rutberg
J justusandersson skrev:
Jag glömde påpeka att om du sätter en pelare på mitten under balken/balkarna, så kan du gå ner i dimension till 90x180 mm.
En spännande uppdatering! Håller på att göra några andra renoveringar där ytskicktet på väggen nu är nedtaget. Vad som sitter där idag ser ut att vara två 170 reglar och tre stycken 70 stolpar.

Spännvidden är ju rätt lång, 6300 mm, och jag undrar om inte stålbalk skulle vara ett alternativ för att minska höjden och kanske slippa stolpen i mitten när väggen väl ska ned? Altså CC1100 på takstolarna, låglutande papptak, 6300 mm spännvid.
 
Om du vill ha en stålbalk i stället för limträ med dimensionen 90X315 så är HEA160 jämförbar. Detta gäller oberoende av spännvidd. Nackdelen med stål är priset, vikten, behovet av brandskyddsisolering och att det är svårare att fästa in (kan inte spika i det).
 
rutberg
Ahaaa, Så en HEA 160 skulle klara av hela spannet utan en stolpe? Är det att föredra framför HEB? Eller kan man gå ner i dimension på HEB?
 
En HEB160 är styvare än en HEA 160, men en HEB140 är i underkant. Obs att jag bara har svarat på frågan vad man kan ersätta limträ 90x315 med. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken spännvidd vi räknade med tidigare.
 
rutberg
J justusandersson skrev:
En HEB160 är styvare än en HEA 160, men en HEB140 är i underkant. Obs att jag bara har svarat på frågan vad man kan ersätta limträ 90x315 med. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken spännvidd vi räknade med tidigare.
6300 blir nog den totala spännvidden. Men det är kanske lite väl mycket utan en stolpe?
 
Problemet för mig är att jag inte har kvar några anteckningar från förra uträkningen. Om mitt svar då var en 6,3 m lång limträbalk med dimensionen 90x315, så är mitt svar nu att då fungerar det med en lika lång HEA160. Fast den senare väger 192 kg jämffört med limträbalkens ca 90 kg.
 
rutberg
Aah, jag förstår. Nej sist var det nog 5275 mm som jag kollade på, att eventuellt behålla en bit av väggen som står där nu.
 
rutberg
Jag fnular om jag ska ta och ge mig i kast med att kontakta en konstruktör. För om jag förstått allt rätt, så är väggen sannolikt inte byggd för att vara bärande. Men om jag ska få det bekräftat bör jag kontakta en konstruktör, så att det finns intygat? Men då beräkningen för snölaster har förändrats, så verkar det som att väggen har blivit bärande. Jag antar att det är väggens nuvarande funktion som beräknas.

Det varkar kosta en slant, och bli betydligt dyrare om det visar sig att så är fallet; även tidsmässigt då en bygganmälan måste upprättas. Nu kliar det verkligen i fingrarna "när man ändå är igång" något som verkar vara en sjukdom som man snabbt drabbas av som husägare.

Någon som kan skicka ett tips på en konstruktör man kan anlita för beräkningen, sett att det funnits liknande trådar med tips men de avslutas alltid med direktmeddelanden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.