Hej,
Jag ska passa på att fräsa in kanal för att elektrikern ska kunna dra lite el medan vi renoverar ett rum. Osäker på exakt vilket material det är i väggen, men det är inte gips eller betong (se bild).

Vilket verktyg ska jag satsa på att använda för att det ska vara så smidigt som möjligt?
 
  • Öppen eldosa i en vägg med synliga elledningar och isoleringsmaterial, oklart väggmaterial syns runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som Tretex, går väl egentligen inte spåra i utan att det blir sopor av skivorna.
 
Riv ned skivorna, dra ny el och sätt sen OSB + Gips. Då får ni samtidigt väggar som tål att hänga saker på.

/M
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Kolla vad du har bakom tretexen. Fräs ur eller spåra med cirkelsåg. Dra i vprör. Gips ovanpå om du har spontant bakom.
 
grattis, treetex är ett helvete. Har inte så mycket råd att komma med tyvärr, skivorna är lite som ett fuktigt kex att jobba med. Allt flisar sig väldigt lätt och det är mycket svårt att få snygga kanter. Kanske går att skära med en riktigt vass kniv först och sen fintandad sticksåg...
 
major_tom major_tom skrev:
grattis, treetex är ett helvete. Har inte så mycket råd att komma med tyvärr, skivorna är lite som ett fuktigt kex att jobba med. Allt flisar sig väldigt lätt och det är mycket svårt att få snygga kanter. Kanske går att skära med en riktigt vass kniv först och sen fintandad sticksåg...
Jag har gjort det o det gick jäkligt bra. E väl bara o prova för ts innan han får rådet att riva ner den??
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag har gjort det o det gick jäkligt bra. E väl bara o prova för ts innan han får rådet att riva ner den??
Hur gjorde du? Det är ett litet rum och jag har ingen lust att dra igång ett projekt med att riva ut och sätta nya skivor. Så tar gärna tips på hur jag kan hantera väggen för att skapa en kanal
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag har gjort det o det gick jäkligt bra. E väl bara o prova för ts innan han får rådet att riva ner den??
Fungerat bra för mig med. Använde multimaskin dock.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Jag körde med cirkelsåg o knivade. Hade inte tillgång till multicutter då.
 
Ritade upp först.
 
En multicutter kommer skära i tretexen som smör :)

Vad är det bakom, plankstomme? Tänk då på att du försvagar konstruktionen om du börjar fräsa kors och tvärs.
 
Körde med en elkedjesåg satte ett anhåll med en tving så man inte skar för djupt då går det köra både tretex och i trä men antar att du tänker gipsa över senare.
 
  • Gilla
stefan.jakobsson
  • Laddar…
Så här gjorde jag...

Rev ner all Tretex, körde ett hål med hålsågen och fräste ur med överhandsfräsen:

Verktyg på trägolv framför timmervägg med hål för elinstallation, inklusive överhandsfräs och borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen spårade jag med en elkedjesåg:

Elinstallation i skede med fräst spår i trävägg för dosor, håltagning syns, verktyg ligger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kunde jag skruva dit dosorna och dra slang innan jag förstärkte med skruv och gipsade:

Elektrisk installationsdosa monterad på trävägg med ansluten böjbar slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mgranbom skrev:
Riv ned skivorna, dra ny el och sätt sen OSB + Gips. Då får ni samtidigt väggar som tål att hänga saker på.

/M
Som mgranbom, och även p-plats t.om visade bilder på här i tråden, riv ner treetexen först och fräs sen in rör och dosor och klä med gips, ev OSB+gips.

Men gillar du att lyssna på musik, lite mer eller mindre audiofil, så är det tråkigt att riva bort treetexen, det brukar bli väldigt trevlig akustik i rum (hus) med plank eller träregelstomme och treetex sen. Det blir som lite lagom dämpning. Har själv bott i ett sådant hus, har aldrig haft bättre rumsakustik, utan andra åtgärder, än där.

Men i vilket fall, så är nog trots allt det enklaste med mest garanterat resultat att riva bort treetexen och gipsa när all el är klar.

I mitt boende, som jag nyss skrev om, så drog vi in lite extra el.
Jag fräste rakt genom treetexen och in i plankväggarna ca 20-25mm djupt. Fäste VP-rör och avslutade med att spackla över slätt och sen på med ny tapet.
Det funkade i alla fall de några få åren jag bodde kvar, men jag misstänker att det kan ha börjat spricka upp senare, för spackel mot treetex känns ju inte som någon särdeles stabil konstruktion.
Skulle jag gjort detta idag (men troligen inte) så skulle jag nog provat med att först slätspackla precis bara i fräsningen, efter det torkat så skulle jag limmat pappremsa över med väv och tapetlim, och avslutat med lite "bredspackling över remsan för att den inte ska synas efter ytskiktet är på plats.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i vilket fall, så är nog trots allt det enklaste med mest garanterat resultat att riva bort treetexen och gipsa när all el är klar.
fast att riva bort treetex är ju ett riktigt skitjobb det med, eftersom det är så svårt att få bort det i stora bitar... så om det är enklast skulle jag säga är tveksamt, men bäst resultat det stämmer nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.