Hej kära forummedlemmar.

Jag och min sambo håller på och letar hus i stockholmstrakten och har hittat en villa anno 1969 som har ett läge och många andra attribut som tilltalar oss.
Det finns dock ett stort aber med huset och det är att det vid besiktningen konstaterades förhöjda fuktvärden (en fuktkvot på 17) i grunden samt att lukt antydde på mikrobiella skador.

Besiktningsmannen rekommenderade att golvet skulle brytas upp och läggas om till ett ventilerat golv och det har tagits fram en offert på ca 270.000 kr för detta.

Som lök på laxen så verkar det vara en del fukt som trängt in i väggen i ett övre badrum, något som dock skulle vara urtorket och klart, men det är rejält fult i ovan nämnda duschutrymme.

Nu till mina frågor:

1. Finns det några realistiska alterantiv till att bryta upp golvet och lägga in ett nytt ventilerat golv?
2. Låter offertförslaget på 270.000 som rimligt? För högt? För lågt?
3. Vad kan man räkna med att det kostar att totalrenovera ett badrum på 8-10 kvm, om vi utför det mesta av arbetet själva?

Tacksam för svar.
 
Jag har dessvärre aldrig hört några siffror på vad en sådan sanering som du beskriver skulle kosta, men vid microbiella skador eller risk för sådana så kan man nog inte snåla bort den. En kompis till mig fick byta den nedersta halvmetern på HELA huset samt naturligtvis även golvet, vilket var ännu dyrare om jag minns rätt. Är besiktningsmannen säker på att det räcker med ett ventilerat golv? Har de undersökt fukthalten i syllarna?
 
Hmmm.. Jag citerar besiktningsutlåtandet:

"RESULTAT AV OKULÄR KONTROLL:
Särskilda iakttagelser, noteringar vid besiktningen och ev. rekommendationer
Vid inträdet i byggnaden kunde undertecknad förnimma en avvikande lukt, med
anledning av detta rekommenderades att ta upp inspektionshål, vilket utfördes 2006-
03-22. I utrymme under trappa uppmättes 17% fuktkvot (fk) i ingjuten läkt samt
byggskräp och lukt. Gränsvärde för uppkomst av mikrobiella skador 15% Fk.
BEHOV AV FORTSATT TEKNISK UTREDNING:
Ovanstående noteringar innebär att förutsättningar för mikrobiell skada finns både i
form av lukt och konstruktionsutformning, för att ta fram åtgärdsförslag som
specifikt för byggnaden erfordras mikrobiella analyser samt kompletterande
fuktmätningar."

Så vitt jag kan tolka denna text så har har testet endast utförts under trappan i huset, vilken ligger närmare mitten av huset än ytterväggen, men i offerten som lämnats så har de reserverat sig mot "byte av yttervägssyllar, vilket leder mig till att tro att detta måste göras. :-/ (är kanske lite av en cyniker)

Jag måste medge att jag inte riktigt känner mig bekant med hur kontruktionen med ytterväggssyllar ser ut/fungerar på denna typ av grund, men jag misstänker att det är ett herrans jobb att byta ut dessa...

Någon med erfarenhet av ovanstående??
 
Det ligger där omkring 300 000 kr ungefär beroende på vad man väljer för golv osv...
Man byter alltid syllen och minst en 1/2 meter i väggen vid sådana mögelsaneringar.
Jag har 6 st bekanta som gjort det här. Man kan ju riva ut själv men montering och syll och väggreglar bör nog man leja ut.
Är det ingen panik eller att ni hemskt gärna vill ha huset så välj ett annat.
Tänk på att värmekostnaden kommer att öka eftersom det är ren frånluft( kanske går att ta tillvara på men då får man nog lägga på 70-80000 på priset)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.