Har precis köpt en villa från -72.
Vi ska renovera, men med rivning av väggar så kommer det bli fula skarvar, taket behöver bytas och jag hittar inte firmor som kan sätta upp nytt barracuda tak om vi nu ska ha kvar takvärmen.
Men när jag läser om takvärme så blir jag mer och mer tveksam om det är rätt beslut att behålla...pga brandrisk och funktion.
Om jag nu inte vill lägga 200 000 kr i kostnader för att byta värme system och jorda om, kan någon råda mig i djungeln?
Jag vill inte ha för höga driftkostnader, sätta in bergvärme hade kanske varit värt det o m jag visste att vi kommer bo där i 20 år men jag vill börja med två år...därför hade jag hoppats på att takvärmen kunde behållts.
Vad gör jag?
Oljepanna? Elpanna? vattenburen? Alternativ?

Mvh

Förvirrad.
 
Luft/Luft värmepump !
 
  • Gilla
Lena83 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Tveklöst LLVP om det är så att ni vill ha minsta möjliga investeringskostnad.

Jag ser dock inte varför ni inte skulle installera bergvärme om förutsättingarna finns i övrigt. Det gör huset mer attraktivt vid försäljning (fler potentiella köpare) och ökar värdet. Eftersom ni har takvärme är det sannolikt direktverkande el vilket gör investeringen stor (kostnad för efterinstallation av vattenburet system). Om ni installerar ett vattenburet system är det troligen rimligast att också installera bergvärme. Annars direktel + LLVP.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag tror också att det är en bra investering med bergvärme, men jag hade tyvärr inte räknat med den här kostnaden och behöver pengarna till resterande renovering som jag ännu inte ens börjat med pga elproblemen. Kök, väggar, golv, badrum etc.
Vill inte att det ska äta upp sån stor del av min budget
 
Som sagt, OM du skall hålla ned investeringskostnaden så är luft/luft värmepump billigast, men du behöver komplettera med en del elradiatorer.

Vi hade takvärme i huset när vi köpte. Och byggde successivt om till vattenburet allteftersom vi renoverade. Vi hade redan vattenradiatorer i källaren, så det fanns en elpanna utöver takvärmen. Jag gjorde all dragning av rör till radiatorerna själv, och kopplade in det på den bef. elpannan. När (nästan) hela huset var konverterat installerade vi bergvärme.

Vi hade en elförbrukning på ca 48 000 kwh innan vi bytte till bergvärme, och ligger nu på ca 18 000 kwh.
 
L Lena83 skrev:
Jag tror också att det är en bra investering med bergvärme, men jag hade tyvärr inte räknat med den här kostnaden och behöver pengarna till resterande renovering som jag ännu inte ens börjat med pga elproblemen. Kök, väggar, golv, badrum etc.
Vill inte att det ska äta upp sån stor del av min budget
Nog för att man behöver ett kök, men ytskikt hade jag ju prioriterat bort i ditt fall ..
 
H hempularen skrev:
Som sagt, OM du skall hålla ned investeringskostnaden så är luft/luft värmepump billigast, men du behöver komplettera med en del elradiatorer.

Vi hade takvärme i huset när vi köpte. Och byggde successivt om till vattenburet allteftersom vi renoverade. Vi hade redan vattenradiatorer i källaren, så det fanns en elpanna utöver takvärmen. Jag gjorde all dragning av rör till radiatorerna själv, och kopplade in det på den bef. elpannan. När (nästan) hela huset var konverterat installerade vi bergvärme.

Vi hade en elförbrukning på ca 48 000 kwh innan vi bytte till bergvärme, och ligger nu på ca 18 000 kwh.
Vi har en luft värme pump men den når inte rummen som är stängda. Jag har funderat på att installera ett vattenburet värmesystem.....
 
tommib
Om du funderar på att installera ett vattenburet värmesystem ändå så skulle jag starkt rekommendera bergvärme. De andra två alternativen är luft/vattenvärmepump och frånluftsvärmepump. Båda alternativen är billigare än bergvärme i installation men dyrare i drift. FLVP kräver dessutom dragning av ventilationskanaler vilket kan vara mer eller mindre stökigt i ett befintligt hus. Å andra sidan löser du ventilationen samtidigt med en sådan, även om komforten inte blir samma som BVP+FTX.

Att konvertera till vattenburen värme är relativt dyrt men har potential att minska driftkostnaderna. Dessutom kan man välja på vilket sätt man vill värma sitt hus, till skillnad från direktel där man inte har så många val. Det är dock kostsamt och du bör verkligen fundera på om du vill ta den investeringen om du inte tänker bo där mer än två år. Samtidigt är det som jag skrev ovan något som höjer både värde och attraktivitet hos huset.

Oljepanna och elpanna går för mig helt bort, av olika skäl. Finns det ens någon som installerar oljepannor idag?

Välkommen till forumet förresten.
 
tommib tommib skrev:
Om du funderar på att installera ett vattenburet värmesystem ändå så skulle jag starkt rekommendera bergvärme. De andra två alternativen är luft/vattenvärmepump och frånluftsvärmepump. Båda alternativen är billigare än bergvärme i installation men dyrare i drift. FLVP kräver dessutom dragning av ventilationskanaler vilket kan vara mer eller mindre stökigt i ett befintligt hus. Å andra sidan löser du ventilationen samtidigt med en sådan, även om komforten inte blir samma som BVP+FTX.

Att konvertera till vattenburen värme är relativt dyrt men har potential att minska driftkostnaderna. Dessutom kan man välja på vilket sätt man vill värma sitt hus, till skillnad från direktel där man inte har så många val. Det är dock kostsamt och du bör verkligen fundera på om du vill ta den investeringen om du inte tänker bo där mer än två år. Samtidigt är det som jag skrev ovan något som höjer både värde och attraktivitet hos huset.

Oljepanna och elpanna går för mig helt bort, av olika skäl. Finns det ens någon som installerar oljepannor idag?

Välkommen till forumet förresten.
Tack för välkomnandet!
När jag nämnde vattenburet så tänkte jag på varmvattenberedare med vattenburna radiatorer.
Jag har ingen installerad panna i dagsläget just nu, så vad jag än ska göra verkar det som att jag måste skaffa nytt och dra ut ledningar från scratch. Vi har en varmvattenberedare, kan man utnyttja den på något sätt?
 
tommib
Nej. En VVB är till för att värma tappvatten, dvs det du får ut ur kranen. Husets värmesystem är skilt från detta. Vid vissa systemlösningar, som BVP (bergvärmepump), FLVP (frånluftsvärmepump), LVVP (luft/vattenvärmepump) samt olika eldningspannor (olja, pellets, ved) sitter VVB tillsammans med värmesystemet men vid andra lösningar som LLVP (luft/luftvärmepump) och elvärme av olika slag sitter de separat.

Man värmer inte huset med en VVB. De flesta har alldeles för låg kapacitet och man vill inte heller byta ut vattnet i ett radiatorsystem mer än nödvändigt för att undvika korrosion.

Du måste inte dra ut ledningar, du kan fortsätta med direktel antingen i form av takvärme (troligen dålig idé) eller som elradiatorer i kombination med LLVP (mycket bättre idé). Då behöver du inga vattenrör alls. Däremot blir driftkostnaden relativt hög.

För att veta om det är värt att satsa på konvertering till vattenburen uppvärmning måste du göra en uträkning där du jämför investeringskostnaden i ett nytt system med besparingen du gör på uppvärmning. Vissa lägger också in alternativkostnaden, dvs vad du skulle kunnat få för pengarna om du inte satsade dem på ditt hus (ex.vis om du satsar 200 kkr på aktier istället för på att renovera ditt hus). Företag som installerar värmepumpar av olika slag gör normalt denna beräkning åt dig i samband med sin offert (minus alternativkostnaden, som de inte pratar om).
 
Om du sätter in vattenburen värme, men värmer med en elpanna, så får du i princip samma värmekostnad som om du har elradiatorer. Elradiatorerna är avsevärt billigar investering.

En värmepumpslösning (bergvärme eller luft-vatten värmepump) som får förse dina vattenradiatorer minskar din uppvärmningskostnad med en faktor 3 - 4 jämfört med elradiatorer eller takvärme. Men eftersom investeringen är avsevärt högre än för elradiatorer, så behöver man göra en vettig kalkyl. Det är ju ingen vits att få ned driftkostnaden om det tar 50 år innan investeringen är betald av besparingen.

Även om du inte tycker dig ha råd just nu med bergvärme så kan det ändå vara bra att sätta in vattenradiatorer om du ändå håller på att renovera. Sedan kan du räkna separat senare på vad en bergvärmeinstallation skulle kosta. Har du väl vattenradiatorer så finns ju även möjligheter att elda ved eller pellets.

Om du i nuläget har en avsevärd besparing redan med din luftvärmepump, så är det inte säkert att en bergvärmeinstallation sparar jättemycket.
 
  • Gilla
Nikolinab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.