Hemmakatten
Tycker själva utbyggnaden ser bra ut.
Kök kan man alltid ha olika åsikter om men tycker ni fått till det bra.
Vi har själva en stor köksö, 240x100 som arbetsbänk med ho och vatten och sophink. Ingen har någonsin suttit vid den eftersom matbordet står nära. Så jag är väldigt skeptisk om någon vill sitta där, framförallt eftersom er är så liten. Ha den som arbetsbänk och serveringsyta.
 
Kanske är dags med en liten uppdatering om hur det går? Vi har fått en förhandsvärdering gjord av mäklare och den föll väl ut för vår del. Banken gav också positiva besked och tyckte vår budget såg vettig ut såhär långt.

Vi har även bokat några möten för att rita kök och få ytterligare hjälp med den biten. Hittills har vi varit hos HTH och IKEA men har även Epoq/Elgiganten inbokat på fredag.

En första skiss hos IKEA med deras Bodbyn blev ungefär som vi skissat på själva:

3D-skiss av ett kök med vita skåp, träbänkskiva, spis, diskmaskin och ugnstorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



HTH har inte kommit med någon rendering ännu men det vi ritade på papper blev ganska annorlunda jämfört med IKEA. Hos HTH tyckte man absolut att vi skulle flytta imkanalen och ha spis och ho på samma bänk så att säga. Dom föreslog även ett stort hörnskafferi som vi båda gillade väldigt mycket.

Har undersökt möjligheten att flytta imkanalen och det verkar lösa sig förvånansvärt enkelt ändå.

Inte helt skalenligt, men ungefär såhär blev skissen:
Ritningslayout av kök med noteringar, inklusive hörnskafferi och möblering, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Man bör/ska? ha diskho på samma bänk som spishällen. Tyckte ritningen såg bra ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Det är inte så praktiskt att ha mikron så högt upp.
 
Erik_Hansson skrev:
Det är inte så praktiskt att ha mikron så högt upp.
Det fungerar utmärkt, uppvuxen med den höjden på mikron
 
BirgitS
Tycker att HTH:s kök blir mycket mer praktiskt och lättjobbat än när ho och häll är i olika bänklängder. Men jag ser inte till någon mikro där (antar ugnen är under hällen).
 
Mikron hamnar nog inbyggd i ett överskåp.
Vi var på Elgiganten igår och kikade på Epoq Allmo och en snabb skiss hos dom blev såhär: (samma upplägg som hos HTH)

3D-skiss av ett kök med inbyggd mikro i överskåp, diskho, spis och fläkt på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ska dit igen nästa vecka och skissa lite mer på det andra hörnet med kyl, frys och hörnskafferi... Och givetvis finlira lite på utkastet ovan för vi hann inte riktigt klart . Det känns helrätt att ha flyttat på spisen och fått en hel vägg med kök

Ett visningskök av samma modell:
Modernt kök med inbyggd mikrovågsugn, vita skåp, träbänkskivor, ugn, och rostfri kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ha inte för många vitrinskåp eftersom man blir lite låst till vad man vill ställa i dem (man har kanske inte vackra glas och liknande som fyller upp två stycken men annat som borde få plats). Jag skulle föredra att ha mikron nära spisen eftersom man ofta både lagar till något på spisen och i mikron samtidigt och då är det praktiskt att kunna ha koll på båda samtidigt, men det är klart att det beror på vad ni tänkt att ha i överskåpet till höger om fläkten också.
 
A
Varför inte sätta mikron under bänken. Då får du mer bra plats i väggskåpen.
 
Jag säger behåll mikron där, sjukt drygt att behöva böja sig för att göra gröt på morgonen och skvimpa ut hälften
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag säger behåll mikron där, sjukt drygt att behöva böja sig för att göra gröt på morgonen och skvimpa ut hälften
Hur gör du då med sånt som ska in i vanliga ugnar? @Hemmakatten, hade inte du mikron på typ den höjden och hade problem med den?
 
Hemmakatten
Vilket minne du har! Jo, vi hade micron i ett högskåp, inte i ett överskåp. Ugnen satt 70 cm från golv och mikron ovanpå. Hade problem att nå för att ta ut tunga, heta formar. Det idealiska vore att ha ugnen 60 cm från golvet och sedan mikron. Det blir bättre arbetsmiljö.
 
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag säger behåll mikron där, sjukt drygt att behöva böja sig för att göra gröt på morgonen och skvimpa ut hälften
Om det är bättre i ett överskåp beror nog på hur lång man är. Jag som är 170 cm har nog lätt att just skvimpa ut om jag skulle lyfta ner något från ung. 150 cm höjd.
 
Ja, längden har nog betydelse. Typ 110cm är nog en bra höjd som funkar bra för de flesta
 
Tack för er feedback! Mikron hamnar nog på den höjden tror jag. Vi är långa båda två och idag sitter mikron på ungefär samma ställe så vi vet att vi tycker det fungerar. Vi har inga barn heller så den kan nog sitta kvar där.

Vitrinskåpen ska vi tänkte till en omgång till på dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.