Hej
Försöker lista ut om väggen mellan tambur och vardagsrum (se rött kryss, bifogad ritning) kan ha varit bärande (har tagit bort den redan...).
Ritning av bottenplan med måttangivelser med rött kryss som markerar en eventuellt borttagen bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjälklaget ligger vinkelrätt mot den väggen och bjälklaget mot källaren är avlastad över motsvarande vägg i källaren.
Finns det någon möjlighet att den här väggen inte är bärande och att jag i så fall slipper bygga avlastning med limträbalkar?
Kanske uteslutningsmetoden med 8 meters balkspann är helt orimligt i sig i ett hus byggt 1929?

Arkitektritning av hus med markerat kryss där en vägg mellan tambur och vardagsrum har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för forumets råd i frågan.
 
  • Interiör av ett renoverat rum med utsatt bjälklag och markerad plats för en tidigare vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är trapphus där och då är det säkerligen en avväxling mellan stock och yttervägg som golvet 1 tr ligger på , hur såg väggen ut , en stadig/tjock bit som stod i spänn eller var tunn och lätt att ta ner
 
  • Gilla
Novisen10
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det är trapphus där och då är det säkerligen en avväxling mellan stock och yttervägg som golvet 1 tr ligger på , hur såg väggen ut , en stadig/tjock bit som stod i spänn eller var tunn och lätt att ta ner
Tack för svar, väggen var ganska bångstyrig att ta ner enligt byggarna, och genomgående av trä som alla väggar verkar vara i huset. Däremot var den inte så tjock, ca 10 cm.

Finns det något sätt att säkerställa att det föreligger en sådan avväxling mellan stock och yttervägg?
 
Hus från 1929 ska man inte lita på... Jag har själv bott 30 år i ett sådant, så det vet jag the hard way. Man kan aldrig utgå från att plan 2 är en upprepning av plan 1. Jag tycker att mycket (utom att taket inte har rasat in) talar för att väggen var bärande, om man ska utgå från ritningen. Men, hade den varit bärande hade fotot sett annorlunda ut. Troligen ligger golvbjälkarna i nästa plan på andra hållet. Detta stämmer dessutom bättre med takstolarnas riktning. Du får gå upp och kolla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.