I tvättstugan i källaren har jag gamla golvbrunnar, antagligen från 50-60-talet, som saknar pluggat hål för rensning. Det går alltså inte att komma åt andra sidan vattenlåset på något sätt utan det hela är bara en fast gjuten konstruktion med bara en ingång och sedan någon form av vattenlås. Och riktigt trångt och jävligt är det också direkt i den delen jag kommer åt, knappt så man kan rensa insidan av golvbrunnen ens utan att förstöra händerna. Har testat med rensfjäder men den jag har klarar i alla fall inte av att leta sig igenom vattenlåset. Finns det några supertunna extra smidiga fjädrar att ta till i den här typen av situationer eller vad gör man??

Dom direkt akuta stoppen lyckas jag lösa med tryckluftspropplösare, men det lär hänga ofantliga mängder hår och skit från dom senaste 60 åren som inte rubbas med bara tryck utan det ska nog till mer våld.
 
Finns det ingen renslucka i närheten?
 
Nej inget sånt. Man var väl bara stolt över att ha avlopp inomhus när dom här installerades och branschen hade inte kommit så långt helt enkelt misstänker jag.
 
En väg att gå kan ju vara att kolla om en spolbil kan rensa upp rören utifrån. På köpet kan du ofta få en indikation på skicket.
Den långsiktigt raka lösningen är att byta brunnarna till mer moderna.
 
Lite svårt att se hur en spolbil ska kunna leta sig rätt genom nätet av avloppsrör och komma ända fram till det vattenlåset och rensa där? Kan dom styra spolslangen med sådan precision?

Byta brunnar blir det om vi orkar renovera tvättstugan någon gång, men just nu efter att ha renoverat ovanvåning i ett halvår så är vi lite småtrötta på hantverkare och byggdamm så nu är det paus några år.
 
P Pettttter skrev:
Lite svårt att se hur en spolbil ska kunna leta sig rätt genom nätet av avloppsrör och komma ända fram till det vattenlåset och rensa där? Kan dom styra spolslangen med sådan precision?

Byta brunnar blir det om vi orkar renovera tvättstugan någon gång, men just nu efter att ha renoverat ovanvåning i ett halvår så är vi lite småtrötta på hantverkare och byggdamm så nu är det paus några år.
Risken att ni måste byta ut dom tidigare än ni vill är ganska stor....dom sjunger nog redan nu på sista versen. ;-)
 
Kan du inte borra ett eget renshål som du sedan pluggar med tex en gummipropp?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tror inte brunnarna går sönder det känns som dom är byggda för kärnvapenkrig. Däremot dom gamla gjutjärnsrören kanske ger upp till slut.

Borra eget hål har jag faktiskt funderat på. Lite problematiskt när man inte vet alls hur den är utformad bara så vet inte riktigt om jag vågar mig på det.

Ingen som kommit med förslag på någon superfjäder som letar sig igenom det mesta???
 
Redigerat:
P Pettttter skrev:
Lite svårt att se hur en spolbil ska kunna leta sig rätt genom nätet av avloppsrör och komma ända fram till det vattenlåset och rensa där? Kan dom styra spolslangen med sådan precision?

Byta brunnar blir det om vi orkar renovera tvättstugan någon gång, men just nu efter att ha renoverat ovanvåning i ett halvår så är vi lite småtrötta på hantverkare och byggdamm så nu är det paus några år.
De kör med inbyggd kamera. Man blir förvånad hur de kan leta sig in i ett avloppsnät. Brunn efter brunn. Omväxlande med högtryck respektive sugfunktion. Men det förutsätter att de kan komma in någonstans. Det är inte alltid det går.

Problemet med gamla gjutjärnsbrunnar är inte att de går sönder, utan att de inte går att rensa.
 
K
Bild på golvbrunnen i fråga?
 
GoForIt GoForIt skrev:
De kör med inbyggd kamera. Man blir förvånad hur de kan leta sig in i ett avloppsnät. Brunn efter brunn. Omväxlande med högtryck respektive sugfunktion. Men det förutsätter att de kan komma in någonstans. Det är inte alltid det går.

Problemet med gamla gjutjärnsbrunnar är inte att de går sönder, utan att de inte går att rensa.
ok så dom kan styra höger/vänster inte bara trycka på? Inga problem att komma in det finns inpektionslucka vid utloppet från huset.

Jag fixar bilder ikväll så får vi se om någon får en ljus idé!
 
Googlade och hittade förresten den här bilden, precis den typen är det!
https://www.varmepumpsforum.com/vpf...s=1355521693;topic=50068.0;attach=28764;image

Den konstiga utformningen är alltså för att hålla en boll som ligger ovanpå dom fyra kanterna, och sen ett lock ovanpå det som är borttaget på den bilden med hål i mitten som är dimensionerat så att bollen täpper till hålet underifrån men inte flyter ut genom hålet. Enligt besiktningsman så är det för att hindra olja för att rinna ut i avloppet från den tiden det stod en oljepanna i huset. Oljan flyter väl på vattnet och täpper till efter ett par liter antar jag är tänkt funktion?

Utformningen gör också att det är överjävligt att få ner handen ordentligt. Men jag känner i alla fall att det svänger och början av vattenlåset ser ut som min fina ritning på länken nedan. Har bara tagit med det jag faktiskt känner vill inte förutsätta att fortsättningen ser ut som man tror den borde se ut. Sista biten som böjer uppåt är bara 2-3 cm bred och bilden är lite missvisande eftersom jag inte kommer ner med handen för att böja upp rensfjädern.

https://ibb.co/j3D8xq
 
Bollen fungerar väl som backventil så att inte källaren fylls med avloppsvatten om det blir stopp utanför huset? Numera brukar det vara krav på backventil på utgående ledning om man ansluter sig till det kommunala avloppsnätet. Tidigare var det ofta bara källaren som var skyddad genom dessa golvbrunnar med boll.

Så här ser en modernare variant ut:
oversvamningsskydd-jafo-perfekt-240-s.png
 
useless useless skrev:
Bollen fungerar väl som backventil så att inte källaren fylls med avloppsvatten om det blir stopp utanför huset? Numera brukar det vara krav på backventil på utgående ledning om man ansluter sig till det kommunala avloppsnätet. Tidigare var det ofta bara källaren som var skyddad genom dessa golvbrunnar med boll.

Så här ser en modernare variant ut:
[bild]
Nja, jag har också läst den teorin och den känns ju logisk, men gammal rutinerad besiktningsman när vi köpte huset plus 75-årig kontrollansvarig som vi hade efter renovering sa samma sak om skydd mot olja i avloppet (miljökrav från kommunen antar jag) så jag väljer att tro på dom herrarna. Men ingenjören som kom på lösningen kan ju ha tänkt att man fick översvämningsskydd på köpet :) Och dom moderna varianterna är ju inte oljeskydd eftersom det väl inte finns så många oljepannor kvar.
 
Dom som ska stoppa olja brukar ha en ventil under bollen som stängs när den flyter upp (på grund av att vätskan har lägre densitet än vatten) istället för att bollen tätar mot locket. Är det bara en boll som tätar mot locket när den flyter upp så är det en backventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.