för ett par veckor sen blev det rätt kallt även här i södra Skåne men nu är det ju hyfsade temperaturer igen. I lördags var det ju tex 15 g o sol såmärker att gräset har ju verkligen återhämtat sig efter sommarens torka och växer som bara den. Så idag drog jag igång roboten igen. Hur länge klipper ni och vilken längd avslutar ni med inför vintern?
 
  • Robotgräsklippare i arbete på en frodig gräsmatta efter sommartorkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog in vår för två veckor sen här på västkusten. Jag ser att gräset växt lite sen dess men det gör absolut ingenting att gräset är lite längre över vintern.
 
Min säson tog slut förra helgen.
 
Har inte klippt på över en månad men får nog dra över det en gång innan vintern för det har blovbl lite långt. Mellersta skåne
 
Växtsäsongen för gräs i Göteborg varar till ca årsskiftet, men i november och december växer det såpass långsamt att man inte behöver klippa. Sista klippningen görs normalt vid månadsskiftet september/oktober och sen låter man det växa långt så att det håller bättre för vintern.
 
Bohuslän, tog in klipparen när det blev minusgrader. Det blir lagom längd över vintern. Det har dragit iväg ett par centimeter sedan dess dock.
 
Tänkte köra ner det nu så det är jämt ca 4cm o sen tar jag nog in klipparen
Skärmdump av väderprognos med temperaturer och nederbördsmängder för kommande dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Ställde in 430x för nån vecka sen men tog ut den i helgen som var och drog av topparna. För 3 veckor sen ställde jag upp från 2 till 4cm.
 
F fsn skrev:
Ställde in 430x för nån vecka sen men tog ut den i helgen som var och drog av topparna. För 3 veckor sen ställde jag upp från 2 till 4cm.
Vad har du för grästyp som du klipper med 2 cm? Brukar man inte föreslå 4-5 cm som normal klipphöjd till de flesta grästyper eller är det en gammal skola som jag sitter kvar med? Jag kör det i större delen av min tomt (klipper med åkklippare) och den klarade sig riktigt bra trots årets torka.

Jag skulle nog kunna ge mig för året, men jag rullar nog ut och finhackar lite löv en gång till innan vintern även här i Värmland.
 
F
Bjurran Bjurran skrev:
Vad har du för grästyp som du klipper med 2 cm? Brukar man inte föreslå 4-5 cm som normal klipphöjd till de flesta grästyper eller är det en gammal skola som jag sitter kvar med? Jag kör det i större delen av min tomt (klipper med åkklippare) och den klarade sig riktigt bra trots årets torka.

Jag skulle nog kunna ge mig för året, men jag rullar nog ut och finhackar lite löv en gång till innan vintern även här i Värmland.
Finbladigare gräs med mer inslag av olika sorters rödsvingel, tex Weibulls Extra Green. Men det finns motsvarande hos alla tillverkare, brukar heta Royal, Exclusive, Slottspark eller nåt annat fantasifullt. Mycket mer finlemmade blad och tål kortare klippning något bättre. 2cm är dock inte optimalt med tanke på sommartorkan men den hämtade sig väldigt fort.

5cm är en jävla jungel för mig faktiskt. Innan när jag klippte manuellt så klippte jag generellt på 18mm låter som en liten skillnad men det var mycket lägre än 2cm på roboten. Ibland skojade jag till det med 12mm men det blir nästan lite löjligt.
 
Tog in roboten på landet typ den 10 oktober. Den 26:e låg det tio cm snö. Skulle inte förvåna mig om det växer nu igen.

Gränsande till Småländska höglandet.
 
Fulkemisten
I Stockholm hade vi ju öken och brunt hela sommaren. Klippte bara en gång eftersom "man gör så"... men sen på hösten tog det fart. Det växte så det knakade och jag fick klippa fram till första tredjedelen av oktober. Tänkte att jag skulle behöva klippa mer men nu verkar det vara stopp. Ställde undan och gjorde rent klipparen i helgen faktiskt. Krattade löv för typ två veckor sedan, det som kommit nu får ligga då det är lite strött bara.
 
J
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
I Stockholm hade vi ju öken och brunt hela sommaren. Klippte bara en gång eftersom "man gör så"... men sen på hösten tog det fart. Det växte så det knakade och jag fick klippa fram till första tredjedelen av oktober. Tänkte att jag skulle behöva klippa mer men nu verkar det vara stopp. Ställde undan och gjorde rent klipparen i helgen faktiskt. Krattade löv för typ två veckor sedan, det som kommit nu får ligga då det är lite strött bara.
Det var öken och brunt mer än i Sthlm kan jag lova.
Typ hela Sverige :)
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
N
Använder en vanlig bensindriven åkgräsklippare och den gjorde jag ren och bytte olja i motorn på den 23/9 (före en längre utlandsresa) innan den ställdes undan för säsongen. Inte en dag för tidigt har det visat sig för gräset har, märkligt nog, knappt växt alls sedan dess. Befinner mig i Östergötland.
 
harry73
Klippte förra helgen, mest för att få bort löv.
Kommer nog göra det minst en gång till innan vintern (eller våren, vad som kommer först).
Men syftet blir då inte att klippa gräset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.