Vi har planerat att bygga ett garage, just nu omkring 80kvm. Som sagt vi behöver nog mer förvaring i huset, ett alternativ vore att man lägger till ett avlångt förråd som nedan t.ex. Men det kanske ändå inte räcker...

Ritning över ett hus med markerat vardagsrum och förslag på att lägga till ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gukken
  • Laddar…
Jag tycker att ni har väldigt ineffektivt utnyttjade kvadratmetrar.
195 kvadratmeter är ett enormt hus och likväl saknas både förvaring och en vettig farstu att hänga kläder i.
Eftersom ni bygger sådär stort utgår jag från att ni antingen har eller planerar att skaffa minst 3 barn och då blir det mycket kläder och skor och stövlar.

Personligen tycker jag inte om dubbeldörrar som ytterdörrar...... och inte om ytterdörrar utan vindfång. Även om dörrarna är täta då de är nya brukar tätningarna förstöras med åren och efter 20 år har man rejält golvdrag om man inte har ett vindfång.

Eftersom ni har en hörntomt........ hur skulle det vara att bygga huset i vinkel med ryggen mot vägen och ingång från inre sidan i vinkeln? Då får ni en insynsskyddad hemtrevlig gårdsplan.
 
BirgitS
U ullvi_ladan skrev:
ett alternativ vore att man lägger till ett avlångt förråd som nedan t.ex.
Ett så smalt förråd är svårt att utnyttja utan en stor del av ytan går till gångutrymme (en stor del upptas av den öppna dörren också). Ska man gå med en låda i famnen kanske man behöver 60 cm bred på gångstråket och då blir det dels grunda hyllor och dels besvärligt att få ut lådan från hyllan utan att själv bli klämd mot en vägg. Jämför med om du tänker dig att duschrummet är ett förråd där du kan ha lite fritt golv på mitten och fullt med hyllor runt om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett så smalt förråd är svårt att utnyttja utan en stor del av ytan går till gångutrymme (en stor del upptas av den öppna dörren också). Ska man gå med en låda i famnen kanske man behöver 60 cm bred på gångstråket och då blir det dels grunda hyllor och dels besvärligt att få ut lådan från hyllan utan att själv bli klämd mot en vägg. Jämför med om du tänker dig att duschrummet är ett förråd där du kan ha lite fritt golv på mitten och fullt med hyllor runt om.
Det förstås, man kunde kanske göra så här istället då: Om man låter vinkällare och förråd sitta ihop så blir det kanske mer praktiskt. (Man kan ju försöka göra förrådskorridoren lite bredare så man enklare får in hyllor längst ena sidan också)
Ritad planlösning av ett hem visar vardagsrum, kök, sovrum, förråd/vinkällare och gästrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du kan tänka dig att ha skafferi, vinkällare och förråd som ett enda rum så föreslår jag att man bakom dörren i hallen sätter in 120 cm breda (eller hur brett det nu är bakom dörren) hyllor som man kommer åt från hallen och sen rygg i rygg mot de hyllorna sätter hyllor som man kommer åt från förrådsrummet. Den där smala delen blir nog bättre utnyttjad på det sättet.
 
Får jag fråga vilket program ni gjort skissen i?
 
Hej,

Skissen är gjord i Autodesk Revit
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Ser ut att vara väldigt ont om förvaring för allt utom av livsmedel och liknande som fått ett enormt skafferi.

Det är inte inne med förvaring nu! ;)
 
T
Jag hade planerat för en murstock eller två för säkrare och bättre kompletterande värmekällor.

En sak som inte ser bra ut är den tvärgående köksbänken. Här är det bättre att ta bort markerad del så att man slipper gå runt bänken. Man får då mer av en köksö. Skulle man vilja ha både den längre bänken och den bättre tillgängligheten så kan man ha en fällbar / skjutbar bänkskiva med en diskret lösning.
Ritning av en bostadsplan med markerad del på köksbänk för föreslagen borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite fundersam på placering av de centrala sovrummen kontra bad / bastu och tvätt.
Här är jag lite inne på att byta placering på dom avdelningarna och åtminstone få det stora badrummet och tvätt lite mer centralt. Trycka ut sovrummen och centrera bad och tvätt kan bli mer praktiskt i längden eftersom det är ganska stora ytor att transportera sig över.
 
Vet inte, men tvättstugan i anslutning till tre sovrum... vi kör massor av tvättar kvällstid, över natten...barnkläder, favoritkläder som måste köras, träningskläder, jobbkläder... etc.

Tror det finns en risk att det låter in i anslutande rum... eller?
 
T
Ingen skillnad, nu har du ju för övrigt ändå tvätt i anslutning till vuxensovrummet och en centrifug hörs ganska mkt.
Vi har tvättstuga i källarn och hör den upp till 1a vån.
Jag hade lagt badrummet där sovrum 3 nu ligger och tvätt byts mot gästrummets placering.

Långt till sovrummen men ändå nära till badrummet där man kan samla upp smutstvätt.

Ja så hade jag nog gjort. Även klämt in ett långförråd med tanken att ha hela hyllrader utefter väggarna vid skafferi / wc-delen.
Förmodligen tryckt ihop köks- vr-delen nån meter också så blir det lite mer plats för förråd, wc tvätt. Även minskat skafferidelen.
 
Några saker jag funderar på

1. Föräldrarnas sovrum är bredvid barnens.
Jag skulle gjort om delen med skafferi/wc/gästrum som att man fick ett sovrum till de vuxna.

2.Sovrum 3 skulle jag vridit på så att det skapades en smalare korridor som man i framtiden kan sätta dörr på.
Det skulle skapa ett eget barn-vardagsrum nedanför sovrum3

3.Tvättstugan skulle jag flyttat. Kanske bara bytt sovrum 3 och tvättstugan. Då hade det varit en vägg att ljudisolera mot sovrum2.

4.Om man antar solen är på baksidan, där vardagsrummet är så ligger alltså solen på badrummet - och det "täcker för" ljuset mot sovrummen och barnens vardagsrum. Onödigt enligt mig.
Iaf jag vill hellre ha ljuset till sovrum och vardagsrum.

5. Se ovan. Skulle kunna byta plats på sovrum 1 och badrum/bastu.

6. Med sovrum 1 lite mindre än badrum så hade det funnits plats för en altandörr till barnens vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.