Hej!

Har idag kikat på ett hus, byggt -58 med källare. Källaren består i huvudsak av oinredda rum (förråd, pannrum, matkällare etc.) dvs målat betonggolv och väggar. Väggarna målades enligt säljaren för 20 år sedan och ser fina ut. Enligt mäklaren är huset inte dränerat men står antagligen på "sandmark" som är vanligt i trakterna, eller hur man ska säga. Jag är inte så hemma på det här. :)

De rum i källaren som är inredda är hall (plastmatta på golv, reglade väggar med antagligen gips), badrum (kaklat) samt en gillestuga med trägolv och reglade, isolerade väggar, också här antagligen gips. I gillestugan luktar det typisk instängd källare, vilket jag antar beror på det organiska materialet som ligger direkt mot betongen, klassisk gillestuga doft alá min barndom (80-tal).

Nu undrar jag, om jag vill riva ur gillestugan och inreda ett rum som ska fungera som kontor/gästrum, behöver huset dräneras och grunden isoleras för att få ett behagligt klimat, eller kan göra på något enklare sätt? Alla andra rum i källaren är helt luktfria, det är bara gillestugan man känner det i.

Finns det något annat gällande källaren man bör vara uppmärksam på? Huset ska givetvis besiktigas innan köp, men det är aldrig fel med lite goda råd till en förstagångsköpare. :)
 
Hej,
Det är ju ganska vanligt att äldre hus som byggts på sand står utan dränering. I många fall fungerar det. I andra fall ger det problem.
Att isolera invändigt och regla upp på de sätt du beskriver är gjort, är att klassa som en riskkonstruktion. Det kan fungera under vissa optimala förhållanden, men skapar ganska ofta problem.
Hur det ser ut i gillestugan är ju svårt att veta före man börjar riva, men man kan ju misstänka fuktproblem.
Den rätta vägen är att undvika organiska material. Ska det isoleras, så får man använda speciella metoder. Såvida man inte gör en större lösning och gräver ur och isolerar golvet, och isolerar grundmuren utvändigt.
 
Tack så mycket för ditt svar!

Jag bodde sista åren hemma i ett källarrum byggt på samma sätt och där jag känner igen lukten från. När det revs så visade det sig att det luktade p.g.a. fukt men det hade inte möglat. Allt revs ut och sedan la man in klinker och reglade med metallreglar och gips på det. Gips är väl också organiskt på så vis att det är papper på utsidan, men kanske inte lika riskabelt som trä?

I alla fall så är min tanke med detta rum att i så fall riva ut golv och väggar, putsa eller bara måla väggarna beroende på hur de ser ut och sedan lägga in en heltäckningsmatta avsedd för underlaget. Sen på sikt kanske vi vill inreda källaren mer men just nu känner vi att det skulle räcka och då tycker jag det är onödigt att dränera, om man inte hittar några brister vid en besiktning såklart.

Jag är lite nojig för källare och fukt som kanske märks. Men det beror nog mest på okunskap i de här sammanhangen och att man oroar sig för sådant som kanske inte är värt att tänka på egentligen. :)
 
Heltäckningsmatta direkt på oisolerad betong kräver väl någon form av ventilerat underlag av typ platon.

Klinker brukar anses som det mest optimala, då golvet kan andas via fogarna.
 
Ok! Ja jag har inte kollat något närmare på det, sett andra som lagt in heltäckningsmatta och påstått att de andas. Klinkers är såklart också ett alternativ.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Heltäckningsmatta direkt på oisolerad betong kräver väl någon form av ventilerat underlag av typ platon.

.
Nej,
Numera finns det heltäckningsmattor som "andas" och är OK att lägga på oisolerat betonggolv.

/M
 
M mgranbom skrev:
Nej,
Numera finns det heltäckningsmattor som "andas" och är OK att lägga på oisolerat betonggolv.

/M
Okej. Positivt att utvecklingen går framåt även där.
Kan du tipsa om någon leverantör som anger att de får installeras direkt på oisolerat?
 
Vad trevligt, är ju lite mysigare att gå på än kall klinker, jag har inte någon lust att lägga in golvvärme, finns annat att prioritera på huset före ett litet källarrum. :)
 
Ett tips när det gäller heltäckningsmatta i källare är att söka efter "matta konstgräs". Kan låta konstigt men det är ofta så den typen av matta benämns som fungerar ypperligt i källare.
Mattorna finns ofta i grå och grön och är anpassade för balkonger, uteplatser osv.
Ofta av typen nålfiltsmatta med små "gummitassar" på undersidan för snabb dränering och uttorkning.
 
Z Zlingo skrev:
Ett tips när det gäller heltäckningsmatta i källare är att söka efter "matta konstgräs". Kan låta konstigt men det är ofta så den typen av matta benämns som fungerar ypperligt i källare.
Mattorna finns ofta i grå och grön och är anpassade för balkonger, uteplatser osv.
Ofta av typen nålfiltsmatta med små "gummitassar" på undersidan för snabb dränering och uttorkning.
Fast det är väl ingen heltäckningsmatta?
 
Beror på hur man definierar heltäckningsmatta, det är ju inte en lång-luggad mysmatta direkt.
Mer ett fuktsäkert alternativ som funkar bra i källare och ändå ger hyfsad golvkomfort till ett lågt pris.
Bild nedan på de mattorna jag syftar till:

balkongmatta_gra_f2-2.jpg
 
GoForIt GoForIt skrev:
Okej. Positivt att utvecklingen går framåt även där.
Kan du tipsa om någon leverantör som anger att de får installeras direkt på oisolerat?
Jag kan inte säga vad leverantören säger men blev rekommenderad Kjellbergs "TWIST" av mattbutiken (till en gillestuga i en 60-talshus).
I övriga rum i källaren har vi "balkongmatta" med plastpluttar under av den typ som visas i inlägg här ovan.

/M
 
Toppen, tack för tips! Jag har kollat lite på den men även sett andra renoveringar där man använt "plattor" man limmar på något sätt mot golvet. Om de fungerar direkt på betong vet jag inte men det hade varit väldigt bekvämt att kunna byta ut enskilda plattor vid missöden och även kunna lägga lite mönster. Men det kanske inte går att limma mot en platta som är oisolerad?

Hur är det med linoleum plattor? Kan man lägga sådana direkt på plattan? Det är ju inte organiskt i alla fall.

Finns det någon typ av golvisolering man kan ha mellan matta/plattor och på så vis få lite varmare golv? Jag tänker mig någon form av foam eller liknande? Eller kräver det i så fall ventilation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.