Har letat mig tokig på ämnet, tilläggas bör att jag egentligen aldrig gipsat innan, köpte hus i vintras.
Att få skarvar utan nedsänkningarna är omöjligt i vissa fall.
Vissa filmer på tuben säger pappremsa trots detta och bredspackla, en snickarpolare säger nej nej utan kör med latexfog och spackla, vad är egentligen "rätt" för att undvika sprickor på dessa skarvar?
Har smällt på renoveringsgips 6mm på tretex med flera lager tapet för att få en bra och ny yta att kunna måla, huset är timmerhus från 1914 så de rör sig ju en del.
Blir galen snart och lite redogörelse vore fint inför kvällens spackelpass! :)
 
Bor åxå i hus med timmerstomme, och "nyare" del med stående plankvägg.
Har både satt rep gips på tretex och vanlig gips på plankvägg och genomgående använt pappersremsa som "limmas" i första vändan spackel med en vända spackel till, sedan cover tapet med förskjutna skarvar (skarv mitt på gipsskivan).
Väggarna är både målade och tapetserade och än så länge (läs 3-4år) är det bara ovan 3 dörrhål som jag kan se mindre sprickor där jag har fått bättra på.

Personligen gillar jag covertapeten (vissa säger spackel på rulle) för den ger en bra och slät yt, kan tyckas som hängslen och livrem, men som du skriver så rör sig en timmer och träkåk en hel del ..
 
Mazen Mazen skrev:
Bor åxå i hus med timmerstomme, och "nyare" del med stående plankvägg.
Har både satt rep gips på tretex och vanlig gips på plankvägg och genomgående använt pappersremsa som "limmas" i första vändan spackel med en vända spackel till, sedan cover tapet med förskjutna skarvar (skarv mitt på gipsskivan).
Väggarna är både målade och tapetserade och än så länge (läs 3-4år) är det bara ovan 3 dörrhål som jag kan se mindre sprickor där jag har fått bättra på.

Personligen gillar jag covertapeten (vissa säger spackel på rulle) för den ger en bra och slät yt, kan tyckas som hängslen och livrem, men som du skriver så rör sig en timmer och träkåk en hel del ..
Tack för infon! Alltid bra att höra från flera källor. Vart köper man billigast/bäst sån tapet? Var inne på det tidigare men sen läste jag att den inte var så förlåtande som man kanske önskar med ojämnheter så det fick bli ren gips istället.
Hur blir sån när man målar på den i skarvarna?
 
Jag har köpt både på Colorama och Bauhaus och den är inte billig i jämförelse på en hink spackel.
Men är betydligt enklare att använda..

Nja så mycket ojämnheter tar den inte, mer än mindre repor och ev skruvhål, men det går att ta bort strukturen från tex en vävtapet, bäst är att använda en spade i hårdplast och inte den mjuka du använder vid vanlig tapetsering för då sträcker man ut tapeten över ojämnheter.
Är man bara noggrann och inte snålar med lim så syns skarvarna i princip inte alls när du målar på den. Du sätter den kant i kant.
 
  • Gilla
rudeez
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Jag har köpt både på Colorama och Bauhaus och den är inte billig i jämförelse på en hink spackel.
Men är betydligt enklare att använda..

Nja så mycket ojämnheter tar den inte, mer än mindre repor och ev skruvhål, men det går att ta bort strukturen från tex en vävtapet, bäst är att använda en spade i hårdplast och inte den mjuka du använder vid vanlig tapetsering för då sträcker man ut tapeten över ojämnheter.
Är man bara noggrann och inte snålar med lim så syns skarvarna i princip inte alls när du målar på den. Du sätter den kant i kant.
Men vad är anledningen till att man sätter sån tapet på en helt ny fräsch gipsad och spacklad vägg? Få bukt med alla eventuella sprickbildningar i remsorna?
 
Det var en långt och kämpig dag, lite stel i ryggen idag minst sagt. Men borde lära sig att sköta en skyffel med vänstergrepp, jag försökte men hälften av sanden kom utanför tombolan varje gång. :)

Men jag blev klar till slut. För den som kommer och letar liknande information i framtiden kan jag sammanfatta:
* Jag började med vatten och makadam för att tvätta tombolan sedan förra körningen, kollade att inga kakor satt fast.
* Sen hade jag i cement.
* Sen mer vatten tills det inte längre fanns någon torr cement kvar, bara en tjock gröt eller lera.
* Efter det sand, jag hade ganska fuktig sand och den gjorde inte så stor skillnad på konsistensen. Jag hade kanske i 2/3 av sanden, lät den gå en minut tills det var bra gröt-konsistens igen, och sen i med resten.
Var det sedan för torrt (en stor klump som inte blandades) var jag tvungen att gh i mer vatten. Blev det för löst tog jag lite mer cement och sand på måfå.

Receptet var alltså inte så noga som jag trodde utan mest en fingervisning om var jag skulle börja. Bra lärdom!
 
  • Nygrundad gjuten platta med armeringsjärn och blandad betong i arbetszon nära byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete vid röd trävägg med makadam, tätskikt och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Det var en långt och kämpig dag, lite stel i ryggen idag minst sagt. Men borde lära sig att sköta en skyffel med vänstergrepp, jag försökte men hälften av sanden kom utanför tombolan varje gång. :)

Men jag blev klar till slut. För den som kommer och letar liknande information i framtiden kan jag sammanfatta:
* Jag började med vatten och makadam för att tvätta tombolan sedan förra körningen, kollade att inga kakor satt fast.
* Sen hade jag i cement.
* Sen mer vatten tills det inte längre fanns någon torr cement kvar, bara en tjock gröt eller lera.
* Efter det sand, jag hade ganska fuktig sand och den gjorde inte så stor skillnad på konsistensen. Jag hade kanske i 2/3 av sanden, lät den gå en minut tills det var bra gröt-konsistens igen, och sen i med resten.
Var det sedan för torrt (en stor klump som inte blandades) var jag tvungen att gh i mer vatten. Blev det för löst tog jag lite mer cement och sand på måfå.

Receptet var alltså inte så noga som jag trodde utan mest en fingervisning om var jag skulle börja. Bra lärdom!
Ahh, ok, det är alltså SÅ man gipsar och spacklar skarvar! Då vet jag;) (psst ironi.....)

Den posten hamnade nog lite fel va?
 
  • Gilla
rudeez
  • Laddar…
R rudeez skrev:
Men vad är anledningen till att man sätter sån tapet på en helt ny fräsch gipsad och spacklad vägg? Få bukt med alla eventuella sprickbildningar i remsorna?
Ja och för att stärka upp mot rörelserna i trä/timmerväggen och att jag personligen tycker ytan blir "mjukare" mot en ren gips. Sedan så lyckas man inte alltid med att få till alla skruvskallar helt hundra :D
 
  • Gilla
rudeez
  • Laddar…
Tomture61
Att en hus med timmerväggar rör sig efter årstiderna = ja
Sätta 6 mm gips på tretex = nja !
Kör med 13 mm gips istället , stabilare mot rörelser från både timmervägg och tretex .
När du använder pappersremsan i gips skarvarna brer du först ut skivspacklet (med ett liiitet dike) sedan trycker du dit remsan med samma spackel (utan skivspackel på) när remsan är på plats , på med mer skivspackel .
Övning ger färdighet ;)

https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MI-sb6_d293gIVAaWaCh0DQQofEAYYASABEgJr9_D_BwE

Enda spackel som är ok till detta jobb.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
R rudeez skrev:
Har letat mig tokig på ämnet, tilläggas bör att jag egentligen aldrig gipsat innan, köpte hus i vintras.
Att få skarvar utan nedsänkningarna är omöjligt i vissa fall.
Vissa filmer på tuben säger pappremsa trots detta och bredspackla, en snickarpolare säger nej nej utan kör med latexfog och spackla, vad är egentligen "rätt" för att undvika sprickor på dessa skarvar?
Har smällt på renoveringsgips 6mm på tretex med flera lager tapet för att få en bra och ny yta att kunna måla, huset är timmerhus från 1914 så de rör sig ju en del.
Blir galen snart och lite redogörelse vore fint inför kvällens spackelpass! :)
Gör som det står här så slipper du lita på diverse förståsigpåare.

http://www.ybg.nu/
 
Tomture61
MathiasS MathiasS skrev:
Gör som det står här så slipper du lita på diverse förståsigpåare.

[länk]
Efter att ha provat att limma dit pappremsan och senare spackla över detta , rekommenderar jag ej denna metod
(klister sätter sig ibland för brett i skarven tex)
Pappersremsa är mer följsam när luftfuktigheten förändras i huset , så använd ej glasfiberremsa.
Har testat Beckers sandspackel (fin) då lossnar gärna remsan i kanterna.
Alcros är det som funkar för detta jobb , den har en krämigare konsistens.
Läste rådet dom gav ang spackel (från 2012) fråga i butiken , tillåt mig småle :rofl: fråga ngn som kanske inte ens har hållit i en pensel ......
 
Har åxå använt av okunskap och snålhet vanligt väggspackel till pappremsan, men det vill sig icke.
Så ett riktigt skivspackel är vad som gäller, tex Alcro el Dalapro.
Angående 13 mm gips på tretex så hade det varit självklart, men jag ville slippa riva foder och lister så 6 mm rep blev det och det har hittills funkat.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Efter att ha provat att limma dit pappremsan och senare spackla över detta , rekommenderar jag ej denna metod
(klister sätter sig ibland för brett i skarven tex)
Pappersremsa är mer följsam när luftfuktigheten förändras i huset , så använd ej glasfiberremsa.
Har testat Beckers sandspackel (fin) då lossnar gärna remsan i kanterna.
Alcros är det som funkar för detta jobb , den har en krämigare konsistens.
Läste rådet dom gav ang spackel (från 2012) fråga i butiken , tillåt mig småle :rofl: fråga ngn som kanske inte ens har hållit i en pensel ......
Alla skarvar här i huset har limmad pappremsa. Det är ju omöjligt att misslyckas med. Får du problem med lite lim brevid remsan har du nog använt fel lim, jag har garanterat lim bredvid på varenda skarv. Som sagt, gör som ybg säger så blir det bra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Ahh, ok, det är alltså SÅ man gipsar och spacklar skarvar! Då vet jag;) (psst ironi.....)

Den posten hamnade nog lite fel va?
Haha, ja!

Sjukt störigt på forumet att när man kommit till botten på en tråd så fortsätter den visa inlägg från nästa ämne i forumet. Svårt att hitta knappar för nästa sida på det inlägget man egentligen läste, och visy risk för att man svarar på fel ämne !:)
 
Den "finessen" stänger man av i inställningar i sin profil.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.