Vilken effekt (w/m2) ska man ha på golvvärmen under klinkers i hallen? Ngn som har erfarenhet?

Väljer mellan T2 röd, T2 blå och T2quicknet. Den sistnämnda har en effekt på 90W/m2. T2 röd är självreglerande vilket innebär att den känner av vart det är kallt resp varmt och fördelar värmen. Återförsäljare bla Bauhaus. Ngn med erfarenhet av dessa?

Tacksam för all input.
 
Vi la klinkers i vår fjällstuga. Ytterhall, förråd och innerhall i ett sammanhängande golv utan trösklar.

I ytterhallen och förrådet blev det T2 Blå och i innerhallen quicknet. Det var vår elektriker som valde den lösningen.

Han ville ha lite mer efftekt i ytterhallen samt att den är enklare att anpassa till ytan. I inner hallen valdes quicknet för att det inte skulle bygga lika mycket i innerhallen.

Vad Thorin sa om den röda själv reglerande så hade de bara simulerat livslängden på kabeln samt att när man väljer klinkers så klarar man sig bra med blå eller quicknet.

Den självreglerande röda är mer för trägolv så att det inte blir extremt varmt på vissa ställen, tex under mattor.

PÅ toaletten har vi oxå den blå under klinkers

Om du inte har problem med bygghöjden så hade jag valt den blå annars Quicknet
 
  • Gilla
Senn
  • Laddar…
Tack för det utförliga svaret.

Hur kommer det sig att tjockleken på kabeln varierar mellan typ och fabrikat. Vad är det för vits med att ha en tjock kabel? Den borde ju mer eller mindre bestå av en motståndstråd med pexisolering el likn.
 
T2 röd är grövre och betydligt mer hållbar, T2 blå har en klenare isolering men den är till för att gjutas in i betong, T2 QuickNet är till för att ligga direkt under klinkern. Ska du lägga värme kabeln direkt under klinkern hade jag använt T2 röd! Vi har haft mycket strul med T2 QuickNet på firman (elfirma)där jag jobbar, många kabel brott pga skador vid plattläggningen, eller rörelser i träbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.