Jag går ni tankarna att köpa ena delen av ett parhus. Besiktningsprotokollet säger att delar av fasaden behöver bytas/målas. Fasaden är sibirisk lärk. Tror inte den här någon ytterligare behandling, i alla fall inte på länge.
Problemet är att jag tror inte den andra delägaren vill göra den investeringen. Det finns risk för fuktskador så "min" sida måste hanteras men det borde även den andra.
Är det lönt att byta bara ena delen? I sånt fall vill jag inte ha lärt utan målat trä. Får man göra så?
Vilka problem kan uppstå om man man skulle blanda träslagen?

Tacksam för er input
 
Är det en bostadsrätt eller?
 
Nu förstår jag inte riktigt....... fuktskador?
Har bräderna ruttnat sönder så det regnar in eller är arbetet slarvigt gjort?

Omålade bräder brukar hålla omkring 50 eller 70 år mot söder och minst 100 år i övriga väderstreck innan de har farit så illa att det är risk för fuktskador.
Målar gör man egentligen bara för utseendets skull.
 
S johd01 skrev:
Är det en bostadsrätt eller?
Nej, det är ägarrätt, med två separata lagfarter.
 
H heimlaga skrev:
Nu förstår jag inte riktigt....... fuktskador?
Har bräderna ruttnat sönder så det regnar in eller är arbetet slarvigt gjort?

Omålade bräder brukar hålla omkring 50 eller 70 år mot söder och minst 100 år i övriga väderstreck innan de har farit så illa att det är risk för fuktskador.
Målar gör man egentligen bara för utseendets skull.
Fasaden har fått så många sprickor pga det är så torrt så det finns risk att det läcker in och därefter kan fuktskador uppstå. Fasaden måste delvis bytas ut. Huset har stått i över 100 år, dock osäker på just den här fasaden. Huset ligger även vid havet så det är mer utsatt än normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.