Är det rimligt att dimrar inte är LED-anpassade i en nyproducerad bostadsrätt i oktober 2018?

Dimrarna är tillval á 1326 kr per st. Tillvalskontraktet nämner inte modell eller funktion av dimmer. De har satt in Elko 315 GLE dimrar förutom i badrummet där det sitter en Elko 314 GLED som är LED-anpassad då badrumsbelysningen (LED) som entreprenören har installerat inte fungerade (!) med 315 GLE.

Eftersom LED är de enda ljuskällorna som i praktiken går att köpa och som i framtiden kommer att säljas tycker jag att det känns oerhört märkligt att man 2018 sätter in dimrar som inte är framtidssäkrade och LED-anpassade.

Det ska nämnas att jag endast använder ljuskällor som har dimmer-stöd och att de mestadels fungerar helt ok med 315 GLE. Problemet är att de vid fullt ljuspåslag blinkar och ger disco-belysning innan man vrider ner igen. Sen är jag ju även rädd för att framtida lampor man köper inte kommer att fungera tillfredsställande med dimrarna, dvs att de inte är framtidssäkrade.

Projektet upphandlades av entreprenören under 2016 och det har ju hänt en del gällande LED och ljuskällor sedan dess men detta har så vitt jag förstår varit välkänt. Tillvalen gjordes för ca 12 månader sedan. Är det då rimligt att man installerar dimrar som kostar ca 450 kr att köpa i handeln för 1326 kr, man tar alltså nästan 900 kr för installation? En Elko 314 GLED ligger runt 945 kr vilket känns som ett rimligare förhållande mellan hårdvara och arbete.

Vad säger expertisen här och hur ska jag gå tillväga gentemot entreprenören?
 
Du kan ju alltid fråga entreprenören, om byte av dimmer samt prisnivå. Men eftersom du inte kommit överens INNAN om vad du vill ha har du ju lite svårt förhandlingsläge. Och att man vill ha diodbelysning är knappast någon självklarhet, Själv har jag inte en diodlampa inomhus och har inga planer på att skaffa någon.
 
Vad har @elmont då för belysning som inte är LED-baserad? Halogen?
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Tveksamt om man formellt kan kräva LED dimmer. Men jag håller med om att det är märkligt.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
Jag har lite "lysrörslampor", "vanliga" glödlampor, samt glödlampor med halogengas. Jag är lite kräsen när det gäller ljuskvalitet och tycker att Ra 80 inte duger.
Ps
Köper man "rätt" diodlampa så fungerar en Elko 315 helt OK.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag har pratat med en elektriker som är underleverantör till entreprenören och han ska återkomma med offert för byte till LED dimmers. Tror inte det blir billigt bara. I efterhand hade jag ju skippat tillval för dimmers och satt in LED-dimmers genom att anlita en egen elektriker till en antagligen billigare kostnad.

Att välja att använda glödlampor kan man ju göra. Men det kan du ju bara göra så länge de finns i lager hos återförsäljare (varav de flesta inte ens säljer glödlampor längre, eller halogenlampor för den delen). EU lagstiftning har förbjudit dem om jag har förstått det rätt så @elmont blir nog tvingad bort från sina glödlampor förr eller senare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Sånt här sker kanske när utvecklingen går snabbt. Det är väl rätt känt att dimrar och LED inte är en enkel kombination. I badrum har vi en dimmer som inte klarar LED på alla ljuskällor, men däremot på några. Jag har köpt ett lager halogen så att vi klarar oss ett bra tag. Men i ditt fall har du ju fått en dimmer som du beställt, om du hade kollat innan så hade det kanske framgått vilken typ, om inte kanske det varit bättre att av stå och installera i efterhand.
 
Och just med dimmer och led är det lite svårt för bara för att en dimmer passar med en diodlampa är det inte säkert att den passar med en annan ledlampa. Det är en liten "djungel".
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K klimt skrev:
Sånt här sker kanske när utvecklingen går snabbt. Det är väl rätt känt att dimrar och LED inte är en enkel kombination. I badrum har vi en dimmer som inte klarar LED på alla ljuskällor, men däremot på några. Jag har köpt ett lager halogen så att vi klarar oss ett bra tag. Men i ditt fall har du ju fått en dimmer som du beställt, om du hade kollat innan så hade det kanske framgått vilken typ, om inte kanske det varit bättre att av stå och installera i efterhand.
Glödlampor och halogen har ju fasats ut sedan 2009 och byggbranschen bör ju ha varit välinformerade om att både glödlampor och halogen har varit förbjudna inom EU sedan 1 september 2018, dvs innan tillträde.

Jag har beställt dimmers, typ har inte överhuvudtaget diskuterats. Entreprenören har inte heller informerat om eller specificerat vilka dimrar som ingick eller funktion på dessa. Jag anser inte att man som lekman ska behöva ha koll på vilka dimmers som fungerar med vilka ljuskällor och eventuella EU-lagar som kan komma att påverka beslut om tillval. Det bör däremot entreprenören ha och informera dig som kund om. Men vad jag tycker och lagkrav är ju olika saker...

Att installera dimmers som inte är anpassade till den i princip enda ljuskällan du kan köpa i dagsläget är i min värld i alla fall oerhört märkligt.

Men det låter på er som att vi har gjort fel och att entreprenören har rätt? Då får vi stå vårat kast och så har man ju i alla fall lärt sig en läxa.

Hoppas att detta kan bli en varning för alla som ska välja dimmers som tillval i framtiden!
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
F fireon skrev:
Glödlampor och halogen har ju fasats ut sedan 2009 och byggbranschen bör ju ha varit välinformerade om att både glödlampor och halogen har varit förbjudna inom EU sedan 1 september 2018, dvs innan tillträde.

Jag har beställt dimmers, typ har inte överhuvudtaget diskuterats. Entreprenören har inte heller informerat om eller specificerat vilka dimrar som ingick eller funktion på dessa. Jag anser inte att man som lekman ska behöva ha koll på vilka dimmers som fungerar med vilka ljuskällor och eventuella EU-lagar som kan komma att påverka beslut om tillval. Det bör däremot entreprenören ha och informera dig som kund om. Men vad jag tycker och lagkrav är ju olika saker...

Att installera dimmers som inte är anpassade till den i princip enda ljuskällan du kan köpa i dagsläget är i min värld i alla fall oerhört märkligt.

Men det låter på er som att vi har gjort fel och att entreprenören har rätt? Då får vi stå vårat kast och så har man ju i alla fall lärt sig en läxa.

Hoppas att detta kan bli en varning för alla som ska välja dimmers som tillval i framtiden!
En lärdom är nog också att man bör kolla allting och sedan kolla en gång till. Fråga, fråga, fråga. Annars kan det bli som här man beställer en dimmer och tror att det blir en modern version för de nu vanligaste ljuskällorna och får en äldre version mer anpassad för gårdagens ljuskällor.
 
Ja, och nu har du inte en nolla neddragen till en modern dimmer för LED.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja, och nu har du inte en nolla neddragen till en modern dimmer för LED.
:) det hade vi antagligen inte haft även om vi skippat dimrarna.

Jaja, jag får se vad de säger och om vi kan komma överens om något.
 
E etompau skrev:
En dimmer som flera personer har rapporterat fungerar bra med LED:
[länk]
Stort tack! Vi behöver en dimmer till och den verkar ju även passa Elkos hållare.
 
E etompau skrev:
En dimmer som flera personer har rapporterat fungerar bra med LED:
[länk]
Trevligt med den är att den inte behöver nolla. Känslan är inte direkt "premium" (inte priset heller förstås) och åtminstone med de LED-lampor jag testat den så är beteendet inte så linjärt som jag hoppades på. Summan för mig är att den duger, vettigt pris, enkel att installera och funkar hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.