 314 GLED som är LED-anpassad då badrumsbelysningen (LED) som entreprenören har installerat inte fungerade (!) med 315 GLE.

Eftersom LED är de enda ljuskällorna som i praktiken går att köpa och som i framtiden kommer att säljas tycker jag att det känns oerhört märkligt att man 2018 sätter in dimrar som inte är framtidssäkrade och LED-anpassade.

Det ska nämnas att jag endast använder ljuskällor som har dimmer-stöd och att de mestadels fungerar helt ok med 315 GLE. Problemet är att de vid fullt ljuspåslag blinkar och ger disco-belysning innan man vrider ner igen. Sen är jag ju även rädd för att framtida lampor man köper inte kommer att fungera tillfredsställande med dimrarna, dvs att de inte är framtidssäkrade.

Projektet upphandlades av entreprenören under 2016 och det har ju hänt en del gällande LED och ljuskällor sedan dess men detta har så vitt jag förstår varit välkänt. Tillvalen gjordes för ca 12 månader sedan. Är det då rimligt att man installerar dimrar som kostar ca 450 kr att köpa i handeln för 1326 kr, man tar alltså nästan 900 kr för installation? En Elko 314 GLED ligger runt 945 kr vilket känns som ett rimligare förhållande mellan hårdvara och arbete.

Vad säger expertisen här och hur ska jag gå tillväga gentemot entreprenören?
Det finns väl en ”EU förordning@ som specar vilka ljuskällor som får användas inom EU. Tänker att den förordningen borde göra avtryck i bygg AMA eller Boverkets riktlinjer . Dvs om en belysning förbjuds i EU så borde den ju inte vara ok att använda i nyproduktion eller i vart fall är det olämpligt ?
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
0 0rbitt skrev:
Det finns väl en ”EU förordning@ som specar vilka ljuskällor som får användas inom EU. Tänker att den förordningen borde göra avtryck i bygg AMA eller Boverkets riktlinjer . Dvs om en belysning förbjuds i EU så borde den ju inte vara ok att använda i nyproduktion eller i vart fall är det olämpligt ?
Precis min tanke. Är glödlampor och halogen förbjudet borde det vara förbjudet eller olämpligt att installera en dimmer avsedd för dessa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en liten "djungel".
Ett stort d-a träsk menar du väl?
 
Närmare en kombination ;)
Och glödlampor (oavsett vilken gas som är i dom) är inte förbjudna att använda.
OCH det finns, som jag skrev tidigare, dimrar som klarar en viss typ av led men inte andra typer av led. Så man måste veta vilken "lampa/armatur" som ska dimras för att kunna välja dimmer.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Närmare en kombination ;)
Och glödlampor (oavsett vilken gas som är i dom) är inte förbjudna att använda.
OCH det finns, som jag skrev tidigare, dimrar som klarar en viss typ av led men inte andra typer av led. Så man måste veta vilken "lampa/armatur" som ska dimras för att kunna välja dimmer.
Helt rätt! Glödlampor är inte förbjudna att använda. Det är förbjudet att sälja dem.

Vet att det inte finns en standard kring LED varav problem kan uppstå ändå. Det borde dock generellt bli mindre problem mellan en LED-ljuskälla och en LED-anpassad dimmer än mellan LED och en dimmer som inte är gjord för LED.
 
F fireon skrev:
Helt rätt! Glödlampor är inte förbjudna att använda. Det är förbjudet att sälja dem.

Vet att det inte finns en standard kring LED varav problem kan uppstå ändå. Det borde dock generellt bli mindre problem mellan en LED-ljuskälla och en LED-anpassad dimmer än mellan LED och en dimmer som inte är gjord för LED.
Varför inte installera Plejd istället? Du får dimmer och och ett smart hem på köpet. De kostar ca 600kr st.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Elko 315 GLE är bara för glödtrådslampor och trafo. Den är i serie med lasten och är specificerad 20-300 W.
Då en LED lyser med full effekt redan vid 1-3 W så går det inte att dimma med en Elko 315.
Jag förstår att branschen försöker bli av med dessa ”hyllvärmare” där det går, då dom bara funkar mot gamla glödlampor.

Som nämnts tidigare i tråden, sätt dit en modern dimmer som PLEJD för 600kr+ vridadaptor totalt 790kr , då får du det smarta hemmet med automatisk belysning timer på alla, astrour, släck valfritt från knapp i hallen, ett dubbeltryck på knappen närmast städskåpet tänder hela huset på max för städning.
 
Köp en Nexa WMR-252, då får du en modern dimmer som ej behöver nolla, och kan fjärrstyras.
160kr.
 
E etompau skrev:
Köp en Nexa WMR-252, då får du en modern dimmer som ej behöver nolla, och kan fjärrstyras.
160kr.
Har du testat den mot en 1W LED ?
Då den ligger i serie med lasten så går den intern ström för att driva elektroniken även genom lasten.
 
Inte många LED-ljuskällor som är på =<1 W.
Skulle man ha så svaga ljuskällor lär man inte behöva en dimmer.
 
E etompau skrev:
Köp en Nexa WMR-252, då får du en modern dimmer som ej behöver nolla, och kan fjärrstyras.
160kr.
Beror ju på om och hur man vill fjärrstyra, med WMR-252 sker ju fjärrstyrningen via deras fjärrkontroll, vill man styra via telefonen t.ex. så krävs väl Nexa Bridge? Då är priset inte 160kr längre. Men är man ute efter en vanlig ”dum” dimmer är väl WMR-252 ett bra val.

Tillägg: Enligt nexa funkar inte alla led med e27-sockel, hittade detta på deras hemsida:

http://www.nexa.se/wp-content/uploads/2017/01/Test-av-dimbar-LED-.pdf
 
Tack för tipsen! Då har jag lite alternativ till nya dimrar.

De ljuskällor jag har är 6-7W LED från IKEA.
 
Skall du ändå byta dimmers så byt till ett smart hem samtidigt, det är suveränt att miljöbelysning sakta under en 1/2-timme tonar upp till70% och vid 23 på kvällen försvinner sakta. 1/4 innan väckarklocka ringer startar belysningen på 10% för att nå 60% när det är dags att gå upp. Ett dubbeltryck på knappen närmast städskåpet tände huset på max.
Kan din fru ställa in väckningen i sin smartphone så kan hon med Plejd också ställa in all belysning i huset.

Här är en intressant tråd om belysning läs hela men kolla på inlägg #59 och78
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-4
 
Redigerat:
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
så byt till ett smart hem samtidigt
Det är skillnad på "smart hem" och "smart belysning", Plejd gäller bara det senare väl.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.