Jag skall installera en köksfläkt och har två alternativ, antingen gå genom vägg eller upp genom vind/tak. Om jag går genom väggen så kan jag ev använda en extern motor. På samma vägg finns fönster och ovanför en inglasad balkong med stora glasytor. Riskerar jag att få matos på fönster och inglasning? Smuts på väggen?

Installationen skulle bli mycket enklare om jag går genom väggen. Men jag vill inte att fönster och vägg skall "osa igen".
 
Kolla med din sotare om du får dra den genom väggen. Vissa tillåter det inte utan att man brandisolerar väggen och ev. takfot. ;)
 
Det skall tydligen gå bra om man har ett brandspjäll.
Jag är mest orolig för att skita ned runt utblåset... ???
 
Tja.. Fettet måste ju hamla någonstanns.. nu blåser ju fläkten utåt.. men det är väll klart att en del hamlar ju på väggen...

Se till att rengöra filtret i fläkten ofta..

Men du lär väll inte vara ensam med denna lösning.. hur upplever ni som har det så..?
 
Min ligger lite för nära takfoten där det kan vara lite tendens till fett men inte så det stör och framförallt inte så det syns förrän man gör en väldigt nogrann inspektion. Däremot påpekade en kollega till mig detta om brandrisken och när man tänker på det är det ganska osmart gjort att ha utblåset där det är.

Ett av mina nästa projekt blir således att dra den upp genom yttertak (jag förstår inte varför detta gjordes från början då det är oinredd vind ovan men förra ägaren kanske inte förstod bättre ??? )
 
brasse skrev:
Ett av mina nästa projekt blir således att dra den upp genom yttertak (jag förstår inte varför detta gjordes från början då det är oinredd vind ovan men förra ägaren kanske inte förstod bättre  ??? )
Hmm, ja det är nog lika bra att jag tar tjuren vid hornen och drar imkanalen rakt upp så att matoset blåser ut över taket. Som tur är så är det en snickare som skall göra jobbet! Tack för er input...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.