Hej alla byggnadsintresserade!
Första posten och behöver lite hjälp att tolka en detaljplan :)

Funderar på att köpa en tomt i Stockholms län.

Detaljplanen medger:
Byggnadsarea 1/5 av tomten.
Ingen begränsning av boarea/bruttoarea.
Källare och vind får byggas/inredas.
Max 2 våningar.
Byggnadshöjd 6,5 meter
Totalhöjd 8,5 meter
Ingen maximal nockhöjd är angiven, vad gäller då?

Går det att bygga två våningar plus takvåning/terrass? Takvåningen med golvet max 0,7m under byggnadshöjden? Kanske med snedtak 45 grader på ena långsidan, platt tak mitt uppe på och sedan en indragen vertikal fönstervägg på andra långsidan. Dvs. takvåningen skulle enligt reglerna klassas som en vind men även våning, men inte räknas som en våning?
Runt taket kan ett glasräcke byggas utan att det räknas till byggnadshöjden?

"En vind är ett utrymme överst i en byggnad som begränsas mot det fria HUVUDSAKLIGEN av yttertaket och nedåt av det översta bjälklaget." (Huvudsakligen/till största del måste ju betyda att ytan av taket är större än ytan av fönsterväggen? )

"Med våning avses i denna förordning ett utrymme i en byggnad där utrymmet avgränsas åt sidorna av byggnadens ytterväggar, uppåt av ett tak eller bjälklag och nedåt av ett golv."

"En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida."


Jag har också Googlat angående Entresol, men hittar inget. Räknas det som en våning eller vad gäller?


Tack på förhand!
 
havshojden.jpg
Två våningar plus vind.
 
Totalhöjd 8,5m tolkar jag som nockhöjd.

Bilden du visar ser ut att ha vindsväggar som är mer än 0,7m. Jag tvivlar på att du kan bygga en vind med 45 graders tak, med en max totalhöjd på 8,5m Om du skall få plats med två våningar under också.
 
Missade din tanke om platt tak uppe på. Tjaa kanske går.
 
Det där om räcket räknas till höjden, bör du nog få kollat med någon. Du verkar ligga klart i gränslandet.
 
Ursäkta, jag var lite otydlig. Bilden ovan är bara ett exempel jag hittat. Jag kommer att ha max 0,7 m från ovansida bjälklag-byggnadshöjd.

Exempel höjder:
Tak: 0,30m
Vind: 1,70m + 0,70m = 2,40
Bjälklag: 0,35m
Våning 2: 2,40m
Bjälklag: 0,35m
Våning 1: 2,70m

Byggnadshöjd 6,5m
Totalhöjd 8,5m(Ingen nockhöjd finns i detaljplanen)

Tänk liknande denna design, med 2,7m höjd från ovansida bjälklag till ovansida tak:

Summerhouse-Husaro-by-Tham-Videgard-Arkitekter.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.