Mina takfönster har en regnsensor som gör att de stängs med automatik om det börjar regna. Men, man har inte riktigt tänkt på det här med hagel, då tar det en stund innan sensors reagerar och när fönstret väl stängs det det en stund.

Det hann faktiskt komma in en del hagel innan fönstret hade stängt sig. Det kan nog vara en idé att ha lite koll på vädret och inte till 100% lita på tekniken. I videon ser det ändå ut att gå ganska fort, men det hade haglat en bra stund innan jag började filma.
 
Med vatten och avlopp inkopplat är det ju praktiskt om diskhon sitter fast, så det var bara att förbereda för att fästa och dra på lite "klet" mellan laminatskivan och den rostfria delen av bänken.

Applicering av tätningsmedel mellan en laminatbänkskiva och kanten på en rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista steget när det gällde gashällen var att justera munstyckena till gasol som jag har. Efter att ha läst instruktionerna ringde jag Siemens och bokade en tekniker för fastpris 950 spänn. Ett mycket bra val eftersom det tog nästan 2.5 timme och var ganska pilligt.

Insidan av en gashäll under installation med öppet lock och synliga munstycken och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte så avancerat när man tittar på insidan. Munstyckena till den stora wok-brännaren måste justeras inuti hällen och likaså ska man vrida lite på en skruv vid manövervredet.



Eld!




Första måltiden på gång. Det är något speciellt att laga mat på eld.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Det händer mycket spännande i köket, samma dag som jag fick min häll installerad kom även min nya Blendtec mixer. Hittade ett sjukt bra pris på nätet och slog till.



:D
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Personer hanterar och tvättar äpplen utomhus i förberedelse för att göra äppelmust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höst innebär äpplen och äpplen innebär äppelmust! På min tomt finns det inga träd men hela Ödåkra är fyllt av äppelträd. Det lilla gänget växer sakta mellan åren och nu har brorsan och jag börjat få in rutinen på hur det hela fungerar.


Person rensar äpplen vid ett utomhusbord nära äppelmustpress på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla äpplen behöver tvättas och sånt som är ruttet eller maskbo ska skäras bort, annars behöver man inte göra något med dem direkt.


En hand håller en röd bägare med nygjord äppelmust, med vita hinkar i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skål!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Gröna laserstrålar skapar ett dynamiskt mönster på en mörk bakgrund, partybelysning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla hus behöver belysning och vad kan väl vara viktigare än partybelysning?








En dunk rökvätska på en tvättställsbänk i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vadå, har inte alla en dunk med rökvätska ståendes på toaletten?
 
  • Haha
Jakobski
  • Laddar…
Dimhöljd tågstation med väntande passagerare och tomma spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först gick Trafikverket ut och sa "Stanna hemma om det är möjligt" för nu stänger vi E6an. Sen gick Skånetrafiken ut och sa "Stanna hemma, tågen till Malmö kaosar". Samma dag är världen höljd i dimma.

Jag har sett alldeles för många filmer för att inte förstå vad som händer, men vi låtsas som ingenting och fortsätter våra liv. Jag såg inga döda kor bredvid vägen, så det är nog ingen fara...
 


Mer matlagning, jag tycker fortfarande att det är en jäkla känsla i att laga mat på eld. Än så länge har jag inte bränt bort något hår från händerna men det är antagligen bara en tidsfråga dock! Denna gången är det en hjort som min chef har skjutit som ligger i pannan.

Mat tillagad i en ugn med en digital display visande tid och temperatur, med en folieklädd hjortstek inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drygt 10 timmar senare... efter att inte haft något riktigt kök på över 3 år är det magiskt att äntligen kunna laga mat på riktigt igen!
 
  • Gilla
Carolusrex och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags för ett mer byggrelaterat inlägg!


Sågning av ekträbit vid tillverkning av trappräcke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan ner i källaren har länge varit ett sorgebarn och det är dags att få trappräcket på plats. Som överliggare kommer det att vara en bit ekträ, som behöver sågas till.


Hand håller en nysågad bit av ekträ med synliga sågspår och urtag för trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in mot väggen behövde vi göra ett urtag och sågen är det enklaste sättet. Tråkig effekt när man kapar med begränsning i djup, men lätt löst genom att lägga en brädbit på insidan om det som ska sågas.


En person som använder en geringssåg för att skära till en bit ekträ för installation av trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träbit längst in så blev det perfekt!




Såga såga såga...


Händer som använder en borrmaskin för att borra hål genom en träbit på ett verkstadsbord med träspån omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen mätte vi ut och borrade hål för stavarna, som ska sticka upp i undersidan av överliggaren.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Lekrummet - ett sidoprojekt

Uppfällt vikbart sängstomme fastsatt vid väggen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plötsligt stod jag med ett rum mer eller mindre oanvänt och tänkte att det skulle bli kombinerat lekrum, kontor och gästrum. Gästsängen kommer antagligen inte att användas så mycket, jag har ju även 2 stora bäddsoffor i vardagsrummet och 1 soffa förutom min säng, så det finns gott om sovplatser.

Tanken var att enkelt kunna stuva undan sängen när den inte behövs, ställa den andra sängen in mot väggen, den får man lyfta med handkraft men den är relativt lätt så det är inget problem.


Byggarbetsplats för ett lekrum med halvklar sängstomme, verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blev att bygga in stomme som sängarna kan ligga på, och under det kommer det att byggas som en stor låda. Mer om det senare. ;)
 
  • Gilla
roger2011 och 4 till
  • Laddar…
Rosa plastboll hållen framför en suddig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upphittat i trädgården - en styck plastboll. Vart tusan kommer den ifrån?
 
  • Haha
rosell
  • Laddar…
Fem hoprullade madrasser i en gul kundvagn utanför Jysk, redo för ett lekrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktiga inköp till lekrummet - jag är tydligen inte den första kunden som köper billiga madrasser från Jysk i större mängd för att ha till diverse projekt. I mitt fall hoppas jag att 5 madrasser kommer att räcka.
 
Handskriven hälsning på en vägg som dateras 3/11 2018 av Anders och Fredrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart måste man lämna en hälsning till framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Raka Rör och 13 till
  • Laddar…
Experimentell LED-takbelysning med glappande färgskiftningar i rosa och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min takbelysning är fortfarande något experimentell, men LED-stripen som jag använder verkar glappa lite. Ibland händer det att den delen som är längst bort får en helt annan färg eller inte går att släcka, och det är alltid på exakt samma ställe.

Men färgerna är grymma!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Halvfärdigt lekrum med träskivor, verktyg och blå bollar på golvet under arbetsbänk och lampskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, det ser kanske inte ut som att det har hänt så mycket. Men mycket har fixats lite mer permanent än på föregående bild. Lekrummet är verkligen ett "rolighetsprojekt" när Fredrik och jag ses på kvällen, bygger lite, lagar mat och kollar Handmaids tale. Inte dumt alls!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.