Jag ska ta bort en vägg (bärande?) som sitter under skarvarna på mitt takbjälklag/mellanbjälklag(?). Tänkte lägga upp en limträbalk på vinden istället för att ha en i köket vilandes på två stolpar. Antalet bjälkar/balkar som är skarvade är tre (dim 45*170) och således kommer öppningen bli ca 3,5 m bred. Är ganska säker på att en limträbalk 90*270 räcker och blir över. Limträt som sådant kommer vara 5,5 m lång och fästas på ett flertal ställen. Nu blev det rörigt, bifogar därför en liten skiss för förtydligande.
Det är endast de bjälkar som tillkom under husets tillbyggnad mitten -70 talet som är skarvade. Sitter även med cc 120. De "gamla" från 1942 är inte skarvade och är 70*145 med cc 60. Det var bättre förr!
 
  • tak_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en liknande operation. Hålet i mittenväggen är cirka 5,5 meter och limträbalken är ca 6meter. Limträbalksleverantören tyckte jag skulle ha en balk som är 400mm hög och 115mm bred (och 6000mm lång). Antagligen extremt överdimentionerat men stabilt är det iaf.

Denna är sedan förankrad i varje underarm med vinkeljärn, två i varje underarm, och i ändarna vilar den på väggar byggda av 45x120 med OSB eller plyfa på båda sidor. Dessa stödväggar står direkt på hjärtväggen i källaren, byggd i hålsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.