Hej

Har tittat på ett kök som vi tycker om. Det skall vara vitt med infräst rak spegel. Till detta har vi tänkt ek-golv. Sedan aluminium-detaljer till köket så som sockel och handtag. Till detta hade vi tänkt laminatskiva i ek-stav. Grått kakel där till. Där de säljer köket tycker de att vi förstör köket med en "mossig gammal ek-skiva", "det är klart ni skall ha svart alt grå bänk i köket". Vi har nu fått griller i huvudet och börjar tvivla på vår smak. Är det någon som har gjort något liknande och blivit nöjd? Eller väljer alla svarta skivor idag, bara för att vara riktigt trendiga?...
Erfarenheter, någon?
 
Äsch, strunta i det där med "mossig ekskiva" ;), kör på det ni själv tycker är snyggast, det är ju ni som ska leva med köket.

Iof. så tycker jag personligen inte att träimitationerna i laminat brukar vara så där jättesnygga :-/, men det kan ju ha ändrats sedan jag kikade på laminatskivor.
Skulle ni ändra er och välja nåt annat så vill jag bara varna för laminatskivor i svart speciellt om de är blanka, de är hopplösa att hålla rena, varenda smula syns för att inte tala om fettfläckar och fingeravtryck :p
Ta isf. nåt i "melerat grått" samt med matt och aningen "skrovlig" yta det är oändligt mycket lättare att hålla fräscht och samtidigt mycket snyggt tycker jag :)

MVH/Christina.
 
Tack för din support :)
Vet ej när du tittade på laminatskivor, men de har uppgraderats någon gång i sommar. Tidigare fanns det vad jag vet inte i tex 3-stav, bara slät och då såg de inte så roliga ut.
Idag finns det så mycket av allt, att man blir vimmelkantig. Jag blev lite fulliskratt av ditt tips ang grå skiva, det var precis vad min sambo föreslog som alternativ ;-)
 
Vidderberga skrev:
Jag blev lite fulliskratt av ditt tips ang grå skiva, det var precis vad min sambo föreslog som alternativ ;-)
Du har en klok sambo, lyssna på henne (utgår ifrån att det måste vara en hon ;D ;))

//Christina.
 
Christina, du skulle mycket väl kunna ha rätt. Men denna gång (ett undantag) är det faktiskt så att min sambo är en man ;-) Det var han som hade den goda smaken.
 
Vidderberga skrev:
Christina, du skulle mycket väl kunna ha rätt. Men denna gång (ett undantag) är det faktiskt så att min sambo är en man ;-) Det var han som hade den goda smaken.
Ojdå :surprised:, än viktigare då att lyssna på honom, då sitter du ju på en riktig skatt ;D ;D.
Fast skämt åsido så blir det nog bra oavsett vilket av alternativen ni väljer ;).

//Christina.
 
Vi hoppas på att det blir bra... vad vi nu bestämmer oss för...
Ja ibland ;) har han sina ljusa stunder ;D
 
Jag tycker ekskivor är SNYGGA, fast jag tycker ju att massiv ek verkar vara en bättre investering... Svart och grått tycker jag låter tråkigt. Morsan min hade en granitskiva i gråmelarat, och den var INTE rolig att ha att göra med! Smulor syntes förvisso inte, men det gjorde ingenting annat heller! :surprised: En potatisskalar försvann gärna på skivan som mest liknade "myrornas krig" och aldrig verkade vara stilla... :p Nu har de en beigegrå stenskiva som inte är riktigt lika snygg, men som man hittar grejerna på i alla fall...

Och släta ekluckor istället för vita hade JAG valt, men det blir säkert lika snyggt med vita! Aludetaljer är SNYGGT, jag bytte till aluknoppar i vårt kök (eller borstad krom var det kanske) och det gjorde verkligen susen i vårt gamla 70-talskök! Det ÄR detalöjerna som gör det! :)

Lycka till!
 
Sophia, jo jag håller med om att riktig ek-skiva är det snyggare alternativet. Men, har man småbarn så tänker man lite praktiskt och då tror jag att laminaten är lite tåligare. Har sett hur lätt det blir märken på ek-skiva hos vänner.
Men som sagt, trä eller grå/svart laminat, det är frågan... :-/
 
Håller med Christina, sk-t ::) i vad säljaren säger, gillar ni ek så kör med det.

Säljare får gärna, enligt min mening, komma med rekommendationer för generell planering och funktioner (sådant som kan vara svårt att ha full koll på)...men vid rena smakval finns det bara en parts åsikt som är intressant, kundens!

Alter ego
 
Hej!

Då jag jobbar som köksförsäljare kan jag säga att bänkskivor i massiv ek är de jag säljer mest av, i alla fall i min butik.
När det gäller smaksaker ska man absolut gå på det man gillar bäst.
Sen ska man man beakta saker som skötselråd, t.ex i ert fall, en massiv träskiva behöver omvårdnad, de skall oljas in ungefär varannan månad. När du oljar in:
-ta en trasa
-häller på olja och stryker ut
-eftertorkar det överflödiga

Gjort på 10 minuter i ett normal stort kök.

Tips!
Välj underlimmad vask.

Lycka till!

m.v.h Jimmy
 
Tack för alla råd :D
Nu har vi beställt köket och vi håller tummarna för att vi tycker om det vi valt när det väl sitter på plats.

 
Vidderberga skrev:
Tack för alla råd :D
Nu har vi beställt köket och vi håller tummarna för att vi tycker om det vi valt när det väl sitter på plats.
MEN..... vad valde ni då?? ;D

//Christina.
 
Vi valde till slut ekstavlaminatbänk, vita spegelluckor, alu sockel, alu handtag och kakel i olika grå nyanser.

Vill nu inte höra några "om och men"... ;-).
Vi är överens och tycker att det här blir det bästa för oss.

Tror jag... ;-)

Har du själv hus? Nytt eller gammalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.