Ja, det ändrar förutsättningarna radikalt. Dels kan du ju skippa balken i rät vinkel, dels behöver dimensionerna på återstående balk kontrolleras. Kan du mäta in det exakta läget på de nyupptäckta takbjälkarna som kommer att vila på den nya balken.
 
Gjorde en ny bild. De är två reglar på varje vägg som jag vill ta bort. Ligger på ca 85cm cc
 
  • Översiktsbild av en husplan, med markerade reglar på en vägg som användaren vill avlägsna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att de röda och turkosa bjälkarna finns i takts plan. De interaktioner som finns inom det område som jag ringat in på nedanstående bild existerar redan idag och behöver inte hanteras. Du har två balkändar (röda) som hamnar som punktlaster på en ny limträbalk. För att kunna bestämma limträbalkens dimensioner behöver vi veta storleken på dessa punktlaster. Jag räknar med att den ena ligger 0,85 m från balkänden och den andra 1,7 m. När jag räknar på det kommer jag fram till att den dimension som jag tidigare föreslagit, 90x315, räcker med god marginal även i detta "nya" läge.
3D-ritning av en planlösning med markerade balkändar och en limträbalk inringade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast den väggen du ringat in ska ju bort. Så då måste de väl va en balk under dom blå balkarna också ?
 
Balkarna ligger väl i taket? Om de ligger i samma plan borde de vara infästa i varandra? Eller är de upplagda på väggen? Det måste du ta reda på.
 
Tycker de ser ut som dom ligger på väggen. Ska se om jag kan kolla upp de utan allt för stort ingrepp. Men om vi förutsätter att dom ligger på väggen. Kan jag köra på dom dimensionerna du föreslog från början 90*315 och 90*225?
 
Ja, ligger de på väggen har inget ändrats i förhållande till tidigare.
 
Och om dom är infästa i varandra så räcker den på 90*315?
 
Tack så mycket för hjälpen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.