Hej,
Jag har köpt en begagnad betongspårfräs (Flex MS 1706 FR) som jag nu måste skaffa nya kapskivor till.
Jag kommer göra kanaler i äldre (1950-t) betonghålsten för 20 mm slang och 16 mm slang.
Med en 125 kapskiva kommer jag ned 27,5 mm och med flex egna 140 mm kapskivor kommer jag ned till 35 mm. Är 27,5 nog för 20mm elrör tror ni? Jag tror att man även kan använda en 150 mm skiva om man vill. Dock så är maksinen bara på 1400 w så jag vet inte om den orkar med större än 140 så bra, vad tror ni?
Kapskivan som är orginal heter Diamantjet VI Speedcut 334.464 140x2,4/1,6x22,2.
Den skivan som satt på när jag köpte den är en 125x22,23. Nu undrar jag om det spelar någon roll om man använder en 22,2 eller en 22,23 skiva?

I praktiken vill jag ha tips på bra "bang for buck" skivor som jag skulle kunna köpa.
Det gör inget om jag måste beställa från utlandet då jag inte behöver göra spåren i morgon. :)

Tack för hjälpen!
 
R
Det är vanliga diamantskivor 140 mm finns att köpa och är ett bra djup som blir , grundare så blir det alltid lite toppar så röret kommer långt ut , så 140 mm skivor är bra , du kan ju ställa djupet och en större skiva fräser bättre
 
...och 22,2 eller 22,23 spelar ingen roll. Det är egentligen 7/8" (=22,225 mm) som avses.
 
Hej igen rävlyan och tack för svar till er båda!

Här kommer mycket text...

Jag har tyckt det är lite svårt att hitta 140mm skivor på nätet men hittat några.
Jag ska som sagt köra spår i betonghålsten. Ev lite i tegel också men det är inte säkert.
Jag läste på lite på nätet. Där står att om man har mycket diamant så blir det mer friktion vilket leder till att maksinen inte orkar och laser är bättre än sintrade skivor. Tunna skivor är bättre osv då de inte kräver lika mycket kraft av maskinen.
Om man läser på forum så står det att skvor kan vara som natt och dag. Lite för mycket information för att jag som novis ska känna mig trygg med att välja. Jag googlade lite och hittade lite svar.
Nu undrar jag vad ni skulle köpt?
2st för 30 Euro
2st orginal för 120 euro , Jag undrar om det kan vara en kopia eftersom det är så billigt?
2st svenskt för 1000 kr
2st 150mm för 400
Jag funderar på om inte man kan köpa samma eller bättre kvalitet om man väljer 150mm eftersom 140mm skivorna verkar vara endast gjorda för flexen. Vad tror ni om att köpa 150mm eller blir det för tungt för makskinen? Vet ni något bra märke som har kvalitet till ett bra pris? Jag kommer nog fälla in ganska mycket elslang. 30 - 40 meter i varje fall.

En annan sak. Vad betyder märkningen:
150x2,2x22,23 och 140x2,4/1,6x22,2 ?
 
150x2,2x22,23
Diameter / Centrumhål / Tjocklek på spåret

och 140x2,4/1,6x22,2
1.6 är tjockleken på själva bladet utan skärytan, 2.4 med skärytan.
1.6 är då vad bladinfästningen mot axlen ska klara.


två 125mm klingor går bra, men efterarbetet kan bli jobbigare då du måste ta fler toppar i spåret med huggmejsel eller borrhammare.

Det finns 150mm klingor här
https://www.proffsmagasinet.se/verk...r-universal-diamantkapskiva-150x2223mm-1-pack
 
R
Jag har köpt vanlig diamantskiva 2012 men den är 125 mm bra pris på varuhuset , har kapat ett antal betongsten och natursten med den och finns kvar att slita på , du ska ju skära ut betonghålsten och dom är mjuka så det behövs ingen skiva för flera tusen kronor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.